هشدار ارتش اسرائیل به سوریه: با حزب‌الله همکاری نکنید

ارتش اسرائیل سه‌شنبه‌شب به پایگاه‌های حزب‌الله در جنوب سوریه حمله کرد

سربازان اسرائیلی در یک مانور نظامی در بلندی‌های جولان، سوم آوریل ۲۰۲۳ ـ JALAA MAREY / AFP

ارتش اسرائیل چهارشنبه، ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین)، با پخش اعلامیه‌هایی تهدید‌آمیز در جنوب سوریه، به سربازان این کشور هشدار داد از همکاری با حزب‌الله لبنان خودداری کنند. یک روزنامه‌نگار نزدیک به اپوزیسیون سوریه با انتشار تصویر یکی از این اعلامیه‌ها در توییتر، از این اقدام اسرائیل خبر داد. چند ساعت پیش از آن نیز، اسرائیل چند پایگاه حزب‌الله را در سوریه بمباران کرده بود. 

این اعلامیه‌ها به زبان عربی و خطاب به سربازان ارتش سوریه نوشته شد، و شکل و مضمون آن‌ها مشابه نمونه‌هایی است که اسرائیل پیش‌تر از طریق آسمان در سوریه پخش کرده بود.

ارتش اسرائیل واکنشی به این خبر نشان نداده است. 

به‌نظر می‌رسد اسرائیل در این اعلامیه‌ها حمله‌های سه‌شنبه‌شب را بر عهده گرفته است. اسرائیل در چند سال اخیر صدها حمله در خاک سوریه انجام داده تا از استقرار حزب‌الله و سایر نیروهای برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی مرزهای خود جلوگیری کند.

در اعلامیه‌هایی که چهارشنبه در جنوب سوریه پخش شد، چنین آمده است: «ارتش سوریه بهای ورود حزب‌الله به مواضع نظامی خود را می‌پردازد. تداوم همکاری اطلاعاتی با حزب‌الله در منطقه و در پایگاه تل کودنه، باعث ادامه مصائب شما خواهد بود. شما خود مسئول اعمالتان را بر عهده دارید و حزب‌الله مسئول مصائب شما است». 

ارتش اسرائیل سه‌شنبه‌شب تاکید کرد یک پهپاد نظامی کوچک آن حین «فعالیت‌های معمول» در خاک سوریه سقوط کرده است. به گفته ارتش، این پهپاد مدل اسکایلارک، مشغول فعالیت تجسسی بود و به علت نقص فنی سقوط کرد و جای نگرانی نیست که اطلاعاتی از آن به دست آمده باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روشن نیست سقوط این پهپاد، به حمله‌های سه‌شنبه‌شب مرتبط است یا نه. به گفته یک روزنامه‌نگار نزدیک به اپوزیسیون سوریه، این حمله‌ها پایگاه‌های حزب‌الله را در روستای کودنه و اطراف آن‌ هدف گرفته بودند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، و سایر رسانه‌های وابسته به حکومت بشار اسد، در این مورد گزارش نداده‌اند. 

ارتش اسرائیل، هم در این گونه اعلامیه‌ها و هم در اظهارات علنی، بارها به بشار اسد در مورد همکاری با حزب‌الله هشدار داده است. اسرائیلی‌ها در بعضی موارد از افسران مشخصی در تیپ ۹۰ و لشکر اول ارتش سوریه و مقام‌های حزب‌الله که  با آن‌ها همکاری می‌کنند، نام برده‌اند. 

به نظر می‌رسد اسرائیل اخیرا بر فعالیت‌های خود در سوریه افزوده است. چند هفته پیش، در پی انفجار بمبی منتسب به حزب‌الله در منطقه مگیدو در خاک اسرائیل که باعث زخمی شدن یک شهروند اسرائیلی شد، یوآو گالانت، وزیر دفاع دولت نتانیاهو، به حکومت ایران و حزب‌الله لبنان هشدار داد که تل‌آویو تلاش برای ضربه ز‌دن به این کشور و شهروندانش را تحمل نمی‌کند.

بیشتر از جهان