موضع ایران در قبال نشست دوحه: نگاه به مسائل انسانی نباید جنسیت‌زده شود

کاظمی قمی گفت که جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه سخنگوی یک جهت خاص نخواهد شد

سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل از برخورد غیرحرفه‌ای و غیرمسئولانه طالبان انتقاد کرد- Bakhtar News Agency

حسن کاظمی قمی، سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، با اشاره به نشست دوحه و بحث به‌رسمیت‌شناختن طالبان می‌گوید که نگاه سازمان ملل متحد به مسائل انسانی نباید جنسیت‌زده شود.

کاظمی قمی در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدای افغان (آوا) در کابل گفته است که موضع اکثر کشورها، به‌ویژه کشورهای اسلامی، درمورد حق آموزش و حقوق اجتماعی زنان و دختران مشخص است، اما «ما از نحوه اجرای رویکردهای یک‌جانبه ازسوی دولت‌های بزرگ و سازمان‌های جهانی سخت و صریح انتقاد داریم». 

این دیپلمات ایرانی درمورد نشست دوحه که قرار است بر محور افغانستان با میزبانی سازمان ملل متحد برگزار شود، می‌گوید که موضع ایران در نشست دوحه مبتنی‌بر درک عمیق واقعیات و الزاماتی است که منافع مردم و «حکومت افغانستان» در آن مستتر است و «سخنگوی یک جهت خاص نخواهیم شد». 

کاظمی قمی تاکید کرد: «ما به نحوه اجرای رویکردهای یک‌جانبه ازسوی دولت‌های بزرگ و سازمان‌های جهانی سخت و صریح انتقاد داریم. باور ما آن است که نگاه به مسائل انسانی ازسوی سازمان ملل نباید جنسیت زده شود.»

او گفته است بیم دارد که سازمان ملل متحد از همین مسیر (نگاه جنسیتی)، پاییز زمستان امسال در مرحله‌ای جدید، با «بهانه‌ای متفاوت» به اتکای فصل هفت منشور ملل متحد «عقوبات و تحریم‌های بیشتر» اعمال کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاظمی قمی درمورد مسئله به‌رسمیت‌شناختن طالبان به‌عنوان یک حکومت، گفت که این گروه باید به تنوع قومی و مذهبی در افغانستان احترام بگذارد. او تاکید کرد که پیشنهاد ایران مبنی‌بر برپایی یک دولت فراگیر در افغانستان یک رویا و آرمان نیست، بلکه کوششی است درجهت «استخدام همه‌ ظرفیت‌های افغانستان در مسیر آبادانی و ثبات». 

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: « واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد. ببینید، باید پذیرفت که امروز به همان میزان که فقه رایج حنفی زمینه‌ساز اجرای احکام اسلامی برای بخش مهمی از جامعه است، مناسب است آرای فقهی دیگران نیز محترم شمرده شود. مبنای ما در به‌رسمیت‌شناختن و تعامل با سایرین، پذیرش تنوع است.»

مساله‌ مهم دیگری که او برای به‌رسمیت‌شناختن طالبان ضروری عنوان کرده، پایبندی این گروه به تعهدات بین‌المللی است و گفته که نادیده‌انگاشتن این تعهدات بزرگ‌ترین لطمه برای وجاهت حکومت‌هاست. 

کاظمی قمی در بخشی از حرف‌هایش، ضمن شکایت از برخورد غیرحرفه‌ای و غیردیپلماتیک طالبان با ایران، به مسائلی مانند حقابه، قاچاق مواد مخدر، برخورد «غیرمسئولانه» اعضای گروه طالبان در گمرک‌ها و مسائل تروریستی و تسلیحات اشاره کرد، اما گفت که در این مورد وارد جزئیات نمی‌شود.

او تصریح کرد: «من طی یک سال اخیر با مصادیق بسیاری از پرسش‌گری افکار عمومی درباره رویکرد کشورشان، ایران، نسبت‌به طالبان روبرو هستم. ما برای ساماندهی روابط پایدار و مشروع‌سازی مناسبات به افکار عمومی نیاز داریم. افکار عمومی آگاه و بینا هستند، لذا باید در کنار مواضع اعلامی، مستندات عینی هم از ناحیه خود مسئولان امر در طالبان اجرا و مشخص گردد تا مردم باور کنند با یک حکومت مسئولیت‌پذیر در افغانستان روبه‌رو هستند.»

این دیپلمات ایرانی هم‌چنین نگرانی خود را درمورد افزایش «تهدیدهای بالقوه‌ خارجی» در افغانستان ابراز کرد و گفت که در نبود یک قانون اساسی مشروع و پذیرفته‌شده ازسوی اکثریت، وضعیت رو به وخامت است. 

این سخنان سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل درحالی مطرح می‌شود که قرار است نشست دوحه قطر بر محور افغانستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته با موضوع «تقویت تعامل بین‌المللی پیرامون اهداف مشترک برای یک راه پایدار پیش‌ رو در افغانستان» برگزار شود. پیش از این برخی از مقام‌های سازمان ملل متحد گفته بودند که در این نشست قرار است در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان بحث و گفت‌وگو شود، اما بعدها سازمان ملل متحد با انتشار اعلامیه‌ای تاکید کرد که بحث به‌رسمیت‌شناختن طالبان در دستورکار این سازمان نیست. 

بیشتر از جهان