دولت آلمان: برنامه‌ای برای ممنوعیت صادرات مواد اولیه تراشه‌ها به چین نداریم

به‌گفته وزارت خارجه چین، کنترل صادرات به این کشور زنجیره تامین صنعتی جهان را به‌هم می‌زند

یک کارخانه ساخت تراشه‌های مورد استفاده در رایانه‌ها در پکن- NICOLAS ASFOURI / AFP

یک روز پس از اینکه خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد دولت فدرال آلمان می‌خواهد محدودیت‌هایی برای صادرات مواد شیمیایی تراشه‌های صنعتی به چین وضع کند، یک مقام ارشد دولت آلمان این گزارش بلومبرگ را بی‌اساس خواند و گفت دولت فدرال هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از صادرات این مواد شیمیایی حساس به چین ندارد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت)، در گزارشی به‌نقل از سخنگوی دفتر صدراعظم آلمان نوشت: «گفت‌وگوهای تجاری طرف‌های آلمانی با شرکای خارجی محرمانه بوده و در حال حاضر، هیچ برنامه‌ای برای ممنوعیت صادرات مواد شیمیایی تراشه‌ها به چین وجود ندارد.»

بلومبرگ در گزارش روز پنجشنبه خود نوشته بود برلین در حال بررسی وضع این محدودیت‌ها است تا موقعیتش را در برابر تاثیرات اقتصادی این ابرقدرت آسیایی بهبود ببخشد.

در گزارش روز پنجشنبه بلومبرگ به این نکته هم اشاره شد که هرچند این مباحث و بررسی‌ها هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما شرکت‌هایی که در جریان این مذاکرات بوده‌اند به این نکته آگاه‌اند که اجرای چنین تصمیمی تا چه اندازه می‌تواند روی روابط تجاری پکن و برلین تاثیر بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی انتشار گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری بلومبرگ، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنشی گفت: «این اصلا موضوع سازنده‌ای نیست که برخی کشورها در روابط‌شان با چین تحت عنوان کاهش وابستگی، موضوع کنترل صادرات به این کشور را دنبال می‌کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین، کشورهایی را که روی صادرات مواد اولیه به چین محدودیت اعمال می‌کنند، متهم کرد با اعمال چنین سیاست‌هایی، «زنجیره تامین صنعتی جهان» را بی‌ثبات می‌کنند. او از شرکای تجاری چین خواست تا به مقررات بازار احترام بگذارند و با پکن برای حفظ «نظم اقتصادی و تجاری بین‌المللی» همکاری کنند.

به‌گزارش رویترز، دولت فدرال آلمان به‌طور فزاینده‌ای در ارتباط با چین به‌عنوان یک رقیب راهبردی، رویکرد محتاطانه‌‌ای در پیش گرفته و در حال ارزیابی دوباره روابط خود با چین است. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری آلمان به‌شمار می‌رود. 

بیشتر از جهان