ستارگان هنر و سینما در شب‌نشینی مشترک جشنواره فیلم دریای سرخ و ونیتی‌فیر هم‌زمان با جشنواره کن

جشنواره فیلم کن امسال با نمایش فیلم «ژان دو باری» با بازی جانی دپ که با حمایت جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ ساخته شده بود، افتتاح شد

این شب‌نشینی با موضوع «روایت‌های زنان» به‌منظور تجلیل از استعدادهای زن در خاورمیانه برگزار شد- Instagram/@redseafilm

هم‌زمان با جشنواره فیلم کن، جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و ونیتی‌فیر پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت (۱۸ ماه مه) میزبان یک میهمانی با موضوع «روایت‌های زنان» به‌منظور تجلیل از استعدادهای زن در خاورمیانه بود.

در این رویداد پرستاره لئوناردو دی‌کاپریو، کیتی هولمز، میون، د ویکند، گاسپار نوئه، استورم رید، توبی مگوایر، گوریندر چادا، فن بینگ‌بینگ، فریدا پینتو، سیمون مارکتی، اوا هرزیگوا، نائومی کمبل و غیره حضور داشتند.

میزبانی این مهمانی را جمانا الراشد، مدیرعامل گروه پژوهش و رسانه عربستان سعودی، اس‌آرام‌جی (SRMG)، و رئیس هیئت‌امنای بنیاد دریای سرخ، برعهده داشتند.

در این مراسم که در هتل معروف دو کپ ادن روک (Hotel du Cap-Eden-Roc) در کپ دانتیب (Cap d'Antibes) برگزار شد، مهمان‌ها شاهد تجلیل از شش ستاره بودند: بازیگران سعودی میلا الزهرانی و فاطمه البناوی، رزان جمال، بازیگر لبنانی، ستاره هندی سارا علی‌خان، تارا عماد بازیگر و مدل مصری-مونته نگرویی و جید اوزیبرو فیلمساز نیجریه‌ای.

عماد در گفت‌وگو با عرب نیوز گفت: «من به خودم افتخار می‌کنم، به تک تک زنانی که در اینجا از آن‌ها تحلیل شد افتخار می‌کنم. من به صنعتمان، به مصر (و) جهان عرب افتخار می‌کنم. خوشحالم که می‌توانم نماینده مصر و به طور کلی جهان عرب باشم.»

خان معتقد است که بخشی از این رویداد بودن یک «امتیاز» محسوب می‌شود: «فکر می‌کنم اگر بخواهم خودم را در سه کلمه تعریف کنم احتمالا اینها خواهد بود: هندی، زن و بازیگر؛ و من امروز اینجا هستم تا از هر سه تجلیل کنم.»

از نظر البناوی چنین لحظاتی دیگر غافلگیرکننده نیستند.

او گفت: «به نقطه‌ای رسیدم که واقعا تعجب نمی‌کنم، زیرا عربستان سعودی تلاش می‌کند تا ثابت کند که ما داریم داستان‌هایی خلق می‌کنیم که الهام‌بخش، جادویی و در راستای تغییر و توسعه‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمال گفت که او هرگز بین زن و مرد فرقی نمی‌گذارد: «شاید به این دلیل که در حباب کوچکی زندگی می‌کردم، چرا که مردی من را بزرگ کرد که به من قدرت داد و به من گفت که هیچ تفاوتی بین من و برادرم وجود ندارد؛ بنابراین شاید من هرگز با این احساس بزرگ نشدم که زن بودن یک چالش است. اگر هم چیزی بود، این بود که احساس می‌کردم (زن بودن) یک ابرقدرت است.»

اما زمانی که جمال شاغل شد، با چالش‌های واقعی زنان در دنیای واقعی روبه‌رو شد.

او می‌گوید: «من اکنون در حال یادگیری‌ام، چرا که در معرض مخاطبان بیشتر و گسترده‌تری‌ام و بسته به واکنش آن‌ها می‌توانم بیشتر در مورد آن‌ها بیاموزم.»

سارا سامپایو، مدل پرتغالی که او نیز در این مراسم حضور داشت، گفت که حضور در میهمانی روایت‌های زنان «خیلی خاص» بود: «زنان شگفت‌انگیزند و برای زمانی طولانی‌ ماجراها از دیدگاه‌ ما تعریف نمی‌شد. این بسیار مهم است.»

محمد الترکی، مدیر عامل جشنواره فیلم دریای سرخ، به عرب نیوز گفت: «ما بسیار خوشحالیم که از زنان تجلیل می‌کنیم. بسیار مفتخریم که می‌توانیم داستان‌هایی را از منطقه خود به‌اشتراک بگذاریم. امروز ما شش زن از منطقه را نشان می‌دهیم: دو نفر از عربستان - میلا زهران و فاطمه البناوی - از مصر تارا عماد، از لبنان رزان جمال، از نیجریه جید و از هند سارا علی خان.»

او در ادامه افزود: «من فکر می‌کنم این رویایی است که به حقیقت پیوسته است. هرگز فکر نمی‌کردم که یک محصول مشترک عربستانی با یک کارگردان زن الجزایری‌تبار جشنواره کن را افتتاح کند. این نمایانگر این امر است که ما در مسیر قرار داریم و اگر این فقط اتفاق‌هایی است که در سه سالی که از جشنواره دریای سرخ گذشته رخ داده، فکر می‌کنم که باید کمربندهای خود را ببندیم و آماده این سواری شویم چرا که چیزهای باورنکردنی در ادامه و رو به جلو خواهیم دید.»

جشنواره فیلم کن امسال با نمایش فیلم «ژان دو باری» (Jeanne du Barry) با بازی جانی دپ که با حمایت جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ ساخته شده بود، افتتاح شد.

بیشتر از فیلم