تداوم اعتراض‌های کارگری و شروع اعتراض‌های صنفی دانشجویان

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کردند در حمایت از فراخوان معلمان روز سه‌شنبه تجمع برگزار خواهند کرد

چند شهر ایران روز شنبه ۱۶ اردیبهشت صحنه تجمع‌های اعتراضی و صنفی بودند و در حالی که اعتراض کارگران در حوزه‌های مختلف ادامه دارد، جمعی از دانشجویان نیز برای تحقق خواسته‌های صنفی خود تجمع اعتراضی برگزار کردند. معلمان نیز بار دیگر بر فراخوان تجمع سراسری روز سه‌شنبه تاکید کردند و دانشجویان دانشگاه فردوسی نیز اعلام کردند که هم‌زمان با معلمان، تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، جمعی از کارگران پروژه‌ای شاغل در بخش‌‌های مختلف ایستگاه تقویت فشار گاز شهرستان اردستان در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان فعالیت‌های روزانه خود را متوقف و اعتصاب کردند و بخش‌های مختلف این ایستگاه با اعتصاب کارگران به تعطیلی کشیده شد. این اعتصاب در راستای اعتراض‌ها و اعتصاب گسترده کارگران انجام می‌شود که از روز اول اردیبهشت آغاز شد. کارگران اضافه نشدن دستمزدها مطابق پیشنهاد افزایش ۷۹ درصدی خود را یکی از دلایل اصلی اعتصاب‌ها عنوان می‌کنند.

کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری پایپینگ (لوله‌کشی) در پروژه‌های نفت و گاز نیز در اعتراض به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کارگران که بیشتر در فازهای مختلف عسلویه و کنگان مشغول به کارند، با توجه به نرخ بالای تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، خواستار افزایش حداقل ۷۹ درصدی دستمزدند و می‌گویند: «اگر قرار باشد سطح زندگی ما به اندازه سال قبل باشد، دستمزدها باید حداقل ۷۹ درصد زیاد شود.»

کارگران معترض همچنین اعمال سیستم ۲۰ روز کار، ۱۰ روز مرخصی و افزایش خدمات رفاهی و معیشتی را خواستارند. این کارگران ضمن حمایت از مطالبات کارگران پروژه‌ای تصریح کردند که پیمانکاران کارگران را هرطور بتوانند استثمار می‌کنند و اجازه اعتراض و تشکل‌یابی نمی‌دهند.

کارگران شهرداری یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به نگرفتن پنج تا شش ماه حقوق خود اعتراض کردند. بیشتر این کارگران در بخش‌های خدماتی و فضای سبز شهرداری یاسوج مشغول به کارند. خبرگزاری ایلنا به نقل از یک کارگر معترض نوشت: «همه مسئولان از وضعیت کارگران و مشکلات مالی شهرداری یاسوج باخبرند و می‌دانند که شهرداری امکان دریافت طلب‌های معوقه خود از برخی نهادهای دولتی و خصوصی و حتی برخی اشخاص حقیقی بابت عوارض را ندارد. بنابراین باید کمک کنند این مطالبات هرچه سریع‌تر پرداخت شود.»

بر اساس این گزارش، شهرداری یاسوج از چند نهاد دولتی و خصوصی مستقر در این شهر و برخی اشخاص حقیقی بابت عوارض حدود ۲۰۰ میلیارد تومان طلبکار است اما این نهادهای عموما دولتی حاضر به پرداخت طلب خود به شهرداری نیستند.

کارگران یاسوجی هشدار داده‌اند در صورتی که حقوق آن‌ها پرداخت نشود، تجمع‌های اعتراضی صنفی برگزار و نام بدهکاران را رسانه‌ای خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از اعضای شورای صنفی و فعالان دانشجویی برای تحقق مطالبات صنفی دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان در این تجمع شعارهای «دانشجو داد بزن، حقت رو فریاد بزن»، «نود سال افتخار، مسئولان بی‌بخار» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند. دانشجویان معترض همچنین پلاکاردهایی با عناوین «اعتراض، حق مسلم دانشجوست» و «نه! به پولی شدن دانشگاه و تحصیل» در دست داشتند.

به گزارش شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از خواسته‌های مدنظر دانشجویان در حیطه‌ آموزشی، اجرایی شدن رای دیوان عدالت اداری است. شوراهای صنفی دانشجویان نیز خواسته‌‌های دیگر دانشجویان را مسئله برخوردهای حراست، مسائل آموزشی و غذای سلف دانشگاه عنوان کردند.

به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران، شماری از شهروندان معترض اهل روستای گلماگرد شهرستان خمین نیز مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع روز شنبه و در اعتراض به تخصیص نیافتن حقابه برای کشاورزی به آن‌ها صورت گرفت. شورای بازنشستگان ایران نیز اعلام کرد روز شنبه شانزدهم اردیبهشت، شماری از باغداران در شهر زیار واقع در استان اصفهان در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان تجمع کرده‌اند.

حمایت دانشجویان از فراخوان تجمع معلمان

در روزها و هفته‌های گذشته، معلمان در ایران با وجود افزایش فشارها کماکان در حال پیگیری مطالبات صنفی خود، آزادی معلمان و دانش‌آموزان زندانی و همچنین اعتراض به مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان‌اند و در همین راستا اعلام کرده‌اند که روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، تجمع‌هایی هماهنگ در سراسر ایران برگزار خواهند کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اعلام کرد که در تجمع سه‌شنبه، به «حذف عملی اصل ۳۰ قانون اساسی، تشدید القائات ایدئولوژیک در کتاب‌های درسی، درست اجرا نشدن قانون رتبه‌بندی و تبدیل آن از یک عامل تشویق معلمان به ابزاری برای مطیع کردن آنان، انتظار بیش از یک دهه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد ناامنی روانی و تهدید سلامت جسمی دانش‌آموزان به ویژه دختران دانش‌آموز و...» اعتراض خواهند کرد.

بنا بر اعلام شورای هماهنگی، این تجمع از ساعت ۱۰ تا ۱۲ سه‌شنبه در تهران، مقابل مجلس شورای اسلامی، در مراکز استان‌ها، مقابل ادارات کل آموزش و پرورش و در شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

در همین راستا، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد طی اطلاعیه‌ای ضمن حمایت از فراخوان تجمع این شورا در روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کردند که در همین روز تجمع اعتراضی برگزار خواهد کرد.