تیراندازی مرگبار در بلگراد؛ دانش‌آموز ۱۳ساله ۹ تن را در مدرسه کشت

مقام‌های دولتی بالکان سه روز عزای عمومی اعلام کردند

گردهمایی گروهی از مردم برای یادبود قربانیان تیراندازی روز چهارشنبه، بلگراد ۳ مه ۲۰۲۳  ANDREJ ISAKOVIC / AFP

مقام‌های دولتی صربستان اعلام کردند یک دانش‌آموز ۱۳ساله روز چهارشنبه در مدرسه‌ای در شهر بلگراد با اسلحه پدرش به سوی معلم و همکلاسی‌هایش آتش گشود. به‌گفته منابع دولتی، در جریان این تیراندازی دست‌کم هشت دانش‌آموز و یک نگهبان مدرسه کشته شدند.

به‌گفته مقام‌های پلیس بلگراد، عامل تیراندازی ابتدا در راهرو مدرسه به سوی یک نگهبان و سپس سه دانش‌آموز شلیک کرد. او در ادامه، وارد کلاس تاریخ شد و هفت همکلاسی دختر و یک دانش‌‌آموز پسر را هدف قرار داد.

تیراندازی‌های جمعی در صربستان و مناطق مختلف بالکان سابقه زیادی ندارد. در سال‌های گذشته نیز هیچ مورد مشابه‌ای گزارش نشده است. اما از زمان جنگ بالکان در دهه ۱۹۹۰، همچنان اسلحه‌های زیادی دست مردم است و در خانه‌ها نگهداری می‌شود.

به‌گفته مقام‌های وزارت کشور صربستان، یک معلم و شش دانش‌آموز دیگر هم به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت‌ماه) به‌نقل از مقام‌های پلیس بلگراد نوشت عامل تیراندازی دو اسلحه با خود همراه داشت و با طرح و نقشه قبلی شلیک کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مقام‌های پلیس بلگراد این نوجوان ۱۳ ساله از پیش فهرستی از نام افرادی که قصد داشته آن‌ها را بکشد تهیه کرده بود.

یکی از مسئولان مدرسه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت بیشتر دانش‌آموزان موفق شدند از در پشتی مدرسه فرار کنند و برخی دیگر هم خود را زیر میزها و صندلی‌ها و… پنهان کردند.

بر اساس گزارش‌ها، او پس از پایان تیراندازی در حیاط مدرسه با مقام‌های پلیس تماس می‌گیرد. هرچند دو دقیقه قبل، تیراندازی در مدرسه به پلیس گزارش شده بود. پدر دانش‌آموز مهاجم نیز بازداشت شده است و تحقیقات درباره علت و انگیزه این حمله ادامه دارد. مقام‌های دولتی بالکان سه روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

آخرین مورد از یک تیراندازی‌های جمعی در صربستان به سال ۲۰۱۳ بر می‌گردد. در آن سال، یک بازمانده آسیب‌دیده از جنگ بالکان، ۱۳ تن از اعضای خانواده و همسایه‌‌‌هایش را کشت.

بیشتر از جهان