آمادگی قبایل لیبی برای مقابله با تهاجم احتمالی ترکیه

توافق نامه امنیتی میان طرابلس و آنکارا مورد پذیرش مردم لیبی نیست

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی . عکس از: ‏رویترز‏ (اندیپندنت عربی)

در پی تصویب توافق نامه امنیتی میان فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در هفته گذشته، نگرانی از دخالت ترکیه در امور داخلی لیبی افزایش یافته است. در همین راستا، عجیلی عبد السلام، رئیس شورای عالی شهرها و قبایل لیبی، ضمن محکوم کردن توافق نامه امنیتی اخیر میان طرابلس و آنکارا، تأکید کرده است که قبایل لیبی برای مقابله با هر گونه حمله و دخالت لیبی آمادگی گرفته اند. عجیلی افزود: ما از تمام مردم قبایل خواستیم تا وحدت و همبستگی خود را بیشتر از هر زمان دیگری حفظ کنند تا این که در صورت هر گونه حمله احتمالی از سوی ارتش ترکیه و یا از سوی افراط گرایان مستقر در آن کشور، آمادگی کامل داشته باشند.

وی علاوه کرد: توافقی که میان طرابلس و آنکارا انجام شده است به هیچ صورتی قابل توجیه نیست و ما هرگز انتظار نداشتیم که وضعیت کشور به این سطح از فروپاشی برسد. مگر ترکیه و لیبی چه پیوند مشترکی دارند که دست به چینن به توافقی بزنند؟ در واقع، ترکیه نه مرز مشترکی با لیبی داشته و نه اندیشه های سیاسی دو کشور با هم همخوانی دارد. اغلب اعضای سازمان اخوان المسلمین و سایر افرادی که سال 2011، در ویرانی لیبی نقش داشتند، امروز در ترکیه به سر می برند، بنابر این، توافق نامه امنیتی اخیر، اقدامی است که نگرانی ملت لیبی را به شدت افزایش می دهد. بهتر است مردم لیبی به جای این که به ترکیه پناه ببرند، خود در صدد رفع مشکلات و ناسازگاری های داخلی باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عجیلی ادامه داد: متأسفانه کشورهای غربی، ترکیه و قطر تا هنوز سعی می کنند درگیری های لیبی را بیشتر از پیش شعله ور کنند، هدف این کشورها، به قدرت رساندن اخوان المسلمین در لیبی است اما ملت هرگز اجازه نخواهد داد تا هدفی که به سود کشور نیست برآورده شود. تردیدی نیست که اگر چنین اتفاقی صورت گیرد، لیبی و کشورهای همسایه با ویرانی و بحران بزرگی رو به رو خواهند شد.

در واکنش به تلاش های که در راستای متقاعد کردن اتحادیه عرب برای باز پس گیری به رسمیت شناختن دولت فائز السراج، جریان دارد، عجیلی گفت: در سال 2011، اتحادیه عرب یکی از طرف های بود که نقش اساسی در نابودی لیبی داشت، اکنون اگر اتحادیه عرب، دیگر دولت فائز السراج را به رسمیت نشناسد، باز هم اقدام اتحادیه عرب نمی تواند سودی به ملت لیبی برساند. در واقع، می توان گفت که با توجه به افزایش ناسازگاری ها و تضاد منافع میان کشورهای عضو، اتحادیه عرب نقش موثری در تحولات جهان عرب ندارد.

در پیوند به آینده بحران لیبی، عجیلی اظهار داشت که راه حل اصلی بحران در دست کشورهای غربی است، زیرا همین کشورها بودند که لیبی را در عمق فاجعه فرو بردند و هر زمانی که این کشورها دست از حمایت گروه های تبهکار بردارند، ملت لیبی از باتلاق بحران نجات پیدا خواهد کرد. افزون بر آن، ایجاد همکاری میان کشورهای همسایه و نیروهای داخلی می تواند نقش ارزشمندی در کاهش بحران داشته باشد.

عجیلی، در پایان گفت: اغلب شهروندان لیبی امیدواری به اقدامات و تلاش های ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر دارند و البته اگر ملت لیبی برای از بین بردن گروه های که قصد دارند تحت نام اسلام سیاسی، قدرت را در دست بگیرند، اقدام نکند، لیبی با بحران های بیشتری رو به رو خواهد شد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia