گالوپ: عربستان در میان ملل مسلمان بسیار محبوب‌تر از جمهوری اسلامی است

از میان ۱۳ کشور مسلمانی که نظرسنجی گالوپ در آنها انجام شده، بیشترین نگاه منفی نسبت به حکومت ایران در میان مردم عراق، یمن و لبنان وجود دارد

اکنون قدرت نرم عربستان سعودی به مراتب از جمهوری اسلامی ایران پیشی گرفته است-ایرنا

تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده در ۱۳ کشور مسلمان نشان می‌دهد که عربستان سعودی در میان مردم این کشورها با فاصله بسیار زیاد محبوب‌تر از جمهوری اسلامی ایران است و در حالی که مقام‌های حاکم بر ایران با حمایت از گروه‌های شبه نظامی بیشتر سطح دخالت و اعمال نفوذ را در عراق، لبنان و یمن داشته‌اند در نزد مردم این سه کشور بیش دیگر کشورهای مسلمان منفورند.

موسسه گالوپ یکی از معتبرترین موسسه‌های نظرسنجی جهان در طول سال ۲۰۲۲ میلادی و در ۱۳ کشور مسلمان شامل کویت، لیبی، اردن، پاکستان، مراکش، عراق، الجزایر، تونس، لبنان، افغانستان، یمن، سرزمین‌های فلسطینی و ترکیه این نظرسنجی را انجام داده است.

موسسه گالوپ با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پس از توافق برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، هفته گذشته کار را برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود در ریاض و تهران را آغاز کردند، افزود: در حالی که ایران در سال‌های گذشته به شدت به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در کشورهای منطقه متمرکز بوده است، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که قدرت نرم عربستان سعودی در کشورهای مسلمان از ایران پیشی گرفته است.

بنابر نتایج نظرسنجی گالوپ عربستان سعودی در هر ۱۳ کشور مسلمان مورد بررسی، محبوب‌تر از جمهوری اسلامی ایران بوده و «قدرت نرم» حکومت این کشور به مراتب از حکومت مستقر در ایران در میان کشورهای مسلمان پیشی گرفته است.

حکومت ایران پایین‌ترین رتبه‌بندی در این نظرسنجی را در کشورهایی دارد که جمهوری اسلامی در آنها بیشترین حمایت را از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه انجام داده و به مداخله در امور داخلی این کشورها شهرت دارد.

از میان ۱۳ کشور مسلمانی که نظرسنجی گالوپ در آنها انجام شده است بیشترین «دیدگاه منفی» نسبت به حکومت ایران در میان عراقی‌ها وجود دارد و ۸۶ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که به جمهوری اسلامی «دیدگاه منفی» دارند.

در یمن کشور دیگری که جمهوری اسلامی طی سال‌های به طور مشخص به حمایت از شبه‌نظامیان حوثی پرداخته نیز ۸۰ درصد مردم نسبت به حکومت ایران «دیدگاه منفی» دارند.

سومین کشور در میان ۱۳ کشور مسلمانی که بنابر نظرسنجی گالوپ مردم آن «بیشترین نگاه منفی» نسبت حکومت ایران را دارند، کشور لبنان است. براین اساس در لبنان ۷۳ درصد از مردم این کشور نسبت به ایران دیدگاه منفی دارند. حتی در مناطق شیعه‌نشین جنوب بیروت که پایگاه متحدان جمهوری اسلامی یعنی شبه‌نظامیان حزب‌الله است فقط ۵۸ درصد مردم موافق جمهوری اسلامی و ۳۹ درصد به کلی مخالف آنند.

در عراق، ۸۶ درصد از پاسخ دهندگان دیدگاه منفی نسبت به رهبر جمهوری اسلامی ایران داشتند، در حالی که در یمن و لبنان، به ترتیب ۸۰ درصد و ۷۳ درصد از جمعیت مورد بررسی با جمهوری اسلامی مخالف بودند.

از میان هر ۱۳ کشور مسلمانی که نظرسنجی گالوپ در آن انجام شده است، جمهوری اسلامی بدترین وضعیت را در عراق دارد و با وجود گستردگی جمعیت شیعیان عراق و حمایت حکومت ایران و سپاه پاسداران از چند گروه شبه‌نظامی شیعه در این کشور، بیش از ۸۳ درصد مردم عراق با حکومت ایران مخالف بوده و نسبت به ان دیدگاه منفی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی در ترکیه که میزان محبوبیت عربستان سعودی در کمترین میزان نسبت به ۱۲ کشور مسلمان دیگر است، باز هم میزان محبوبیت عربستان سعودی ۳ درصد بیش از جمهوری اسلامی ایران است.

دیدگاه منفی به مثبت در مورد جمهوری اسلامی در مراکش ۳۶ به ۱۳، در الجزایر ۵۷ به ۲۰، در افغانستان ۶۷ به ۲۵، در کویت ۶۱ به ۱۸، در لیبی ۶۵ به ۱۳، در سرزمین‌های فلسطینی ۶۶ به ۱۴، در تونس ۶۷ به ۱۴، در لبنان ۷۳ به ۱۹، در اردن ۶۶ به ۱۰، در یمن ۸۰ به ۱۲، در ترکیه ۷۸ به ۸ و در عراق ۸۶ به ۱۴ درصد است.

در میان کشور مسلمانی که نظرسنجی گالوپ در آن انجام شده است فقط پاکستان تنها کشوری است که ۵۰ درصد مردم آن جمهوری اسلامی ایران را تایید کرده‌اند و البته در این کشور ۳۶ درصد مردم آن را تایید نکرده‌اند.

در ۱۲ کشور دیگر میزان محبوبیت جمهوری اسلامی بسیار پایین بوده و در هیچ یک از این کشورها بیش از ۲۵ درصد نیست اما در مورد عربستان سعودی میزان محبوبیت فقط در ترکیه ۱۱ درصد است و در ۱۲ کشور مسلمان دیگر محبوبیت این کشور بین ۲۶ تا ۸۳ درصد است.

در سرزمین‌های فلسطینی نیز میزان محبوبیت عربستان سعودی با ۲۶ درصد باز هم از جمهوری اسلامی با ۱۴ درصد بیشتر است.

گزارش گالوپ تاکید کرده که «عربستان سعودی علاوه بر اینکه مهم‌ترین تولیدکننده نفت جهان، خادم حرمین شریفین و رهبر جهان اسلام است»، و اکنون قدرت نرم این کشور نیز با «محبوبیت نسبی در منطقه» به مراتب از جمهوری اسلامی ایران پیشی گرفته است.