پیشگویی درباره عزل یکی از صاحب‌منصبان جمهوری اسلامی

نماینده رهبر جمهوری اسلامی تلویحا پایان دوران حسن روحانی را اعلام کرد

پس از افزایش ناگهانی قیمت بنزین، و به تبع آن، شروع اعتراض‌های گسترده مردمی در بیش از ۲۰ استان ایران، بسیاری از اعتراض‌ها در سطح مقامات و مسئولان نظام، متوجه دولت حسن روحانی و عدم مدیریت صحیح قوه مجریه در این زمینه شد. هرچند که تصمیم به گران‌سازی بنزین در جمع «سران قوا» گرفته شده بود و حمایت واضح رهبر جمهوری اسلامی باعث شد که برخی نمایندگان مخالف با این طرح در مجلس شورای اسلامی هم دست از مخالفت بردارند. اما پس از بحرانی‌ترشدن فضای سیاسی و شعله‌ور شدن اعتراضات گسترده مردمی و مقابله خشن نیروهای امنیتی و نظامی با معترضان، مقامات و مسئولان قوه قضاییه به‌کرّات تاکید کردند که منتقد جدی عملکرد دولت در این ماجرا هستند، و نمایندگان مجلس هم در چند نوبت بحث استیضاح رئیس جمهوری را مطرح کردند که البته به جایی نرسید. در مقابل، زمزمه‌ها درباره استیضاح وزیر کشور را جدی‌تر کرد، تا جایی که روز گذشت ۳۹ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای با ذکر «محورهای استیضاح»، خواستار استیضاح وزیر کشور به دلیل عملکرد او در اعتراضات مردمی شدند.

این ۳۹ نماینده مجلس در نامه خود دلایل استیضاح را با توجه به اینکه وزیر کشور از طرف دولت مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص مدیریت مصرف سوخت بوده، اینگونه نوشته‌اند که اولا «ایشان مقدمات و تمهیدات لازم برای اجرای این تصمیم خصوصا در جریان قرار دادن و اقناع مردم را فراهم نکرده و آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی وارد کرده است» و ثانیا «وزیر کشور حتی برای شرایط آغاز اجرای طرح نیز تدبیر کافی نیندیشیده بود و شوراهای تأمین استانها دیر وارد عمل شدند» به زعم این نمایندگان اگر وزارت کشور تدابیر امنیتی را از روز سوم اعمال شد، زودتر به اجرا درمی‌امد «قطعا این مقدار خسارت مالی و جانی پدید نمی آمد».

از سوی دیگر، وب‌سایت خبری انتخاب، امروز (یکشنبه ۱۵ دسامبر) با انتشار ویدیوی کوتاهی مدعی شد که «عبدالرضا رحمانی فضلی» از شبی که قیمت بنزین افزایش یافت تا سه روز بعد از آن، در سفر تفریحی بوده است. درواقع او بود که از سوی رئیس جمهوری به عنوان مسئول اصلی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بود. 

نهادهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی هم ابایی از حمله به سیاست‌های دولت ندارند. شاید عجیب‌ترین موردی که در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، سخنان«آیت‌الله سید علیرضا عبادی»  امام جمعه بیرجند و نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی باشد که به نقل از یک « پیشگو» به نام «عباس مصباح زاده»، گفت که «در بهمن ماه یکی از صاحب‌منصبان برکنار خواهد شد.» به گفته نماینده رهبر جمهوری اسلامی در بیرجند، «بعد از فتنه آذر ۹۸، بروز بعضی فتنه‌ها و گرفتاری خائنین و دشمنان خواهد بود. در بهمن ماه‌ نیز بعد از کشف موارد پشت ‌پرده (اَستار)، عزل برخی از اربابان مناصب را خواهیم داشت.» 

سخنان این نماینده رهبر جمهوری اسلامی از آن‌رو حائز اهمیت بیشتری می‌شود که آیت‌الله سید علیرضا عبادی، این سخنان را در جمع سپاهیان و نیروهای بسیجی بیان می‌کرد؛ نیروهایی که این روزها بیش‌تر از هرزمان دیگر آتش به‌اختیارند.

هم‌چنین صفحه رسمی تویيتر آیت‌الله خامنه‌ای با انتشار ویدیویی که مربوط به سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۷ است گمانه‌هایی را درباره اشاره تلویحی بیت رهبری به ناکارآمدی دولت در ذهن بیدار می‌کند.

از سوی دیگر، موجی از هواداران دولت هم که از القای فضای استعفای روحانی یا سقوط دولت او هراس دارند، چنین خبرهایی را یک جنگ رسانه‌ای از طرف «تندروها» در نظام می‌دانند و می‌کوشند که جریان بزرگتری در حکومت را درگیر موضوع افزایش ناگهانی قیمت بنزین، و به تبع آن، سرکوب شدید مردم توسط نیروهای امنیتی، کنند. 

تلاش‌های مداوم دولت حسن روحانی در تاکید به اتخاذ تصمیم توسط «سران قوا» و گفته‌های عوام‌فریبانه‌ای چون بی‌اطلاعی از زمان آغاز طرح افزایش قیمت بنزین، گویی بیش از هر چیز دیگر، نشانگر تلاش دولت برای کاستن از بار آبان‌ماه خونین از دوش خود است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی معتقدند که اگر رهبر جمهوری اسلامی در فاصله زمانی کوتاهی در حمایت از اجرای طرح افزایش ناگهانی قیمت بنزین سخنرانی نمی‌کرد، دولت حسن روحانی خیلی زودتر از این‌ها تا آستانه سقوط پیش می‌رفت. از طرفی، برخی حمایت‌های ضمنی گروهی از نزدیکان به هسته سخت قدرت، مانند روزنامه کیهان در موارد متعددی، و به‌خصوص پس از حمایت علی خامنه‌ای از طرح دولت، قابل تامل است. گویی تمامی طرف‌های سیاسی در ایران به‌خوبی می‌دانند که ابعاد ماجرای آبان ۹۸ چنان دامن کل نظام را گرفته است که دعوا یا آشتی سیاسی بین جناح‌ها نمی‌تواند متضمن برقراری ثبات در نظام حکومتی باشد. هرچند مقامات جمهوری اسلامی به طور مداوم در تلاش هستند که در آستانه انتخابات مجلس، اعتماد از دست رفته مردم را نسبت به حکومت احیا کنند؛ پس از اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸، بعید است، این هدف به سادگی محقق شود.   

بیشتر از