جمهوری اسلامی ایران در استان بادغیس کنسولگری فعال می‌کند

برخی از منابع طالبان گفتند که محمد صدیقی‌فر، کنسول ایران در هرات، در راس هیئتی بود که با مقام‌های طالبان در بادغیس دیدار کردند

هیئت ایرانی به شهر قلعه‌نو - - بادغیس رفته است-Hoshang Hashimi / AFP

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت (۸ مه) اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در استان بادغیس در شمال‌غرب افغانستان، کنسولگری فعال می‌کند.

این خبرگزاری نوشت که شماری از مسئولان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات، به شهر قلعه‌نو، مرکز استان بادغیس، رفته‌اند و با مقام‌های طالبان دیدار کرده‌اند.

باختر در ادامه ادعا کرد که یکی از اهداف سفر هیئت ایرانی، فعال‌سازی کنسولگری و بحث درباره شاهراه حلقوی فاریاب - بادغیس بوده است. 

برخی از منابع طالبان گفتند که محمد صدیقی‌فر، کنسول ایران در هرات، در راس این هیئت قرار داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های محلی طالبان در استان بادغیس تاکید کردند که با حمایت جمهوری اسلامی ایران از شاهراه فاریاب - بادغیس، تسهیلاتی برای دستیابی ایران به بازار آسیای میانه ایجاد می‌شود.

مسئولان کنسولگری ایران در هرات هنوز در مورد سفر به بادغیس ابرازنظر نکرده‌اند. 

ایران، پاکستان وهند، رقابتی جدی برای دستیابی به بازار آسیای میانه دارند و هر یک از آن‌ها می‌کوشند کالاهای صادراتی‌ خود را سریع‌تر و ساده‌تر به این بازار برسانند. بخش کوچکی از کالاهای تولیدی افغانستان، به‌ویژه شهرک صنعتی هرات، به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

تهران می‌کوشد در دوران حکومت طالبان، نفوذ خود را در افغانستان افزایش دهد و ایجاد کنسولگری‌های جدید و گسترش فعالیت آن‌ها، در راستای دستیابی به این هدف است. 

جمهوری اسلامی ایران در استان هرات حضور و فعالیت گسترده تبلیغاتی دارد و از برخی از رسانه‌های محلی این استان هم حمایت می‌کند.  

کنسولگری ایران در هرات چندین همایش و نمایشگاه به بهانه جلب حمایت شهروندان افغان از فلسطین در ماه رمضان راه‌اندازی کرد و کوشید نشان دهد که شهروندان افغانستان با اسرائیل و یهودیت مخالف‌اند. 

اما تا نیم قرن پیش، حضور یهودیان درهرات گسترده بود و پیروان اسلام و یهودیت در این استان همزیستی مسالمت‌آمیزی با یکدیگر داشتند.