پایان سفر تاریخی رئیس جمهوری اسرائیل به باکو

تنش‌های موجود میان جمهوری اسلامی ایران با باکو و تل‌آویو به حساسیت سفر رئیس جمهوری اسرائیل به جمهوری آذربایجان افزود

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز چهارشنبه، ۳۱ مه ۲۰۲۳، به سفر خود به جمهوری ‌آذربایجان پایان داد و به اسرائیل بازگشت. در فرودگاه حیدر علی‌افِ شهر باکو، گارد افتخار برای آقای هرتزوگ به صف شد و پرچم‌های دو کشور به اهتزاز در آمدند تا پایان‌بخش این اولین سفر تاریخی رئیس‌جمهوری اسرائیل به جمهوری آذربایجان باشد.

در فرودگاه، آقای هرتزوگ و بانوی اول اسرائیل، میخال هرتزوگ، را یعقوب ایوب‌اف، معاون اول نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، فریض رزایف، معاون وزیر خارجه، و برخی دیگر از مقام‌های باکو بدرقه کردند.

سفر دو روزه هرتزوگ مورد توجه گسترده رسانه‌های دو کشور و جهان قرار گرفت. همسایگی جمهوری ‌‌آذربایجان با ایران و تنش‌های زیاد بین تهران و تل‌آویو از یک سو، و بین تهران و باکو از سوی دیگر، بر حساسیت‌های این سفر افزوده بود. جمهوری آذربایجان اخیرا سفارتخانه خود را در تل‌آویو گشود و روابطش با اسرائیل را بیش از پیش گسترش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این سفر، در ضمن توجه خاصی به جامعه یهودیان جمهوری ‌آذربایجان شد. رهبران این یهودیان آذربایجان در دیداری ویژه با حضور هرتزوگ و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، شرکت کردند. علی‌اف اعلام کرد یک مجتمع چندمنظوره برای یهودیان در مرکز باکو ساخته خواهد شد. علی‌اف گفت: «یهودیان در آذربایجان شهروندان ارزشمندی‌اند و هرچه در توان داریم برایشان خواهیم کرد. این امر ادامه طبیعی صدها سال دوستی بین ملت‌های آذری و یهودی و جامعه یهودی در خاک آذربایجان است».

از دیگر نتایج سفر هرتزوگ رسیدن به توافقی بود که به موجب آن، شرکت اسرائیلی «بایوفارمکز» محصولات پزشکی در خاک جمهوری ‌آذربایجان تولید خواهد کرد. در همین مورد، جلسه‌ای بین مدیریت «بایوفارمکز» و شریکان آذربایجانی در نهاد دولتی «طبیب»‌ در باکو برگزار شد.

جورج دیک،‌ سفیر اسرائیل در جمهوری ‌آذربایجان، از جمله کسانی بود که در سفر هرتزوگ به آذربایجان در آن کشور و در جامعه جهانی بیشتر معرفی شد. آقای دیک اولین سفیر عرب مسیحی اسرائیل است. او روز چهارشنبه تصویری از اسحاق و میخال هرتزوگ منتشر کرد که در حال نوشیدن چای هستند و نسخه‌هایی از کتاب مشهور آذربایجانی «علی و نینو» را در دست گرفته‌اند و می‌خوانند.

بیشتر از جهان