دعوت عربستان سعودی از بشار اسد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب

پیش از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و اردن نیز روابط‌ دیپلماتیک‌شان با دمشق را از سر گرفتند

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در کنار سفیر عربستان سعودی در اردن، دهم ماه می ۲۰۲۳ـ Syrian Presidency Telegram Page / AFP

عربستان سعودی از بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، برای شرکت در نشست آتی اتحادیه عرب، که قرار است هفته آینده در جده برگزار شود، دعوت کرد. دفتر بشار اسد روز چهارشنبه، ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت)، این خبر را اعلام کرد. این دعوت در پی پایان یافتن تدریجی انزوای ۱۲ ساله دمشق در منطقه و بازپس گرفتن کرسی این کشور در اتحادیه عرب است که در آغاز هفته جاری میسر شد.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه هفته جاری در نشستی فوری در قاهره، به پایان تعلیق عضویت دمشق رای دادند. سوریه نخستین بار در سال ۲۰۱۱، و در پی سرکوب خونین تظاهرات مردمی در مخالفت با دولت اسد، از این اتحادیه اخراج شده بود. اما انقلاب مردمی سوریه به جنگی داخلی با دخالت بسیاری از کشورهای منطقه و جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران و روسیه، بدل شد و در جریان آن دست‌کم نیم میلیون نفر کشته، و میلیون‌ها تن نیز به گریز از خانه‌و‌کاشانه خود وادار شدند. سوریه پیش از جنگ داخلی ۲۳ میلیون نفر جمعیت داشت، اما اکثریت این جمعیت یا به خارج از کشور گریختند، یا درون سوریه آواره شدند.

نشست اتحادیه عرب در روز ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت)، در جده برگزار خواهد شد. دفتر اسد عکس‌هایی از سفیر عربستان سعودی در اردن را منتشر کرد که دارد دعوتنامه را به دست مقام‌های دمشق می‌رساند. با این‌ وجود، همچنان معلوم نیست بشار اسد به جده سفر خواهد کرد، یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاض در سال‌های اول انقلاب سوریه، از حامیان اصلی نیروهای مخالف بشار اسد بود، اما در ماه‌های اخیر با دولت مرکزی سوریه به‌ گفتگو و رایزنی پرداخت و از این‌رو وزیر خارجه سوریه نیز روز سه‌شنبه، ۹ مه (۱۹ اردیبهشت)، برای نخستین بار پس از بیش از ۱۰ سال، به عربستان سعودی سفر کرد.

ریاض و دمشق سپس اعلام کردند روابط دیپلماتیک‌شان با یکدیگر را از سر می‌گیرند و سفارتخانه‌های خود را در دو کشور بازگشایی می‌کنند. امارات متحده عربی، بحرین، مصر و اردن نیز پیش‌تر روابط‌شان با دمشق را از سر گرفتند. با این‌حال برخی کشورهای عربی، از جمله قطر، کویت و مراکش، با احیای روابط دیپلماتیک با حکومت اسد مخالف‌اند. قطر همچنان از برخی گروه‌های مخالف دولت اسد، که بخش‌هایی از خاک سوریه را نیز در اختیار دارند، پشتیبانی می‌کند. 

بازگشت اسد به اتحادیه عرب البته به خودی خود، وضعیت پیچیده بحران سوریه را حل نمی‌کند. بخش‌های مختلفی از این کشور همچنان در اختیار گروه‌های مختلف است؛ از گروه‌های جهادگرا و گروه‌های برخوردار از حمایت ترکیه در شمال غرب، تا کردهای چپگرا در شمال شرق که از حمایت نظامی آمریکا برخوردارند.

اما با تمامی این اوصاف پیش‌بینی می‌شود کشورهای عربی اینک بکوشند در همکاری با یکدیگر به این بحران خاتمه دهند. اردن چند هفته پیش میزبان مذاکراتی با همین هدف بود که  سوریه، عربستان سعودی، مصر و عراق در این مذاکرات حضور داشتند. امان به‌ویژه خواهان رسیدگی به مسئله قاچاق مواد مخدر و ورود قرص کاپتاگون، که به «کوکائین فقرا» شهرت دارد، از سوریه به خاک اردن و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

بیشتر از جهان