تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر غیرممکن را ممکن کرده است

در حال حاضر، ۲۷ درصد از قلمرو اسپانیا در رده «اضطراری» یا «هشدار» خشکسالی قرار دارد

میانگین ذخایر آب در سد‌های مراکش در سطحی مشابه پایین است و در تونس بسیاری از خانه‌ها در طول روز آب ندارند- FETHI BELAID / AFP

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد دمای هوا ماه آوریل در اسپانیا، پرتغال و شمال آفریقا به‌دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های بشر دو درجه گرم‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروهی از دانشمندان بین‌المللی یک تجزیه و تحلیل کامپیوتری سریع و آماری از موج گرمای اواخر ماه آوریل انجام دادند، موج گرمایی که از سراسر شبه‌جزیره‌ ایبری تا الجزایر و مراکش گسترش یافته است. این چهار کشور دمای ۳۶.۹ تا ۴۱ درجه سانتیگراد را تجربه کرده‌اند.

سوکیو فیلیپ، از موسسه هواشناسی سلطنتی هلند، در یک جلسه گفت که شدت این رویداد اقلیمی «در گذشته تقریبا غیرممکن بود». او افزود: «ما امواج گرمای شدیدتر و مکرر را در آینده خواهیم دید، زیرا گرمایش جهانی ادامه دارد.»

مطالعه این موسسه که روز جمعه پنجم می (۱۵ اردیبهشت) منتشر شد، سریع‌ترین ارزیابی بود که تا به حال در این باره انجام شده است. از ماه آوریل، دمای هوا همچنان رو به افزایش است.

دانشمندان می‌گویند مناطقی که این مطالعه به آن اشاره می‌کند، از خشکسالی سالانه رنج می‌برند. این امر می‌تواند دمای هوای بالا را تشدید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، ۲۷ درصد از قلمرو اسپانیا در رده «اضطراری» یا «هشدار» خشکسالی قرار دارد و ذخایر آب تنها ۵۰ درصد از ظرفیت ملی است. میانگین ذخایر آب در سد‌های مراکش در سطحی مشابه پایین است و در تونس بسیاری از خانه‌ها در طول روز آب ندارند.

کشاورزان در سراسر مدیترانه غربی هشدار داده‌اند که احتمال برداشت کم محصول در برخی مناطق برای ششمین سال پیاپی وجود دارد.

بر اساس این مطالعه، گرمای شدید در اروپا سریع‌تر از مدل‌های کامپیوتری پیش‌بینی‌شده رو به افزایش است، بنابراین دانشمندانی که مدل‌های کامپیوتری را ساختند باید در پیش‌بینی‌های بیش از حد محافظه‌کارانه خود تجدید نظر کنند.

دانشمندان دمای واقعی ماه آوریل را با یک جهان شبیه‌سازی‌شده بدون تغییرات اقلیمی مقایسه کردند. آن‌ها کشف کردند که موج گرما مانند آنچه مدیترانه غربی در ماه آوریل تجربه کرد، در جهان بدون آلودگی ناشی از سوختن زغال سنگ، نفت و گاز، بیش از دو درجه سانتیگراد کمتر است. محققان تایید کرده‌اند که این گازهای گل‌خانه‌ای گرما را به دام می‌اندازند.

این مطالعه همچنین به اطلاع‌رسانی دولت‌ها برای آماده کردن جمعیت خود برای شروع زودتر فصل‌های گرم، با هدف جلوگیری از مرگ و میر و کارزارهای آگاهی در مورد مقابله با گرمای شدید کمک خواهد کرد. به گفته سازمان بهداشت جهانی، سال گذشته حداقل ۱۵ هزار نفر در اروپا به‌دلیل دمای بسیار گرم جان خود را از دست دادند و اسپانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را دیده است.

بیشتر از جهان