کاظمی قمی به سازمان ملل متحد: حل بحران افغانستان از طریق منطقه امکان‌پذیر است

جهموری اسلامی ایران ازجمله کشورهای است که روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده است

سفیر جمهوری اسلامی با دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه دیدار کرد- سفارت ایران در کابل

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی در کابل، روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت (دوم ماه مه) در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در حاشیه نشست دوحه، گفت که بحران افغانستان ازطریق منطقه و با پشتیبانی این سازمان قابل حل است.  

حساب توییتر سفارت جمهوری اسلامی در کابل نوشت که در این دیدار «بر نقش سازنده سازمان ملل متحد در حل بحران افغانستان و همچنین حفظ استقلال این سازمان در تصمیم‌ها و برنامه‌ها تاکید شد». 

جمهوری اسلامی ایران بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید دارد، اما طالبان ادعا می‌کنند که حکومتشان فراگیر است و همه اقوام ساکن افغانستان در آن حضور دارند؛ این درحالی است که بیشتر مقام‌های کلیدی در حکومت طالبان را پشتون‌تباران در اختیار داردند. 

تهران خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ را دستاوردی می‌داند که دست جمهوری اسلامی را برای اجرای برنامه‌های خود در افغانستان بازتر کرد.

نشست دو روزه دوحه با ابتکار سازمان ملل متحد و با حضور نمایندگان ۲۵ کشور، شامل همسایگان افغانستان، پاکستان و ایران، به پایان رسید. در این نشست درمورد چگونگی تعامل با طالبان و روند امدادرسانی به افغانستان گفت‌وگو شده است.  

حسن کاظمی قمی، سفیر و حسن مرتضوی، معاون سفیر جمهوری اسلامی در کابل، دو چهره سپاه پاسداران‌اند که در زمان ماموریتشان در افغانستان کوشیده‌اند تا تماس نزدیکی با طالبان برقرار کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جهموری اسلامی ایران ازجمله کشورهایی است که روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده و دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته است. تهران در کنار حمایت از طالبان، امیدوار است که طالبان حقابه رودخانه هیرمند را براساس خواست آن‌ها تامین کنند، اما آن‌ها تاکنون به این درخواست توجه جدی نشان نداده‌اند. 

جمهوری اسلامی از گسترش نفوذ شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در افغانستان نگران است و توقع دارد که طالبان با این گروه به‌طور جدی مبارزه کنند، تا خطر حضور داعش در نزدیکی مرزهای ایران منتفی شود.  

جمهوری اسلامی در دوران حکومت پیشین افغانستان که مورد حمایت کشورهای غربی قرار داشت، به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه طالبان متهم بود. 

هم‌زمان با برگزاری نشست دوحه درباره افغانستان، آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند، در سفر به ایران، با شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، ازجمله علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی این کشور، دیدار کرده است. به گزارش رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، در این دیدار بر مبارزه جدی با تروریسم و تامین صلح و ثبات تاکید شده است. 

برگزاری نشست دوحه طی روزهای دوشنبه و سه شنبه با واکنش تند شهروندان افغان در خارج از افغانستان و در رسانه‌های اجتماعی مواجه شد. معترضان تاکید کردند که هر نوع تلاشی برای به‌رسمیت‌شناختن حکومت طالبان، بی‌احترامی به حقوق شهروندان افغانستان است. این معترضان از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته بودند که با طالبان وارد تعامل نشوند. 

امرالله صالح، معاون پیشین رئیس‌جمهوری افغانستان، در حساب توییتر خود در واکنش به برگزاری نشست دوحه نوشت که محروم‌کردن طالبان از شرکت در نشست دوحه، اقدامی سازنده برای افغانستان است. 

او افزود: «تعامل شماری از دولت‌ها و ارائه کمک‌های بشردوستانه بدون قید و شرط، طالبان را در تطبیق پالیسی‌های ضد زنان، اعمال ظلم، جهالت و تعصب علیه اقوام جسارت کاذب بخشیده است.»