افزایش نگرانی‌ها از تهدید‌های تروریستی در هلند

تهدیدهای امنیتی در هلند در حال حاضر در «مرحله سه» طبقه‌بندی شده است، به این ‏معنا که انجام حمله‌های تروریستی امکان دارد

علاوه بر اسلامگرایان تندرو، دستگاه‌های اطلاعاتی هلند نگرانی‌های جدی درباره فعالیت‌های نیروهای راست افراطی دارند - BAS CZERWINSKI / ANP / AFP

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی هلند، خطر حمله‌ها و تهدیدهای تروریستی در آن کشور رو به افزایش است. بر اساس یافته‌های مرکز مبارزه با تروریسم و امنیت هلند، نیروهای راست افراطی و اسلام‌گرایان تندرو عامل اصلی تهدید‌های تروریستی در آن کشورند.

وب‌سایت خبری «ان‌‌ال تایمز»، که اخبار و گزارش‌های داخلی هلند را به زبان انگلیسی پوشش می‌دهد، روز چهارشنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد) در گزارشی به‌نقل از داده‌های «هماهنگ‌کننده ملی مبارزه با تروریسم و امنیت» هلند نوشت که تهدیدهای امنیتی و خطر حمله‌های تروریستی در آن کشور در شش ماه گذشته بیشتر شده و همچنان رو به افزایش است.

تهدیدهای امنیتی در هلند در حال حاضر در «مرحله سه» طبقه‌بندی شده است، به این معنا که انجام حمله‌های تروریستی امکان دارد.

وب‌سایت «ان‌‌ال تایمز» در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود، ضمن اشاره به فعالیت‌های اخیر رهبر گروه راست افراطی «پدیگا» در هلند، به‌نقل از داده‌های «هماهنگ‌کننده ملی مبارزه با تروریسم و امنیت» نوشت: «چنین اقدام‌هایی هلند را در مرکز توجه نیروهای اسلام‌گرای تندرو در سوریه و افغانستان و ترکیه قرار داده است.»

ادوین واگنسولد، از رهبران اصلی گروه راست افراطی پدیگا در هلند، به‌تازگی یک نسخه از کتاب قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، را پاره کرد.

این اقدام او با واکنش‌های گسترده حزب‌های سیاسی و جامعه مسلمانان هلند مواجه شد و مقام‌های امنیتی هلند را نگران واکنش‌های خشونت‌آمیز نیروهای اسلام‌گرای افراطی کرد.

به‌ گفته مقام‌های اطلاعاتی هلند، اقدام‌های نیروهای راست افراطی در تحریک جامعه مسلمانان، الزاما به افزایش حمله‌ها منجر نخواهد شد، اما در کوتاه‌مدت می‌‌تواند خطر تهدید‌های تروریستی را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق یافته‌های دستگاه‌های اطلاعاتی هلند، احتمال حمله تروریستی به هدف‌ها یا مراکز هلندی در خارج از آن کشور، به‌ويژه در مناطقی که هنوز هسته‌‌هایی از داعش فعالیت دارند، بیشتر از حمله تروریستی در داخل کشور هلند است.

به‌ گفته «هماهنگ‌کننده ملی مبارزه با تروریسم و امنیت»، شمار فعالان اسلام‌گرای تندرو در سراسر هلند در حدود ۵۰۰ تن است که به‌لحاظ اعتقادی پراکنده‌اند و متحد محسوب نمی‌شوند.

علاوه بر نگرانی در مورد فعالیت اسلام‌گرایان تندرو، دستگاه‌های اطلاعاتی هلند نگرانی‌های جدی نیز درباره فعالیت‌های خشونت‌آمیز نیروهای راست افراطی دارند.

بر اساس داده‌های هماهنگ‌کننده ملی مبارزه با تروریسم و امنیت هلند، نیروهای راست افراطی نه‌تنها در آن کشور، بلکه در دیگر کشورهای اروپایی نیز حضور دارند و رفتارها و اقدام‌های آن‌ها معمولا در مقایسه با نیروهای اسلام‌گرا، ناگهانی و پیش‌بینی نشدنی‌‌ است.

به‌ گفته مقام‌های امنیتی هلند، گروه‌ها و فعالان راست افراطی معمولا از میان مردان جوان عضو می‌گیرند. این گروه‌ها ممکن است سال‌ها زیر تاثیر باورها و اندیشه‌های راست افراطی باشند و ناگهان دست به خشونت واقعی بزنند.

هرچند نیروهای راست افراطی در هلند هنوز دست به اقدام تروریستی مشخصی نزده‌اند، اما در سال‌های گذشته، شماری از فعالان راست افراطی در آن کشور بازداشت شده‌اند.

بیشتر از جهان