وزیر خارجه فرانسه:‌ برای آزادی دو فرانسوی با جمهوری اسلامی ایران معامله‌ای نکردیم

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که مقام‌های فرانسوی منتظر آزادی بدون قیدوشرط چهار فرانسوی دیگرند که اکنون در ایران زندانی‌اند

وزیر خارجه فرانسه در کنار نخست‌وزیر فرانسه - THOMAS SAMSONPOOL-AFP

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه ۲ خرداد (۲۳ مه) در پاسخ به سوال شبکه فرانسوی «فرانس‌۲» گفت که معامله‌ای با مقام‌های ایرانی در ازای آزادی دو فرانسوی زندانی صورت نگرفته است.

وزیر خارجه فرانسه گفت که فرانسه هیچ چیزی در ازای آزادی بنجامین بریر، شهروند فرانسوی، و برنارد فیلان، شهرونی فرانسوی-ایرلندی، به تهران پرداخت نکرده است.

او افزود که ما در سطوح مختلف با مقام‌های ایرانی بر اساس وضعیت سلامتی این دو شهروند فرانسوی که به شدت تنزل کرده بود، گفت‌وگو کردیم و از آن‌ها خواستیم که این دو شهروند را آزاد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنجامین بریر ۳۷ ساله و برنارد فیلان ۶۴ ساله، روز جمعه ۱۲ مه آزاد شدند و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با انتشار توییتی خبر این آزادی را اعلام کرد.

کارترین کولونا همچنین روز سه‌شنبه گفت که آن‌ها بیمار بودند و خوشبختانه از این ماجرای دشوار نجات پیدا کردند. کولونا گفت که بنجامین بریر ۳ سال را در زندان‌های ایران گذراند، امری که قابل قبول نیست.

وزیر خارجه فرانسه همچنین یادآوری کرد که مقام‌های فرانسوی منتظر آزادی بدون قیدوشرط چهار فرانسوی دیگرند که اکنون در ایران زندانی‌اند. این چهار تن شامل سسیل کولر و ژک پری که ۷ مه ۲۰۲۲ در جریان یک سفر توریستی در ایران دستگیر شدند، لویی ارنو، یک مشاور ۳۵ ساله که ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در تهران دستگیر شد و همچین یک فرانسوی دیگر که هویتش افشا نشده، است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترین کولونا در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا هویت این فرد چهارم فاش نشده است، گفت که «به خواسته خانواده‌اش، ما به زندگی خصوصی او احترام می‌گذاریم و نام او را فاش نمی‌کنیم». وزیر امور خارجه فرانسه اطمینان داد که این فرد یک جاسوس فرانسوی نیست.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که فرانسه به جد از مقام‌های ایرانی می‌خواهد که فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی، بتواند مدارک رسمی‌اش را دریافت کند و آزاد باشد که ایران را ترک کند. فریبا عادلخواه در سال ۲۰۱۹ در ایران دستگیر و به ۵ سال زندان محکوم شد. او دهم فوریه سال جاری از زندان آزاد شد، اما هنوز اجازه پیدا نکرده است که ایران را ترک کند.