خروج شهروندان اروپایی از سودان؛ سازمان ملل نگران آینده ۴۵ میلیون سودانی است

ارتش فرانسه موفق شد در عملیاتی ویژه بیش از ۲۰۰ تن از شهروندان این کشور را از سودان خارج کند

به گروهی از شهروندان فرانسوی که قصد فرار از سودان را داشته‌اند، حمله و تیراندازی شده است - AFP

یک هفته پس از آغاز جنگ داخلی در سودان، ارتش فرانسه موفق شد نزدیک به ۲۰۰ شهروند و دیپلمات این کشور را که در خارطوم گیر کرده بودند، از این کشور خارج کند. این عملیات تخلیه از طریق پایگاه هوایی فرانسه در جیبوتی انجام شد. ایالات متحده، ایتالیا و آلمان و بریتانیا نیز روز یکشنبه موفق شدند تعدادی از دیپلمات‌ها و شهروندان خود را از خارطوم خارج کنند.

وزارت خارجه فرانسه می گوید برای عملیات نجات شهروندان این کشور از سودان ۱۵۰ نفر از نیروهای ارتش طی عملیاتی «سخت و دشوار»، موفق شدند کمتر از ۲۰۰ فرانسوی را از سودان خارج کنند. خبرگزاری رویترز شنبه اعلام کرده بود به گروهی از شهروندان فرانسوی که قصد فرار از سودان را داشته‌اند، حمله و تیراندازی شده است، اما وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد «قصد ندارد پاسخگوی شایعاتی از این دست باشد».

هم‌زمان پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در مراسم عشای ربانی یکشنبه از دو طرف درگیر در جنگ خواست هرچه سریع‌تر و با گفت‌وگو، به این وضعیت فاجعه‌بار در سودان پایان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی صبح دوشنبه اعلام کرد آمار جان باختگان یک هفته اخیر در سودان بیش از ۴۲۰ نفر است. به گفته این سازمان، ارائه آمار دقیق از کشته‌شده‌ها بسیار دشوار است چرا که خارج کردن بسیاری از اجساد از صحنه درگیری‌ها ممکن نیست و امکان دارد تعداد قربانیان بسیار بالاتر باشد. این سازمان شمار زخمی‌های درگیری‌های اخیر را سه هزار و ۷۰۰ نفر ذکر کرد.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به دوسوم بیمارستان‌های سودان از فعالیت بازمانده‌اند و به همین دلیل اغلب زخمی‌ها به کشورهای همسایه از جمله مصر و چاد منتقل شده‌اند.

در بحبوحه جنگ و درگیری‌ها، پس از آنکه نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان نیروی واکنش سریع به برقراری آتش‌بس تن ندادند، کشورهای غربی ناگزیر از نیروهای نظامی خود در آفریقا خواستند دیپلمات‌ها و شهروندانشان را با اجرای عملیات ویژه از منطقه خارج کنند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، پس از نجات ده‌ها تن از دیپلمات‌های بریتانیایی، از «شجاعت نیروهای ارتش و تعهد و مسئولیت‌پذیری دیپلمات‌ها» تشکر کرد.

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، هم در آخرین ساعات روز یکشنبه اعلام کرد که ارتش ایتالیا موفق شده است اغلب شهروندان این کشور را از سودان خارج کند. پیش از این، آنتونیو تایانی، وزیر خارجه ایتالیا، در توییتر اعلام کرده بود که بیش از ۲۰۰ شهروند ایتالیایی و سوییسی و کشیش‌های وابسته به واتیکان با کمک نظامیان این کشور از سودان خارج شده‌اند.

نظامیان آلمانی هم موفق شدند ۱۰۱ دیپلمات و شهروند گرفتار در محاصره بین ارتش و نیروهای واکنش سریع را از خارطوم خارج کنند.

با این حال همچنان پنج میلیون تن از ساکنان پایتخت سودان در این شهر جنگ‌زده گرفتار شده‌اند. رسانه‌های محلی می‌گویند بسیاری از مردم در یک هفته گذشته از خانه‌هایشان بیرون نیامده‌اند. بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، سودانی‌های ساکن پایتخت در بیشتر ساعات شبانه‌روز برق، آب و اینترنت ندارند و بمباران ارتش و خمپاره‌های شبه‌نظامیان ۷۲ درصد بیمارستان‌های این شهر را به تعطیلی کشانده‌اند.

درگیری‌ها در سودان از شنبه ۱۵ آوریل، بین شبه‌نظامیان موسوم به نیروی واکنش سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان داگالو مشهور به «حمدی» و ارتش به رهبری عبدالفتاح برهان از حومه خارطوم و از محله مرووه، جایی که فرودگاه بزرگ شهر واقع است، آغاز شد.

این دو ژنرال ارتش که سال‌ها در دوران دیکتاتور این کشور، عمر البشیر، خدمت کرده‌ بودند، سال ۲۰۲۱، ماه‌ها پس از انقلاب مردمی که باعث سرنگونی البشیر شد، با یک کودتا به قدرت رسیدند. اما از همان روزهای اول پس از کودتا، اختلافات آن‌ها شروع شد. ژنرال برهان پس از کودتا فرمانده ارتش و رئیس دولت موقت شد و از همتای نظامی خود خواست با پذیرش معاونت او، از نیروهای تحت امرش بخواهد در ارتش ادغام شوند. اما ژنرال حمدی که بیش از دو دهه است با کنترل معادن طلای سودان در غرب کشور به یکی از ثروتمندترین افراد این کشور بدل شده، نه تنها به این درخواست وقعی ننهاد، بلکه از نیروهای واکنش سریع خواست در نزدیکی فرودگاه خارطوم مستقر شوند و به این ترتیب اولین جرقه جنگ داخلی در اولین تبادل آتش بین این نیروها و ارتش در حومه خارطوم زده شد.

معضل اصلی نیروهای ارتش این است که شبه‌نظامیان بیش از ۱۲۰ هزار نیروی آماده در اختیار دارند. ژنرال حمدی با ثروت و کنترلی که بر غرب این کشور دارد، موفق شده است از بسیاری نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله اهل چاد برای تشکیل نیروهای واکنش سریع استفاده کند. این نوجوانان به دلیل فقر و گرسنگی به شبه‌نظامیان می‌پیوندند. سازمان ملل به همین دلیل درباره طولانی شدن درگیری‌ها هشدار داده است. این سازمان نگران وضعیت ۴۵ میلیون سودانی است چرا که شبه‌نظامیان می‌توانند ماه‌ها یا حتی سال‌ها در برابر ارتش سودان مقاومت کنند.

ژنرال حمدی یکی از مهم‌ترین افسران ارتش سودان است که در نسل‌کشی دارفور در سال ۲۰۰۳ هم نقش مهمی داشت. به گفته مورخان آمریکایی، در این نسل‌کشی دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر کشته شدند.

بیشتر از جهان