جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه هفت نفر را در کرج اعدام کرد

خانواده‌های محکومان شامگاه سه‌شنبه با تجمع مقابل زندان قزل‌حصار خواستار توقف اعدام‌ها شدند

سازمان حقوق بشر ایران، صبح چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، از اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان قزل‌حصار و چهار زندانی دیگر در زندان رجایی شهر کرج خبر داد. بر مبنای این گزارش حسین پنجک، عبدالحسین امامی مقدم (اهل کوهدشت) و بابک آقایی در زندان قزل‌حصار در ارتباط با جرائم مواد مخدر اعدام شدند. اتهام اعدام‌شدگان زندان رجایی شهر نیز تجاوز به عنف اعلام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید طی ۱۶ روز گذشته، ۶۶ نفر و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۲۱۸ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

احکام اعدام بامداد چهارشنبه در حالی اجرا شد که خانواده‌های محکومان به اعدام از شامگاه سه‌شنبه در مقابل زندان قزل‌حصار کرج تجمع کرده و خواستار توقف اعدام‌ها شده بودند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که این تجمع‌ با دخالت نیروهای حکومتی به خشونت کشیده شد.

ویدیو‌هایی که از تجمع سه‌شنبه‌شب خانواده‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌دهد که آنان در مقابل زندان قزل‌حصار با فریاد «یا حسین» و پرتاب سنگ به اجرای حکم اعدام اعتراض می‌کنند. صدایی نیز از بلندگوی زندان شنیده می‌شود که در حال تهدید خانواده‌ها است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


روز سه‌شنبه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، گزارش داده بود که ۱۰ زندانی محکوم به اعدام در کرج به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر همچنین از سرعت گرفتن روند اعدام‌ها در ایران خبر داد و اعلام کرد که تنها در ۱۱ روز ۵۷ نفر در زندان‌های مختلف اعدام شده‌اند. 
اعدام‌های اخیر در جمهوری اسلامی ایران که بسیاری آن را تاکتیک حکومت برای خاموش‌ کردن اعتراض‌ها می‌دانند، واکنش سازمان‌ها و فعالان بین‌المللی را نیز در پی داشته‌ است. روز سه‌شنبه فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعدام ۲۰۹ نفر در ایران طی پنج ماه اخیر خبر داد و ضمن ابراز انزجار از این آمار از جمهوری اسلامی خواست اعدام‌ها را متوقف کند. او درعین‌حال تاکید کرد به دلیل شفاف نبودن جمهوری اسلامی ایران، دسترسی به آمار دقیق شمار اعدامی‌ها ممکن نیست. 
حکم اعدام هفت زندانی در زندان‌های قزل‌حصار و رجایی شهر کرج در بامداد چهارشنبه در حالی اجرا شد که صبح دوشنبه نیز احکام اعدام دو شهروند به نام‌های یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع با اتهام «توهین به مقدسات» اجرا شده بود. قبل از آنان نیز در روز شنبه حبیب اسیوند، شهروند ایرانی-سوئدی اعدام شد. 
هم‌زمان با شتاب گرفتن موج اعدام‌ها در ایران، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جان متهمان محکوم به اعدام علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی، سالم آلبوشوکه، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی زندانیان سیاسی که به اعدام محکوم شده‌اند در خطر است. 
صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی سه متهم پرونده موسوم به خانه اصفهان‌اند که با اتهام تیراندازی در محله خانه اصفهان در ۲۵ آبان به اعدام محکوم شده‌اند. حکم اعدام آنان به‌رغم نقص‌ها و ایرادهای قانونی در دیوان عالی کشور تایید شد. درحالی‌که هر سه نفر اعلام کرده بودند هیچ‌ نقشی در تیراندازی محله خانه اصفهان نداشتند.