تحسین‌ تماشاچیان جشنواره کن؛ از تشویق‌های سرخوشانه تا سرافکندگی‌ها

در جشنواره امسال که تا ۲۷ مه ادامه دارد، وجدآفرین‌ترین واکنش به یک فیلم‌ تاکنون متعلق به تازه‌ترین درام مارتین اسکورسیزی بود

تام هنکس، اسکارلت جوهانسون و دیگر ستارگان فیلم «شهر سیارکی» بر فرش قرمز جشنواره فیلم کن - AFP

احمقانه‌ترین رسم جشنواره فیلم کن تشویق‌های ایستاده طولانی آن است.

چه فیلم موردنظر یک کلاسیک مدرن باشد و چه حمله‌ای بی‌شرمانه به یک سلیقه خوب، آداب معاشرت در کوت‌ دازور [ خط ساحلی در گوشه جنوب شرقی فرانسه در حاشیه مدیترانه] اقتضا می‌کند از جا بپرید و چند دقیقه دست بزنید.

به گزارش نیویورک‌پست، این مسخره‌بازی فرانسوی چنان ریشه‌دار است که جراید پرفروش معمولا مدت زمان این سرخوشی را اندازه می‌گیرند و بر اساس طول مدت تشویق در گرند تئاتر لومیر، واکنش‌ها به فیلم‌های جدید را داوری می‌کنند.

طولانی‌ترین تشویق غرای کن، تشویق فیلم «هزارتوی پن» (Pan’s Labyrinth) اثر گیلرمو دل‌تورو بود که سال ۲۰۰۶ در این سالن ۲۲ دقیقه برایش کف زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جشنواره امسال و کف زدن‌های بی‌وقفه‌اش هم به اوج خود رسیده است. در ادامه به تشویق‌های ایستاده کن تا به امروز از پیروزمندانه‌‌ها تا بی‌فروغ‌ها، می‌پردازیم.

«قاتلان ماه کامل»، ۹ دقیقه

در جشنواره امسال که تا ۲۷ مه ادامه دارد، وجدآفرین‌ترین واکنش به یک فیلم‌ تاکنون متعلق به تازه‌ترین درام مارتین اسکورسیزی بود. این فیلم تاریخی تولید اپل و پارامونت است؛ با شرکت دو تن از وفادارترین یاران اسکورسیزی، یعنی لئوناردو دی کاپریو و رابرت دنیرو، در کنار برندن فریزر، برنده اسکار بهترین بازیگر مرد و جسی پلمونس.

اکثر منتقدان برای این فیلم هیجان‌زده بودند و ونیتی‌فر آن را «میخکوب‌کننده، پرطنین و تسخیرکننده» خواند. با این حال احتمالا آن تشویق ۹ دقیقه‌ای برای مخاطبان فرصتی بود تا به خود کش‌وقوسی بدهند؛ زیرا مدت «قاتلان ماه کامل» سه ساعت و ۲۶ دقیقه است.

«مه دسامبر»، ۸ دقیقه

به نوشته نیویورک‌پست، شاید گزارش‌ها درباره تشویق‌های ایستاده کن مانند پیش‌بینی وضع هوا باشد که تفسیرهای مختلفی از داده‌های موجود به دست می‌دهند. مثلا ددلاین درباره درام تازه تاد هاینز نوشته که مخاطبان ۸ دقیقه ایستادند و دست زدند، حال آنکه ورایتی مدعی زمان کمتر یعنی ۶ دقیقه بوده است. مدت زمان درست هرچه باشد، نتفلیکس آنقدر به فیلم داغ ناتالی پورتمن و جولیان مور از کارگردان فیلم‌های «دور از بهشت» و «کرول» اعتماد کرده که ۱۱ میلیون دلار برای حق پخش آن هزینه کرده است.

«فتنه‌گر»، ۸ دقیقه

اینجا جایی است که مدت زمان فیلم و تشویق‌ها هرکدام راه خود را می‌روند. در این فیلم، آلیشا ویکاندر در نقش  کارتین پار، ششمین همسر شاه هنری هشتم، با بازی جو لاو، ظاهر می‌شود. برای آنکه فیلم مضحکه نشود، ۸ برایش کافی است اما منتقدان نظرهای مختلفی داشته‌اند. ایند‌ی‌وایر به کریم عینوز، کارگردان این فیلم تاریخی، امتیاز C+ داد و فیلمش را «خاموش و خفقان‌آور» خواند.

«ژان دوباری»، ۷ دقیقه

به گزارش نیویورک پست، بسیاری از آمریکایی‌ها حتی از همان حمایت ۷ دقیقه‌ای هم جا خوردند؛ جانی دپ پس از آن محاکمه جنجالی شرم‌آور در برابر همسر سابقش، امبر هرد، با فیلم فرانسوی «ژان دو باری» به عرصه سینما بازگشت. هیئت داوران کن ۲۰۲۲ طرف دپ ۵۹ ساله را گرفتند، اما پس از آن افشاگری‌های پرخاشگرانه در دادگاه، وجهه‌اش در داخل ایالات متحده هنوز کاملا ترمیم نشده است. با این حال این ستاره فیلم «دزدان دریایی کاراییب» در فرانسه مثل قبل محبوب است؛ کشوری که احتمالا از چهره‌های جنجالی با آغوش بازتر استقبال می‌کند. اما به هر حال فیلم او در راتن تومیتوز، ۵۲ درصد رای آورد.

«ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت»، ۶ دقیقه

نیویورک پست نوشت پنجمین فیلم ایندیانا جونز، با بازی هریسون فورد ۸۰ ساله با ماجرای پیچ‌درپیچ سفر در زمان همراه بود و با جوان‌سازی دیجیتالی فورد، تشویق شش دقیقه‌ای تعجب‌برانگیز به همراه نظرهایی اکثرا متوسط را نصیب خود کرد. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که جمعیت بیشتر برای این اسطوره که اشک به چشمانش دویده بود و در این اکران بابت دستاورهای یک عمر فعالیت هنری‌اش نخل طلای افتخاری دریافت کرد، به پا خاسته بود.

بیشتر از فیلم