چین خطاب به اروپایی‌ها: مستقل از آمریکا عمل کنید

نماینده دولت چین به‌منظور برقراری آتش‌بس میان مسکو و کی‌یف از کشورهای اروپایی خواست تا با الصاق بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه موافقت کنند

روزنامه وال‌استریت ژورنال با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۲۶ مه ۲۰۲۳، به تلاش‌های جمهوری خلق چین به‌منظور برقراری آتش‌بس میان روسیه و اوکراین و همچنین منزوی کردن ایالات متحده آمریکا در روابط بین‌المللی پرداخت. 

به‌گزارش این روزنامه آمریکایی، لی هوی، از دیپلمات‌های کارکشته چین که از جانب دولت متبوعش ماموریت برقراری آتش‌بس میان مسکو و کی‌یف را بر عهده دارد، جزئیات «طرح صلحِ چین» را به‌روشنی بیان کرد: کشورهای اروپایی باید مستقل از ایالات متحده آمریکا رفتار کنند و روسیه نیز باید بخش‌هایی از خاک اوکراین را که در جریان تجاوز نظامی‌اش به این کشور به اشغال خود درآورد، حفظ کند. 

هوی، که در ماه جاری میلادی به کی‌یف، ورشو، برلین، پاریس و بروکسل سفر کرد، در اظهارات روز جمعه خود از کشورهای اروپایی خواست تا پکن را به‌عنوان جایگزین اقتصادی واشینگتن در نظر بگیرند و تمام توانشان را به‌منظور پایان دادن به درگیری میان روسیه و اوکراین به‌کار بیاندازند. 

با این‌وجود روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از قول برخی مقام‌های رسمی دولت‌های اروپایی، که به هویت‌شان اشاره‌ای نکرد، نوشت اروپایی‌ها گمان می‌کنند دستیابی به صلح تنها در صورت عقب‌نشینی کامل نیروهای نظامی روسیه از تمام اراضی اوکراین قابل دستیابی خواهد بود. وال‌استریت ژورنال در عین‌حال از قول این مقام‌های اروپایی تاکید کرد که دولت‌های قاره سبز با توجه به روابط نزدیک پکن و مسکو با دیده تردید به نقش‌آفرینی چین در شکل دادن و به ثمر رساندن مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین نگاه می‌کنند.

وال‌استریت ژورنال در فرازی از گزارش روز جمعه خود نوشت یکی از دیپلمات‌های اروپایی که اخیرا گفتگوهایی با لی هوی داشته به این روزنامه گفت پایان جنگ اوکراین، آن هم بدون خروج نیروهای نظامی روسیه از خاک این کشور، به ضرر جامعه بین‌المللی تمام می‌شود. او همچنین در پاسخ به درخواست پکن مبنی بر دعوت اروپایی‌ها به اتخاذ رویکردی مستقل از واشینگتن در قبال جنگ اوکراین، گفت «تفکیک اروپا از آمریکا ممکن نیست» و اروپایی‌ها نیز اوکراین را تنها نخواهند گذاشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو یکی دیگر از دیپلمات‌های اروپایی، که به‌تازگی با هوی گفتگو کرده است، در تحلیل اینکه چرا پکن چنین خواسته‌ای از کشورهای اروپایی دارد چنین گفت:«احتمالا آنها دارند تلاش می‌کنند تا وحدتِ غرب را محک بزنند و از خود نیز ابتکار عمل نشان بدهند.»

وال‌استریت ژورنال از قول یکی دیگر از دیپلمات‌های اروپایی می‌نویسد به نظر می‌رسد منافع پکن ایجاب می‌کند تا جنگ اوکراین به‌گونه‌ای به‌پایان برسد که روسیه بتواند اراضی اشغالی را حفظ کند و در عین‌حال روندها به سمتی حرکت نکند که مسکو به استفاده از تسلیحات هسته‌ای دست بزند. 

این موضع چین اما به‌نوعی بازتاب‌دهنده روابط میان پکن و مسکو نیز هست. پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای غربی مجموعه‌ای گسترده از تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های بین‌المللی را به روس‌ها اعمال کردند و به همین دلیل چین نیز به یکباره نقش ناجی اقتصادی دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را بر عهده گرفت.

چین در حال حاضر بزرگ‌ترین خریدار انرژی‌های روسیه است و کالاهای مهمی چون تراشه‌های کامپیوتری و سایر وسایل الکترونیکی، که هم مصارف نظامی دارند و هم غیرنظامی، به روسیه صادر می‌کند. 

به این ترتیب کشورهای اروپایی در مورد پیشنهاد صلحِ پکن می‌گویند استقبال دولت پوتین از این طرحِ صلح نشان می‌دهد موضع چین در قبال جنگ اوکراین بی‌طرفانه نیست و اقدامات دیپلماتیک این کشور در جهت تامین منافع روسیه در این جنگ قرار دارد. 

جمهوری خلق چین، در فوریه سال جاری میلادی، به‌منظور برقراری صلح میان روسیه و اوکراین پیشنهادی ۱۲ ماده‌ای مطرح کرد ولی با موافقت ایالات متحده آمریکا مواجه نشد؛ هرچند مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، بارها اذعان کرده‌اند پکن نقش مهمی در برقراری آتش‌بس میان روسیه و چین برعهده دارد.

حالا برخی از دیپلمات‌های اروپایی به روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال می‌گویند در جریان مذاکراتشان با لی هوی در پی انتقال سه پیام مشخص به دولت جمهوری خلق چین بودند: نخست آنکه چین باید روسیه را تحت فشار قرار دهد تا این کشور تحت هیچ شرایطی از سلاح‌های اتمی‌اش استفاده نکند، دوم اینکه هیچ‌گونه کمک نظامی به این کشور ارائه ندهد و در نهایت نیز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کند. 

وال‌استریت ژورنال همچنین نوشت این گروه از دیپلمات‌های اروپایی از نماینده دولت چین خواسته‌اند تا از تلاش‌های جامعه بین‌المللی به‌منظور تامین امنیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا حمایت تمام‌وکمال به عمل آورد.

بیشتر از جهان