ژاپن رسما به اولین قرص سقط جنین مجوز داد

تا کنون جراحی تنها گزینه مجوزدار برای سقط جنین در ماه‌های اول بارداری در ژاپن بود

داروخانه‌ای در توکیو، پایتخت ژاپن- CHARLY TRIBALLEAU / AFP

وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد این کشور برای اولین بار به فروش قرص خوراکی سقط جنین مجوز داده و برای زنان گزینه‌ای غیر از عمل جراحی فراهم کرده است.

کارشناسان پزشکی این اقدام را گام بزرگی برای احقاق حقوق باروری قلمداد و از آن استقبال کردند، اما تاکید کردند این «کمترین» کاری است که انجام شده است.

اکنون زنان سراسر کشور می‌توانند در ماه‌های اوایل بارداری به مفیگو (Mefeego) دسترسی داشته باشند، دارویی ساخت شرکت بریتانیایی داروسازی لاین‌فارما اینترنشنال که می‌تواند تا قبل از هفته نهم به بارداری خاتمه دهد.

این دارو ترکیبی از دو دارو است. اولی میفپریستون است که باعث انسداد ترشح هورمون پروژسترون می‌شود که بدون این هورمون پوشش داخلی رحم فرو می‌ریزد و بارداری نمی‌تواند ادامه یابد. دومی میزوپروستول است که ۳۶ تا ۴۸ ساعت بعد مصرف می‌شود و باعث تخلیه رحم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از گذشت چهار تا شش ساعت، پوشش داخلی رحم فرو ریخته و باعث خونریزی و خاتمه بارداری می‌شود. این روش نیازی به جراحی یا بیهوشی ندارد.

تا به حال، جراحی تنها گزینه مجوزدار برای سقط جنین در ماه‌های اول بارداری در ژاپن بود. از این روش به دلیل خطر آسیب دیدن رحم انتقاد کرده‌اند.

شکم‌درد و خونریزی را جزو عوارض جانبی احتمالی مفیگو ذکر کرده‌اند، یعنی زنانی که این دارو را مصرف می‌کنند باید تا زمانی‌که پزشکان سقط جنین را تایید کنند در بیمارستان بمانند.

از شرکت‌های داروسازی و موسسه‌های پزشکی خواسته شده ماهانه به انجمن‌های پزشکی محدوده خود گزارش دهند چه تعداد قرص‌ فروخته و مصرف شده است.

سازمان جهانی بهداشت، مفیگو را داروی ضروری برای سقط جنین و گزینه بی‌خطری معرفی کرده است.

به گفته لاین‌فارما اینترنشنال، قرص‌های مفیگو در ۸۰ کشور جهان موجود است.

وزارت بهداشت، کار و رفاه این کشور طبق قانون سلامت مادران به این دارو مجوز داده است و این قرص احتمالا به دلیل عوارض جانبی و قیمتش در ژاپن به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

هفته گذشته هیاتی از وزارت بهداشت پس از دریافت حدود ۱۲ هزار مورد نظرات مردم به تولید و فروش قرص مفیگو مجوز داد.

به گزارش وزارت بهداشت ژاپن ۱۲۶ هزار و ۱۷۴ مورد سقط جنین در سال مالی ۲۰۲۱ در ژاپن رخ داده است.

کومی تسوکاهارا، مدیر موسسه آموزش حقوق سلامت باروری، گفت: «توانایی کنترل بارداری در حال حاضر کف شرایط لازم برای برابری جنسیتی است.»

«اگرچه این بحث مربوط به پزشکی است، نباید از این غافل شویم که موضوع حقوق بشری است.»

© The Independent

بیشتر از جهان