سقوط احتمالی شهاب سنگ، سقف خانه‌ای را در آمریکا سوراخ کرد

کالج نیوجرسی روی این قطعه‌سنگ تحقیق می‌کند تا منشا آن مشخص شود و شهرداری محل نیز از ساکنان خواست در حیاط‌های خود به دنبال قطعه‌سنگ‌های مشابه احتمالی بگردند

هر سال حدود ۵۰۰ شهاب‌سنگ به زمین اصابت می‌کند، اکثریت آن‌ها در اقیانوس یا مناطق دوردست فرود می‌آیند - Getty images via Canva

خانواده کوپ روز دوشنبه، ۸ مه (۱۸ اردیبهشت)، چند ساعتی از خانه خود در ایالت نیوجرسی آمریکا بیرون رفتند و هنگامی که به منزل خود بازگشتند، با منظره نامنتظره‌ای روبرو شدند: قطعه‌سنگی، که به نظر می‌رسد شهاب‌سنگ باشد، بر سقف خانه فرود آمده و آن ‌را سوراخ کرده بود. 

پلیس شهرک هوپوِل می‌گوید ابعاد این تکه‌سنگ براق حدود ۱۰ در ۱۵ سانتیمتر است و به نظر می‌رسد با چنان سرعتی روی سقف فرود آمده که پس از اصابت به کف خانه، دوباره به سقف خورده و موجب سوراخ دیگری در آن شده، و بعد دوباره به زمین افتاده است.

به گفته سوزی کوپ، از ساکنان خانه مزبور، این سنگ احتمالا حدود ساعت یک بعدازظهر به سقف اتاق‌خواب پدرش برخورد کرده است. او در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی محلی گفت: «من به آن دست زدم، چون مثل یک تکه‌سنگ معمولی بود و گرم بود.» او افزود خدمه اورژانس کسانی را که این شهاب‌سنگ احتمالی را لمس کرده بودند، معاینه کردند: «آن‌ها ترسیده بودند، چون این سنگ از آسمان افتاده بود. آیا رادیواکتیو بود؟ آیا اثری در بدن ما بر جای گذاشته بود؟ همه چیز را بررسی کردند و مشکلی پیدا نشد.» 

قرار است کالج نیوجرسی روی این قطعه‌سنگ تحقیق کند تا ببیند آسمانی است یا زمینی و شهرداری محل در صفحه فیس‌بوک خود از ساکنان خواست که در حیاط‌های خود به دنبال قطعه‌سنگ‌های مشابه احتمالی بگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمال دارد این قطعه بخشی از بارش شهابی «اتا دلوی» باشد که هر سال در فصل بهار رخ می‌دهد. این‌ بارش به دنباله‌دار معروف «هالی» مربوط است که هر ۷۵ سال یک‌بار از زمین می‌گذرد و می‌تواند مشاهده ‌شود. آخرین مورد رویت آن سال ۱۹۸۶ بود و پیش‌بینی می‌شود که مورد بعدی اواسط ۲۰۶۱ باشد. 

هر سال حدود ۵۰۰ شهاب‌سنگ به زمین اصابت می‌کند، اما طبق آمار «موسسه علم سیارات»، نهاد غیرانتفاعی مستقر در آریزونای آمریکا، اکثریت عظیم آن‌ها در اقیانوس یا مناطق دوردست فرود می‌آیند و فقط سالی حدود ۱۰ مورد به دست انسان‌ها می‌رسد. حضور چنین قطعاتی در مناطق شهری، فرصتی نادر در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا در موردشان تحقیق کنند. سرعت فرود شهاب‌سنگ‌ها باعث می‌شود که پس از ورود به جو زمین، به قطعه‌های متعدد کوچک‌تر تقسیم شوند و پیدا کردنشان دشوار شود. 

اکتبر سال ۲۰۲۱، یک شهاب‌سنگ به خانه‌ای در ایالت بریتیش کلمبیا در غرب کانادا اصابت کرد و با فاصله کمی در نزدیکی زنی که خواب بود، فرود آمد.

بیشتر از جهان