چین، نفت ایران را ارزان‌تر از نفت روسیه می‌خرد

آمارهای متعلق به ماه مارس نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران با توسل به روش‌های مربوط به دور زدن تحریم‌ها روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است

Johannes EISELE / AFP

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۲۱ آوریل ۲۰۲۳، نوشت غول‌های دولتی صنعت نفت چین و همچنین پالایشگاه‌های خصوصی این کشور در حال خرید عمده هر چه بیشتر نفت خام روسیه‌اند، از قیمت‌های بازار حمایت می‌کنند و شرکت‌های نفتی مستقل و کوچک‌تر را به خرید نفت تولیدکننده‌های جایگزین، مثل جمهوری اسلامی ایران یا ونزوئلا، ترغیب کرده‌اند. 

این خبرگزاری در عین‌حال می‌نویسد، اگرچه پس از فعال شدن مجدد غول‌های نفتی چین در بازار بین‌المللی نفت، پالایشگاه‌های کوچک این کشور نیز نفت ایران را خریداری کرده‌اند اما هیچ ردپایی از این معاملات نفتی در آمار‌های گمرکی چین وجود ندارد و محموله‌های نفتی ایران، به‌منظور دور زدن تحریم‌ها، اغلب تحت عنوان نفت کشورهای دیگر به پکن صادر شده است.

با این‌حال آمارهای منتشر شده از طرف شرکت‌هایی که اطلاعات مربوط به تجارت‌های نفتی را رصد می‌کنند، مثل شرکت انگلیسی وُرتِکسا (Vortexa)، نشان می‌دهد چین در ماه مارس سال جاری، روزانه ۴۰۹ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که دو برابر بیشتر از صادرات نفت ایران به این کشور در ماه ژانویه است.  

این شرکت‌ها همچنین تخمین می‌زنند که عدد واقعی صادرات نفت ایران به چین در ماه مارس حدود ۸۰۰ هزار بشکه است و میزان آن در ماه‌های آتی با افزایش نیز همراه خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش رویترز، کارشناسان نفتی می‌گویند جمهوری اسلامی ایران به‌منظور صادرات نفت خود به چین در ماه ژوئن تخفیفی ۱۱ دلاری در ازای هر بشکه نفت در نظر گرفته که از میزان تخفیف نفت اورال روسیه به چین نیز بیشتر است؛ به‌عبارت دیگر حکومت ایران نفت خود را با تخفیفی بیش از روسیه به چین می‌فروشد.

آمارهای گمرکی منتشر شده در روز جمعه نشان می‌دهد چین، طی ماه مارس ۲۰۲۳، روزانه ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام از روسیه وارد کرده است. با این‌حال این روند در حال افزایش است. رویترز به‌نقل از برخی کارشناس‌های صنعت نفت نوشت در ماه آوریل سال جاری، میزان صادرات نفت روسیه به چین دارد اعداد مشابه مربوط به ماه گذشته میلادی را جابه‌جا می‌کند و به این ترتیب چین در حال افزایش واردات نفت روسیه است.

این گروه از کارشناسان تاکید کردند علیرغم وعده مسکو به‌منظور کاهش تولید نفت، صادرات نفت روسیه از بنادر غربی این کشور از سال ۲۰۱۹ به این‌سو بی‌سابقه بود.

روسیه در ابتدای ماه مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد تولید نفت خام خود را روزانه تا ۵۰۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد؛ تصمیمی که به‌گفته مقام‌های رسمی کرملین، از جمله نخست‌وزیر این کشور، صرفا از طرف مسکو اتخاذ شده و کشورهای عضو اوپک‌پلاس طرف مشورت دولت ولادیمیر پوتین قرار نگرفته بودند.

گزارش روز جمعه خبرگزاری رویترز، با استناد به آمارهای منتشر شده، مدعی است که چین واردات نفت روسیه را در ماه آوریل ۲۰۲۳ باز هم افزایش خواهد داد.

بیشتر از جهان