یک استاد روابط بین‌الملل: «طالبان برای ایجاد روابط با هند از پاکستان اجازه می‌گیرند»

حسن عباس: «طالبان حتی وزیر دارایی پیشین خود را با اجازه قمرجاوید باجوه به این منصب گماردند»

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و قمرجاوید باجوه، رئیس پیشین ستاد ارتش پاکستان - شبکه‌های اجتماعی

حسن عباس، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ملی دفاعی واشنگتن، در کتاب جدیدی که با عنوان «بازگشت طالبان» نوشته و قرار است به زودی در آمریکا منتشر شود، ادعا می‌کند طالبان پیش از ارتباط برقرار کردن با هند، با ارتش پاکستان مشورت کرده بودند.

در این کتاب ادعا می‌شود امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، پیش از ارسال درخواستی به هند برای بازگرداندن دیپلمات‌هایش به افغانستان، با قمرجاوید باجوه، رئیس پیشین ستاد ارتش پاکستان، ملاقات کرده بود. 

حسن عباس می‌نویسد روابط صمیمانه بین هند و طالبان از زمان خروج ایالات متحده از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، ممکن است فقط به برکت توافق ارتش پاکستان باشد. او با اشاره به سفر هیات دیپلماتیک هند به افغانستان و مستقر کردن کادر فنی سفارت هند در کابل، می‌نویسد نزدیک شدن طالبان به هند، با اجازه پاکستان بود. او در ادامه می‌نویسد: «بدون توافق پاکستان، بازگشت نفوذ هند به افغانستان ممکن نمی‌شد.»

استاد دانشگاه ملی دفاعی واشنگتن، دلیل موافقت پاکستان را با رابطه طالبان با هند، تلاش پاکستان به‌منظور جلب کمک‌های مالی برای طالبان در افغانستان می‌داند و می‌نویسد ارتش پاکستان خواهان جذب کمک‌های بین‌المللی و حمایت مالی از دولت طالبان در افغانستان است و این امر باعث شد «آن‌ها به طالبان برای برقراری مجدد روابط با هند، چراغ‌سبز  نشان دهند.» به گفته حسن عباس، پاکستان به اندازه طالبان افغانستان مشتاق جلب حمایت مالی بین‌المللی از افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این کتاب اشاره می‌شود هند منافع راهبردی در افغانستان دارد، و طالبان افغانستان نیز برای دستیابی به «مشروعیت و به رسمیت شناخته شدن در عرصه بین‌المللی» از برقراری روابط با بزرگ‌ترین اقتصاد جنوب آسیا (هند) استقبال می‌کنند. در این کتاب آمده است: «میل طالبان ساده و فقط در حد به رسمیت شناخته شدن و مشروعیت بین‌المللی است».

نویسنده این کتاب همچنین تاکید دارد هند در حال حاضر با جدیت در صدد ارزیابی مجدد موقعیت خود در افغانستان و «حرکت به سمت یک اقدام متعادل در تعامل با طالبان» است.

این پژوهشگر آمریکایی به منزله نمونه‌ای از نقش پاکستان در مدیریت کردن طالبان، مدعی شد در آغاز به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، ژنرال فیض حمید، رئیس وقت آی‌اس‌آی (سازمان اطلاعاتی پاکستان)، به دستور وزارت خارجه پاکستان به کابل رفت و قرار بود برای کنترل اوضاع، در سفارت پاکستان در کابل بماند.

حسن عباس می‌نویسد منتشر شدن عکس ژنرال فیض حمید در سالن هتل کابل سرینا، دردسرساز شد و او دوباره به پاکستان برگشت. او در ادامه می‌نویسد: «ژنرال فیض حمید پس از بازگشت از افغانستان، در دیدار با سیاستمداران پاکستانی از تصمیم خود دفاع کرد و گفت که در آن زمان روسای استخبارات ایالات متحده و چین نیز به کابل سفر کرده بودند.»

در این کتاب ادعا می‌شود که حتی انتصاب هدایت‌الله بدری (عضو گروه طالبان که به اتهام دست داشتن در حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در پاکستان زندانی بود) در مسند وزارت دارایی طالبان، نیز با اجازه مقام‌های ارتش پاکستان صورت گرفت: «امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، بدری را شخصا نزد قمر جاوید باجوه برد تا دست دوستی دراز کند و پس از آن، او را به مسند وزارت دارایی گماردند.»

این استاد دانشگاه و پژوهشگر پاکستانی‌الاصل آمریکایی در مورد گسترش نفوذ گروه داعش در افغانستان نیز می‌نویسد از اوت ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲، داعش مسئول وقوع دست‌کم ۲۶۲ حمله تروریستی در افغانستان بود. او می‌نویسد در ملاقات ژنرال ندیم انجم، رئیس کنونی سازمان اطلاعاتی پاکستان، با ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در مه ۲۰۲۲، در مورد نفوذ داعش در افغانستان بحث شده است. او مدعی می‌شود که در این دیدار، ژنرال فیض حمید، رئیس پیشین آی‌اس‌آی پاکستان نیز حضور داشته است. 

در این کتاب آمده است: «ویلیام برنز به آن‌ها [هیئت پاکستانی] گفت که با این سرعت رشد، داعش می‌تواند تا اواسط ۲۰۲۳ کنترل ۲۰ درصد از افغانستان را به دست گیرد. در پاسخ، ژنرال انجم بر ضرورت هدف قرار دادن رهبری ارشد [داعش] و به اشتراک‌گذاری اطلاعات [آمریکا با پاکستان] تاکید کرد.»

حسن عباس می‌نویسد که در پایان این جلسه، هر دو طرف به یک نتیجه «جالب» رسیدند؛ اینکه «طالبان افغانستان دیگر تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده و کشورهای همسایه افغانستان نیستند».

این ادعای پژوهشگر آمریکایی نشان می‌دهد که آمریکا پس از خروج از افغانستان و پایان جنگ ۲۰ ساله و به قدرت رسیدن طالبان، هرچند شدیدا بر مبارزه با تروریسم و سرکوب داعش در افغانستان تاکید دارد، طالبان را دیگر تهدید تروریستی علیه منافع خود نمی‌شناسد و خط این گروه را از بقیه گروه‌های بنیادگرای دینی جدا می‌داند.

بیشتر از جهان