اعتراض بازنشستگان در اهواز و تداوم بازداشت معلمان

خانواده زندانیان محکوم به اعدام مقابل زندان قزل‌حصار تجمع اعتراضی برگزار کردند

اعتراض‌ها در ایران همچنان هرروز ادامه دارد و بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله گروه‌هایی‌اند که در طی دو سال گذشته تجمع‌های اعتراضی مستمری در شهرهای مختلف ایران برگزار کرده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران روز چهارشنبه هم از تجمع بازنشستگان در اهواز خبر داد و اعلام کرد جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اهواز در اعتراض به شرایط بد معیشتی و رسیدگی نشدن به خواسته‌ها و مطالباتشان بار دیگر مقابل اداره کل تامین اجتماعی خوزستان در اهواز تجمع کرده‌اند. بازنشستگان در این تجمع اعتراضی، پلاکاردهایی با شعارهای «فقط کف خیابون به دست می‌یاد حقمون»، «زندگی بالای خط فقر، حق مسلم ما است» و «درمان رایگان حق مسلم ما است» به همراه داشتند. معترضان در این تجمع همچنین خواستار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران روز چهارشنبه بیستم اردیبهشت با انتشار تصاویری خبر داد که جمعی از راهبران پیشخان شهرنت بانک شهر هم در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان، مقابل ساختمان مرکزی بانک شهر در تهران تجمع کرده‌اند. درباره جزئیات این تجمع و شرح مطالبات معترضان تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

از طرفی، خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ویدیویی از مقابل ورودی زندان قزل‌حصار کرج منتشر کرد که نشان می‌داد جمعی از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام مقابل ورودی این زندان جمع شده‌اند. در این ویدیوها معترضان به شروع به کار ماشین اعدام جمهوری اسلامی و افزایش احتمال اعدام فرزندانشان در حال پرتاب سنگ به سمت ورودی زندان و سر دادن شعار دیده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرانا روز چهارشنبه از اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان قزل‌حصار کرج هم خبر داد. این افراد پیش‌تر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. گفته می‌شود کماکان پنج زندانی محکوم به اعدام دیگر به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

فشارهای امنیتی بر معلمان در ایران نیز کماکان ادامه دارد. تعدادی از معلمان در شهرهای مختلف در پی برگزاری تجمع سراسری معلمان و برخی دیگر در روزهای پیش از آن، بازداشت شدند که این بازداشت‌ها تداوم یافته است. مسعود فرهیخته، فعال صنفی و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ۱۱ اردیبهشت در خانه‌اش بازداشت شد. او همچنان در مکانی نامعلوم تحت بازجویی قرار دارد و خبری از او در دست نیست.

فرزاد صفی‌خان‌پور و فاتح عثمانی، دو معلم سنندجی نیز روز سه شنبه، هم‌زمان با تجمع معلمان در این شهر، بازداشت شدند و پرونده آنان روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت به دادگاه سنندج ارجاع شد. به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی ایران، برای آزادی موقت عثمانی اقدام‌های لازم انجام شده بود اما در لحظات آخر با ورود پیدا کردن دادستان سنندج به پرونده، از آزادی او جلوگیری شد. فرزاد صفی‌خان‌پور هم در روز سه‌شنبه در میدان اصلی شهر دستگیر شد و علی‌رغم حضور در دادگاه و اجرای تمهیدات لازم، از آزادی او ممانعت به عمل آمده است.