آغاز نشست گروه ۷ و احتمال افزایش تحریم‌ها علیه روسیه

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی برای شرکت در این نشست به ژاپن می‌رود

نشست گروه ۷ در هیروشیما ژاپن آغاز شده و تحریم‌های روسیه و بحث انرژی یکی از جدی‌ترین مباحثی‌ است که احتمال می‌رود در نشست جاری در اولویت باشد. آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی و تهدیدهای چین علیه تایوان هم از دیگر موضوعات مهم این نشست است.

سران کشورهای گروه ۷ روز پنجشنبه برای شرکت در این نشست سه‌روزه وارد هیروشیما در ژاپن شدند. آن‌ها صبح جمعه در اولین برنامه رسمی نشست این گروه به کشته‌شدگان بمباران اتمی هیروشیما ادای احترام کردند. هم‌زمان با این مراسم، معترضان ضدجنگ هم در نزدیکی محل یادبود قربانیان این حمله اتمی آمریکا حاضر شدند و علیه جنگ شعار دادند. این معترضان که در محاصره پلیس قرار داشتند، فریاد می‌زدند: «نه به نشست، نه به جنگ.»

سران آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا و همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا در این نشست حضور دارند.

زلنسکی به نشست گروه ۷ می‌رود

بحث تحریم‌ها علیه روسیه در نشست گروه ۷ داغ است و این باعث شده است که زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز تصمیم بگیرد در این نشست شرکت کند. مقام‌های اوکراینی و کشورهای غربی گفته‌اند که ولودیمیر زلنسکی این آخرهفته به نشست گروه ۷ در هیروشیما خواهد پیوست تا از آنان بخواهد فشارهای جدیدی بر روسیه وارد کنند.

حضور او و درخواست‌هایش برای حمایت بیشتر از اوکراین در جنگ با روسیه، فوریت داشتن تشدید تحریم‌ها و مقابله با روسیه را به بحث‌های این نشست اضافه می‌کند. رویترز به این نکته اشاره کرد که رهبران دموکراسی‌های ثروتمند جهان می‌خواهند مانع دور زدن تحریم‌ها از سوی روسیه‌ شوند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: «در آنجا درباره مسائل بسیار مهمی تصمیم‌گیری خواهد شد و حضور زلنسکی برای دفاع از منافع ما کاملا ضروری است.»

رویترز به نقل از یک منبع مطلع گفت که انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری اوکراین عصر شنبه وارد ژاپن شود. تا این لحظه کاخ سفید از اظهارنظر در مورد حضور زلنسکی در این نشست خودداری کرده است.

تحریم‌های گروه ۷ علیه روسیه

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که ایالات متحده و دیگر اعضای گروه ۷ به علت تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را که روسیه هدف قرار دهد، وضع خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنگ روسیه علیه اوکراین که اکنون وارد دومین سال خود شده است، از موضوع‌هایی‌ است که رهبران این کشورها آن را بررسی خواهند کرد. پیش از این ایالات متحده تحریم‌ شدید شرکت‌ها، بانک‌ها و برخی افراد را آغاز کرده بود.

یک مقام آمریکایی که روز پنجشنبه پیش از این گردهمایی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «هدف تلاش‌های اخیر گروه ۷ ایجاد اختلال در توانایی روسیه برای دریافت مواد موردنیاز برای میدان نبرد، بستن حفره‌های مورداستفاده برای دور زدن تحریم‌ها، کاهش بیشتر اتکای بین‌المللی به انرژی روسیه و محدود کردن دسترسی مسکو به سیستم مالی بین‌المللی است.»

ایالات متحده و متحدانش از جمله اتحادیه اروپا و بریتانیا، از زمان آغاز حمله به اوکراین به تشدید تحریم‌ها و فشارهای کنترل صادرات بر روسیه ادامه داده‌اند. این مقام آمریکایی گفت که واشنگتن برای همسویی نزدیک اقدام‌های خود با اتحادیه اروپا و بریتانیا گام‌های مهمی برخواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که گروه ۷ در پاسخ به رفتارهای روسیه تا حد امکان هماهنگ عمل کند.

تحریم‌های بریتانیا علیه روسیه در آستانه نشست گروه ۷

بریتانیا روز جمعه موج جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرد که شرکت‌های مرتبط با سرقت غلات اوکراین و کسانی را که در حمل‌ونقل انرژی روسیه دخالت داشتند، هدف قرار می‌دهد. بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۸۶ فرد و نهاد را به عنوان بخشی از سرکوب جدید آنچه «افراد و نهادهای مشکوک» مرتبط با سرقت و فروش مجدد غلات اوکراینی خوانده‌ است، تحریم می‌کند.

این تحریم‎‌ها همچنین شرکت‌های بزرگ انرژی و حمل‌ونقل تسلیحاتی روسیه از جمله شرکت‌های مرتبط با روس اتم، شرکت انرژی هسته‌ای دولتی روسیه و ایگور آلتوشکین، مالک شرکت مس روسیه، را هدف قرار خواهند داد.