ظاهر ربات «چت‌جی‌پی‌تی» چگونه خواهد بود؟

ایلان ماسک می‌گوید ربات‌ها می‌توانند چمن‌ بزنند، غذا درست کنند و در نقش شریک جنسی انسان ظاهر شوند

اوپن‌ اِی‌آی، شرکت سازنده چت‌جی‌پی‌تی، اعلام کرده که در حال رایزنی با یک شرکت رباتیک است تا بتواند به کمک آن، ربات‌هایی با سیستم هوش‌مصنوعی تولید کند. این ربات‌های انسان‌نما چت‌جی‌پی‌تی را از چت‌بات متنی به دنیای فیزیکی خواهند آورد و افراد می‌توانند با این ربات‌ها رو در رو گفت‌وگو کنند.

به گزارش نیویورک‌پست، اوپن‌ ای‌آی اخیرا ۲۳.۵ میلیون دلار در شرکت ۱اکس (1X)، شرکت مهندسی رباتیک نروژی، سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت ربات‌هایی تولید می‌کند که قادرند شبیه انسان رفتار و حرکت کنند.

اریک جانگ، یکی از مدیران بلندپایه شرکت ۱اکس در توییتی نوشت: ما می‌خواهیم مانند اوپن‌ای‌آی که با فشرده‌سازی داده‌های اینترنت، سیستم‌های کنترل و اطلاعات دیجیتالی مانند چت‌جی‌پی‌تی می‌سازد، یک هوش‌ جامع مصنوعی به منظور کنترل و کاربست اطلاعات فیزیکی، یعنی اتم‌ها، بسازیم.

به گزارش تارنمای فورچون، ایو (EVE) یکی از محبوب‌ترین ربات‌های شرکت ۱اکس در ابتدا قرار بود یک بات تحقیقاتی باشد ولی بعد به عنوان یک ربات امنیتی استفاده شد. این ربات با چهره دیجیتالی خالی از ظرافت و لبخند همیشگی خود قادر بود طیفی از دستورها از جمله بسته‌بندی کردن دقیق یک جعبه یا باز کردن پنجره را انجام دهد. آن را چیزی شبیه به ربات ژاپنی بلابات (BellaBot) تصور کنید یا شبیه به ربات جراح بوستون‌داینامیکس به نام اطلس و ربات دیگر بوستون‌داینامیکس که چابک و فرز، پشتک‌وارو می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توانایی‌های حرکتی ظریف و فوق‌العاده ایو (EVE) به کمک سیستم کنترل واقعیت مجازی و هوش مصنوعی ممکن شده است. این ربات به دلیل حرکات ظریف و دقیق خود می‌تواند در مشاغلی که به نیروی انسانی نیاز دارند، به کار گرفته شود. مشاغلی نظیر کارگر رستوران‌ یا حتی کارگر انبارهای آمازون.

وب‌سایت مدیوم ماه گذشته از قول آرنه تونینگ، یکی از سرمایه‌گذاران این فناوری، نوشته بود که شرکت ۱اکس در حال بررسی فرصت‌ها و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف لجستیک، مراقبت‌های درمانی و نظایر آن است.

سرمایه‌گذاری اوپن‌ای‌آی همچنین به سود تولید نئو (NEO)، ربات شبیه‌ به انسان، خواهد بود. رباتی که به پژوهشگران امکان می‌دهد کاربست هوش مصنوعی در ربات‌های شبیه انسان را بررسی کنند.

در این میان، احتمالا یک نفر با چنین چیزی موافق نخواهد بود؛ ایلان ماسک.

رئیس اسپیس‌اکس که پیش از فروش سهام خود در مایکروسافت در سال ۲۰۱۸، قصد تصاحب اوپن‌اِی‌آی را داشت، اخیرا برای به‌کارگیری هزاران ربات خدمتکار شخصی، برنامه‌هایی مشهور به تسلابات یا اوپتیموس ارائه کرده است.

ماسک در جریان یک سخنرانی تد‌تاک (TED Talk) خود، این موضوع را شرح داد که ربات‌های شبیه انسان چگونه می‌توانند در خانه‌ها استفاده شوند و ضمن نگهداری از سالمندان، چمن‌ بزنند و غذا درست کنند. این ربات‌ها ممکن است حتی در آینده به شریک جنسی انسان تبدیل شوند.

این رقابت میان پروژه‌های ۱اکس و هوش مصنوعی جامع به انقلابی در این زمینه منجر خواهد شد و به این منظور باید از میزان رباتیک بودن این فناوری‌ها کاسته شود تا بیشتر شبیه انسان به نظر برسند. هوش جامع مصنوعی اینک در حال کار روی این مسئله یعنی تلفیق هوش مصنوعی و رباتیک است. چرا که ربات‌ها در حال حاضر گاهی بازخوردهای احمقانه‌ای می‌دهند و در بسیاری از موارد، حرف و مقصود ما را نمی‌فهمند. ژرژ استراخوف، مدیر تدوین استراتژی در کمپانی دیدی‌بی امه‌آ (DDB EMEA) در گفت‌وگو با دیلی‌میل گفت که مدل‌های زبانی بزرگ مانند چت‌جی‌پی‌تی۴ در استدلال پیچیده، فوق‌العاده استثنایی به شمار می‌روند.

به گفته او، زمانی که ربات‌ها به مدل‌ زبانی بزرگ مجهز شوند، به‌مراتب پویاتر عمل خواهند کرد و به محرک‌های محیطی پاسخ خواهند داد. او بر این باور است که ما در آینده خواهیم توانست با این ربات‌ها گفت‌وگوی رودررو داشته باشیم. کار گذاشتن صدایی طبیعی و واقعی و همچنین حالت تاثرات حسی و عاطفی در چهره باعث خواهد شد که ارتباط آن‌ها با ما به‌مراتب طبیعی‌تر شود. این موضوع سبب می‌شود تعامل میان افراد شامل پیر و جوان با این ربات‌ها چیزی شبیه به تعامل انسان‌ها با یکدیگر شود.

چنین آینده‌ای ممکن است از هر زمان به ما نزدیک‌تر باشد. آمِکا، بات زبانی پیشرفته انسان‌مانندی که از همان فناوری شبیه چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کند، چندی پیش به دلیل توانایی خود در پاسخگویی به پرسش‌های دشوار در زبان‌‌های گوناگون حیرت بسیاری را برانگیخته بود. بحث فقط بر سر پاسخ‌ها و الگوی زبانی منطقی آن‌ها نیست. بلکه آنچه مهم است، میزان شباهت رفتارهای این ربات‌ها به انسان است. مثلا اینکه او پیش از پاسخ دادن به پرسش‌ها، درنگ کوتاهی می‌کرد و حتی حالت چهره خود را بسته به شرایط، تغییر می‌داد. هنگام ناراحتی، هم ابرو در هم می‌کشید و هنگام شادی، لبخند می‌زد.

بیشتر از تکنولوژی