صنعت نفت ونزوئلا؛ فرسودگی نفتکش‌ها و فساد مالی گسترده

اسناد شرکت نفت ونزوئلا نشان می‌دهد این شرکت تنها در سال ۲۰۲۲، رقمی بین ۱۴ هزار تا ۳۶ هزار دلار در روز برای اجاره نفتکش‌ پرداخته است

نفتکش‌های فرسودهٔ متعلق به دولت ونزوئلا غیرقابل اطمینان‌اند-Sadra Company/WANA-Handout via REUTERS

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی اختصاصی در روز پنجشنبه، ۴ مه ۲۰۲۳، از فرسودگی ناوگان نفتی ونزوئلا خبر داد. به‌گزارش رویترز نیمی از ۲۲ نفتکش ناوگان ونزوئلا به‌اندازه‌ای دچار فرسودگی شده‌اند که یا باید از خطوط حمل‌ونقل آبی خارج شوند یا در اسرع وقت تعمیر شوند.

این خبرگزاری در گزارش روز پنجشنبه خود تاکید کرد نفتکش‌های فرسودهٔ متعلق به دولت ونزوئلا غیرقابل اطمینان‌اند و در صورت ادامه یافتن فعالیت‌شان، هر یک از این نفتکش‌ها در معرض غرق شدن، تصادف و آتش‌سوزی قرار می‌گیرد و در عین‌حال خطر نشت نفت از این نفتکش‌ها، بر آلودگی‌های زیست محیطی آب‌های بین‌المللی می‌افزاید.

رویترز، که برخی اسناد مربوط به چندوچون مشکلات ناوگان ونزوئلا را نیز رویت کرده است، می‌نویسد فرسودگی نفتکش‌های صنعت نفت ونزوئلا باعث شده تا شرکت‌های نفتی این کشور به‌منظور حمل‌ونقل نفت خود، که در حال حاضر مهمترین منبع ارزی این کشور به‌حساب می‌آید، به اجاره نفتکش روی بیاورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسناد شرکت نفت ونزوئلا همچنین نشان می‌دهد این شرکت تنها در سال گذشته میلادی، رقمی بین ۱۴ هزار تا ۳۶ هزار دلار در روز برای اجاره نفتکش‌هایی پرداخته است که مالکان آنها حاضرند تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا علیه ونزوئلا را دور بزنند و ناوگان حمل‌ونقل دریایی خود را در اختیار صنعت نفت این کشور قرار دهند.

بر اساس گزارش‌های تهیه شده از جانب شرکت نفت ونزوئلا، پنج فروند از کشتی‌های متعلق به این شرکت بیش از ۳۰ سال مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به همین دلیل نیز عمر مفیدشان به پایان رسیده است. با این‌وجود، تهیه‌کنندگان گزارش مورد نظر تاکید کرده‌اند این نفتکش‌ها آخرین بار پنج سال قبل مراحل تعمیر و نگهداری را پشت سر گذاشته‌اند.

با این‌وجود مدیران شرکت نفت ونزوئلا (PDVSA) یا مقام‌های دولتی این کشور حاضر نشدند تا به پرسش‌های خبرگزاری رویترز در این زمینه پاسخ دهند.

تحقیقات صورت گرفته در مورد آشفتگی‌های متعدد موجود در صنعت نفت ونزوئلا، خاصه بخش حمل‌ونقل دریایی این صنعت، که خبرگزاری رویترز نیز نتایج آن را رویت کرده، پس از دستور نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، آغاز شد؛ دستوری که اکتبر سال گذشته میلادی صادر شد و علت آن بر ملا شدن فساد چند میلیارد دلاری صنعت نفت ونزوئلا بود که به بازداشت ۶۰ تن از مدیران این صنعت و برکناری مدیر اجرایی شرکت نفت و وزیر نفت ونزوئلا منجر شد.

با تمامی این اوصاف، خبرگزاری رویترز مدعی است مدیران دولتی صنعت نفت ونزوئلا، به‌منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل دریایی خود، در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفتند به برخی شرکت‌های کشتی‌سازی متعلق به آرژانتین و جمهوری اسلامی ایران مبلغی معادل ۳۰۰ میلیون دلار پرداخت کنند تا در ازای آن ۶ نفتکش تحویل بگیرند، اما از آن تاریخ تاکنون تنها دو فروند از نفتکش‌های سفارشی به این کشور تحویل داده شده است.

بیشتر از جهان