گزارش ریچارد بنت از افغانستان: طالبان با افراطی‌ترین اشکال زن‌ستیزی، حکومت می‌کنند

فرامین طالبان علیه زنان و دختران موجب افزایش ازدواج‌های اجباری و ازدواج کودکان شده است

ریچارد در آوریل ۲۰۲۲ کار خود را به‌عنوان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان آغاز کرد-WAKIL KOHSAR / AFP

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، و دوروتی استرادا تانک، رئیس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران، پس از سفر یک هفته‌ای به افغانستان، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، مشاهدات خود را در قالب گزارش مختصری منتشر کردند. در این گزارش، حاکمیت افغانستان «استبدادی و فضای [این کشور] ترسناک» توصیف شده و آمده است که طالبان با افراطی‌ترین اشکال زن‌ستیزی بر جامعه افغانستان حکمرانی می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: «ما از وخامت مداوم وضعیت حقوق بشر در افغانستان که با تجربه ده‌ها سال درگیری داخلی و نقض تاریخی حقوق بشر که همه اعضای جامعه، به‌ویژه زنان و دختران و همچنین اقلیت‌ها را متاثر کرده است، عمیقا متاسفیم.»

در این گزارش، در مورد شیوه‌های سرکوب زنان به دست طالبان آمده است: «از زمان فروپاشی دولت جمهوریت، مقام‌های طالبان چارچوب‌های قانونی و سازمانی را از بین برده‌اند و با افراطی‌ترین اشکال زن‌ستیزی، حکومت می‌کنند و پیشرفت‌های نسبی به سوی برابری جنسیتی به دست‌آمده در دو دهه گذشته را از بین می‌برند.»

در این گزارش همچنین آمده است که ریچارد بنت و دوروتی استرادا تانک در جریان حضورشان در شهرهای کابل و مزارشریف با شماری از فعالان مدنی، زنان و افرادی که از فرامین و محدودیت‌های وضع‌شده از طرف طالبان متاثر شده‌اند، دیدار کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو کارشناس سازمان ملل متحد در مورد ارائه تفسیر خاصی از دین از طرف طالبان و تحمیل آن بر جامعه افغانستان، گفتند: «طالبان تفاسیر خاصی از دین را تحمیل می‌کنند که ظاهرا برای اکثریت قریب به اتفاق افغان‌ها قابل قبول نیست.»

بنت و تانک با شماری از مقام‌های طالبان نیز دیدار کردند تا دیدگاه آنان را در مورد مدارس و دانشگاه‌ها که به روی دختران و زنان بسته شده‌اند، بدانند. در این گزارش آمده است: «[طالبان] بدون ارائه جدول زمانی مشخص، پیام خود را تکرار کردند که برای بازگشایی مکاتب [مدارس] کار می‌کنند.»

ریچارد و تانک در گزارش خود نوشتند که جرایم صورت‌گرفته علیه زنان را در جریان سفر به افغانستان مستند کرده‌اند. به گفته این دو کارشناس سازمان ملل متحد، از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفتند، مقام‌های این گروه تصمیم‌های خودسرانه متعددی که ناقض حقوق دختران و زنان در زمینه‌های تحصیل، کار، آزادی رفت و آمد، استقلال و تصمیم‌گیری، آزادی تجمع و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و دسترسی به عدالت است، اتخاذ کرده‌اند.

در این گزارش با اشاره به بازداشت زنان به اتهام جرایم اخلاقی آمده است که طالبان قوانین و محدودیت‌های شدید حجاب و عفاف را وضع و زنان و دختران را به اتهام «جرایم اخلاقی» بازداشت کرده‌اند.

فرامین طالبان سبب افزایش ازدواج کودکان و ازدواج‌ اجباری شده است

در گزارش ریچارد بنت و دوروتی استرادا تانک آمده است که مجموعه فرامین سختگیرانه طالبان علیه زنان موجب افزایش ازدواج کودکان و همچنین ازدواج‌های اجباری در میان دختران و زنان شده است.

براساس این گزارش، افزایش خشونت‌های مبتنی بر جنسیت همراه با معافیت از مجازات از دیگر پیامدهای فرامین سختگیرانه طالبان علیه زنان است.

در این گزارش، با ابراز نگرانی از وضعیت روانی بسیاری از زنان در افغانستان آمده است: «بسیاری از زنان احساس ترس و اضطراب شدیدشان را با ما در میان گذاشته و وضعیت خود را به‌عنوان زندگی در حبس خانگی توصیف کردند.»

بنت و تانک با ابراز نگرانی عمیق از افزایش خودکشی در میان زنان، نوشتند: «این وضعیت وخیم تبعیض جنسیتی نهادینه‌شده در افغانستان در هیچ کجای جهان نظیر ندارد.»

کارشناسان سازمان ملل با هشدار عادی‌سازی اوضاع در افغانستان، افزودند: «این نقض وحشتناک حقوق بشر و مصادیق تبعیض جنسیتی عمیقا در جامعه جا افتاده و حتی امری عادی شده است.»

بنت و تانک از سازمان ملل متحد خواستند که با مداخله در اوضاع افغانستان، برای حفظ حقوق اساسی زنان تلاش کنند. آن‌ها افزودند: «زنان و دختران نباید برای اهداف سیاسی مورد استفاده ابزاری قرار گیرند و نباید هرگز از حقوق آنان به عنوان ابزار مذاکره استفاده شود.»

تفصیل گزارش سفر ریچارد بنت و دوروتی استرادا تنک قرار است در پنجاه‌وسومین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه ژوئن ارائه شود.

ریچارد بنت که در آوریل سال گذشته کار خود را به‌عنوان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در امور افغانستان آغاز کرد، تاکنون دست‌کم چهار بار به افغانستان تحت سلطه طالبان سفر کرده است تا از اوضاع حقوق بشری در این کشور گزارش تهیه کند.