۲۴ کیلومتر تا ایران؛ وزیر امور خارجه اسرائیل برای افتتاح سفارت عازم ترکمنستان می‌شود

الی کوهن اولین وزیر اسرائیلی است که در ۳۰ سال گذشته از این کشور آسیای میانه بازدید می‌کند

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، در مراسم بازگشایی سفارت اسرائیل در کی‌یف، ۱۶ فوریه ۲۰۲۳ ـ AFP

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، چهارشنبه‌شب از جمهوری آذربایجان به ترکمنستان پرواز خواهد کرد تا نزدیک‌ترین سفارتخانه این کشور به خاک ایران را افتتاح کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، در این سفر سفارت اسرائیل در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، که در فاصله ۲۴ کیلومتری از مرزهای شمال شرقی ایران قرار دارد، افتتاح خواهد شد.

ترکمنستان و ایران یک هزار و ۱۴۸ کیلومتر مرز مشترک دارند که برای اسرائیل به منظور نفوذ به جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های بیشتری فراهم خواهد کرد. اسرائیل یک دهه است که در عشق‌آباد سفیر دارد اما سفیر این کشور معمولا در هتل‌ها و دفاتر موقت فعالیت داشت و نمایندگی رسمی در کار نبود.

الی کوهن با سفر به ترکمنستان اولین وزیر اسرائیلی خواهد بود که در سه دهه اخیر از این کشور نفت‌خیز آسیای میانه بازدید می‌کند. پیش از او، شیمون پرز، وزیر امور خارجه وقت اسرائیل، در سال ۱۹۹۴ به ترکمنستان سفر کرده بود.

کوهن روز پنجشنبه با سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان، رشید مرداف، وزیر امور خارجه و همچنین وزیر کشاورزی و جامعه یهودیان ترکمنستان دیدار خواهد کرد.

ترکمنستان کشوری با اکثریت مسلمان است که در سال ۱۹۹۱ با اسرائیل رابطه برقرار کرد. در سال‌های اخیر، مقام‌های اسرائیل و ترکمنستان بارها با هم دیدار و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و انرژی قراردادهایی منعقد کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه اسرائیل در حال حاضر در جمهوری آذربایجان، یکی دیگر از متحدان کلیدی خود در مرزهای شمالی ایران، حضور دارد تا با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند. این دیپلمات ارشد اسرائیل را هیئتی از نمایندگان ۲۰ شرکت سایبری، امنیت داخلی، آب و کشاورزی همراهی می‌کنند.

کوهن پیش از پرواز به جمهوری آذربایجان، در بیانیه‌ای به اهمیت سفرهای پیش روی خود پرداخت و اعلام کرد: «موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان در مرز ایران باعث شده است روابط ما بسیار مهم و با پتانسیل بالا باشد.»

او افزود که هدفش در این سفر «تداوم ایجاد یک جبهه متحد در مواجهه با چالش‌های مشترک» و همچنین تعمیق همکاری در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، دفاع، انرژی و نوآوری است.

اتحاد جمهوری آذربایجان و اسرائیل در پی حمایت تل‌آویو از این کشور در جریان درگیری با ارمنستان در سال ۲۰۲۰، قوت گرفت. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری آذربایجان احتمالا به اسرائیل اجازه خواهد داد از پایگاه‌های موجود در خاک این کشور برای عملیات شناسایی هواپیماهای ایرانی و همچنین اعزام عوامل اطلاعاتی برای مختل کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی استفاده کند. در صورتی که اسرائیل تصمیم بگیرد به رآکتورها و نیروگاه‌های ایران حمله هوایی کند، دسترسی به پایگاه‌های جمهوری آذربایجان این کار را بسیار امکان‌پذیرتر می‌کند.

اهمیت دیگر روابط دو کشور در آن است که باکو ۳۰ درصد نفت اسرائیل را تامین می‌کند. در سوی دیگر، اسرائیل یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات جمهوری آذربایجان است. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، ۶۹ درصد از تسلیحات وارداتی باکو بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ را تل‌آویو تامین کرده که معادل ۱۷ درصد صادرات تسلیحاتی اسرائیل در آن دوره است.

اسرائیل یکی از اولین کشورهایی بود که در سال ۱۹۹۱ استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت و از سال ۱۹۹۲ در باکو سفارتخانه دارد. باکو در دسامبر ۲۰۲۲، کمتر از دو ماه پس از تایید افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو، اولین سفیر خود در اسرائیل را منصوب کرد.

بیشتر از جهان