پایان درگیری و آغاز گفت‌وگو میان مرزبانان ایرانی و طالبان در نقطه‌ صفر مرزی

دو تن از نیروهای مرزبانی ایران در درگیری با طالبان کشته شدند

منابع آگاه محلی در استان زابل افغانستان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که درگیری مرزی میان مرزبانان ایران و نیروهای طالبان در این استان پس از چندین ساعت درگیری شدید، پایان یافته است. ازسویی، رسانه‌های ایرانی هم از تشکیل جلسه میان دو طرف در نقطه‌ صفر مرزی پس از پایان درگیری، و آغاز گشت‌زنی پهپادهای ایرانی در منطقه‌ درگیری خبر دادند.

رسانه‌های ایران روز شنبه، ششم خرداد (۲۷ مه)، نوشتند که در درگیری مرزی میان ماموران مرزبانی ایران و نیروهای طالبان، دست‌کم دو تن از نیروهای مرزبانی ایران کشته شده‌اند. پیش از این طالبان نیز کشته‌شدن یکی از نیروهای خود در این درگیری را تایید کرده بودند.

ازسوی دیگر، ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان‌وبلوچستان ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، هم از بسته‌شدن «پل ابریشم» در پایانه مرزی «میلک» شهرستان هیرمند در آن استان درپی وقوع درگیری‌های مرزی خبر داد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان‌وبلوچستان گفت: «با توجه به وقوع درگیری‌هایی در مرز مشترک ایران و افغانستان در شمال استان، مبادلات اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تا اطلاع بعدی تعطیل اعلام شده است.»

این تبادل آتش میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در شهرستان کنگ استان نیمروز که صبح روز شنبه، ششم خرداد، رخ داد، هم‌زمان است با بالاگرفتن تنش برسر حقابه ایران از رود هیرمند.

هم‌زمان طالبان با نشر ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی از اعزام نیروهای «تازه نفس» به مرز ایران خبر دادند. این گروه بعدازظهر روز شنبه ویدیویی از مرز مشترک میان ایران و افغانستان در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد که نشان می‌دهد جنگجویان طالبان تا چند قدمی هنگ مرزی ایران در زابل پیشروی کرده‌اند، هرچند تایید این ویدیوها هنوز دشوار است. 

بااین‌حال، فرمانده نیروی انتظامی ایران در واکنش به درگیری مرزی با طالبان، از مرزبانان این کشور خواست «شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند». احمدرضا رادان از طالبان خواسته است تا «درقبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین‌المللی خود پاسخ‌گو باشند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرزبانی ایران طالبان را متهم کردند که شلیک نخست ازسوی آنان صورت گرفته است و آن‌ها قصد ورود به خاک ایران را داشتند. مرکز اطلاع‌رسانی مرزبانی سیستان‌وبلوچستان روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در این درگیری خسارات مالی هنگفتی نیز به آن‌ها وارد شده است. در اطلاعیه این مرکز آمده است: «در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی به آنان وارد کردند.»

مرزبانی استان سیستان‌وبلوچستان همچنین این «افراد مسلح ناشناس» را متهم کرده است که قصد ورود به خاک ایران را داشتند. 

اما وزارت دفاع طالبان روز شنبه، ششم خرداد، با انتشار اعلامیه‌ای در صفحه توییترش اعلام کرده که درگیری پس از شلیک مرزبانان ایرانی آغاز شده است. در این اعلامیه آمده است: «امارت اسلامی برای حل هر مشکل، گفت‌وگو را راه معقول می‌داند و بهانه جستن برای اقدامات منفی و تنش، به نفع هیچ طرفی نیست.» 

هشدار طالبان به ایران: با شوق بیشتر از جنگ مقابل آمریکا، با شما می‌جنگیم

هم‌زمان با وقوع این درگیری مرزی میان ایران و طالبان، شماری از فرماندهان این گروه با انتشار پیام‌های ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی، به ایران هشدار داده‌اند که حوصله «امارت اسلامی» را سرنبرند. 

عبدالحمید خراسانی، از فرماندهان طالبان، در پیامی ویدیویی گفت که «با شوق بیشتر» از جنگ مقابل آمریکا با ایران خواهند جنگید.

او تاکید کرد که اگر «بزرگان» طالبان اجازه دهند، سربازان این گروه به‌زودی ایران را فتح خواهد کرد.

طالبان در یک ویدیوی دیگر نیز که روزهای گذشته در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد، در ترانه‌ای خطاب به ایران می‌گویند که «تهران را اصلاح خواهند کرد». در متن این ترانه آمده است که «جهان شاهد است که شیعیان ظالم‌اند. ما انقلاب بزگ و خونینی را در ایران برپا خواهیم کرد. رهبر ما، ملایعقوب، تهران را اصلاح خواهد کرد». 

برگزاری جلسه میان دو طرف

رسانه‌های ایرانی نیز از پایان درگیری در مرز مشترک ایران و افغانستان خبر دادند و تایید کردند که نیروهای مرزبانی ایران با شماری از مقام‌های طالبان جلسه‌ای را در نقطه‌ صفر مرزی تشکیل داده‌اند تا دلایل تنش به‌وجودآمده را بررسی کنند.

هم‌زمان با این درگیری مرزی و بالاگرفتن تنش برسر حقابه ایران از رود هیرمند، صبح روز شنبه، ششم خرداد، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، با مقام‌های طالبان در کابل دیدار کرد. در این دیدار بیشتر بر مسائلی ازجمله حقابه و حل تنش‌های اخیر میان دو طرف ازطریق گفت‌وگو تاکید شده است.