هشدار تایپه نسبت به عبور یک ناو هواپیمابر چین از تنگه تایوان

وزارت دفاع جزیره تایوان روز شنبه اعلام کرد که ناو هواپیمابر چینی‌ها از تنگه تایوان عبور کرده است

کشتی نیروی دریایی ارتش چین در تنگه تایوان ـ AFP

وزارت دفاع تایوان مدعی است که ناو هواپیمابر چین موسوم به شاندونگ از تنگه تایوان عبور کرده است.

هر چند در هفته های گذشته، ارتش چین در مجاورت آب‌های ساحلی تایوان بارها به بهانه‌های مختلف از جمله رزمایش‌های عظیم حضور داشته، اما این دومین بار است که ناو چینی شاندونگ، یکی از نمادهای اقتدار ارتش چین، از این تنگه عبور می‌کند.

این ناو اولین ناو هواپیمابر چین است که به‌طور کامل در این کشور ساخته شده است.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که این ناو روز شنبه، در ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی از تنگه تایوان گذشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه نیز ۲۱ جت جنگی چینی با شکستن خط میانی تنگه تایوان و با هدف شناسایی وارد آسمان جزیره شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزارت دفاع تایوان به جز جنگنده‌های چینی، در روز جمعه ده‌ها کشتی جنگی این کشور هم در مجاورت آب‌های جزیره تایوان گشت‌زنی کردند.

جمهوری خلق چین، تایوان را بخشی از قلمرو سرزمینی خود می داند. آمریکا و کشورهای غربی از استقلال تایوان حمایت می‌کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تایوان را خط قرمز واشنگتن خوانده است.حضور نظامی چین در اطراف جزیره تایوان پس از دیدار رئیس جمهوری تایوان از ایالات متحده در ماه گذشته افزایش یافته است.

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان در اوایل ماه آوریل به واشنگتن رفت و با رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، کوین مک کارتی، دیدار و گفتگو کرد.

وزارت دفاع تایوان به‌تازگی اعلام کرد قرار است ۶۶ فروند جت اف۱۶ آمریکایی دریافت کند. پنتاگون البته تاکید کرده است که این جنگنده‌ها تا پیش از سال ۲۰۲۴ به تایوان تحویل داده نمی‌شوند.

پکن می‌گوید قصد دارد از طریق صلح‌آمیز تایوان را به سرزمین‌های چین اضافه کند، اما سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که ارتش چین خود را برای یک حمله نظامی به تایوان تا پیش از سال ۲۰۲۶ آماده می‌کند.

بیشتر از جهان