درخواست اسپر از عراق برای کمک به توقف حمله‌ها علیه نیروهای آمریکایی

وزیر دفاع آمریکا ادعا می‌کند، ایران پشت حمله‌های راکتی در بغداد قرار دارد

مارک اسپر،‌ وزیر دفاع آمریکا/JOHN THYS / AFP

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در گفتگوی تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق از او خواست برای تحت کنترل گرفتن اوضاع و جلوگیری از حمله‌های شبه‌نظامیان اقدام کند.

مقامات واشینگتن ادعا می‌کنند که تهران در حمله‌های راکتی هفته گذشته به پایگاه نظامی آموزشی نیروهای عراقی در نزدیکی فرودگاه بغداد دست داشته است. در این پایگاه نیروهای آمریکایی نیز حضور دارند و نیروهای ضد تروریسم عراقی را آموزش می‌دهند.

در جریان حمله‌های راکتی هفته گذشته تعدادی از سربازان عراقی مجروح شدند. به دنبال این حمله‌ها،‌ مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به ایران هشدار داد که در صورت آسیب دیدن نیروهای آمریکایی واکنش ایالات‌متحده بسیار قاطع خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارک اسپر  که هفته گذشته ادعا کرده بود، جامعه بین‌الملل رفتار بد ایران را تحمل نمی‌کند، از دولت عراق خواسته به آمریکا در ایجاد امنیت و ثبات در این کشور کمک کند. او همچنین هشدار داده که آمریکا حق دفاع از خود را دارد.

او که به اروپا سفر کرده در پاسخ به این پرسش که چه کسی پشت حمله‌های راکتی اخیر در عراق بوده، ‌گفت:«گمان من بر این است که ایران در این حمله‌ها دست داشته، اما اثبات آن دشوار است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از این دفتر عادل عبدالمهدی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کره بود که اسپر از دولت عراق خواسته برای حفاظت از پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در این کشور تلاش کند.

در مقابل عبدالمهدی نیز به این نکته اشاره کرده که اقدامات یکجانبه می‌تواند پیامدهای منفی برای استقلال و تمامیت ارضی عراق به همراه داشته باشد.

عبدالمهدی در نتیجه اعتراض‌های مردمی در عراق که از سه ماه پیش ادامه دارد، از سمت خود کناره‌گیری کرده و گفته می‌شود که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در حال لابی برای معرفی یک نخست‌وزیر جدید در عراق است.

مردم عراق از نهم مهرماه در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی و فساد حکومتی به خیابان‌ها آمدند. آنها همچنین مخالف دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورشان هستند و بارها به نشانه اعتراض کنسولگری جمهوری اسلامی در نجف و کربلا را به آتش کشیده‌اند.

بیشتر از