مراسم «آتش‌ مقدس» مسیحیان در بیت‌المقدس تحت تدابیر شدید امنیتی

پلیس اسرائیل تنها به ۱۸۰۰ زائر مسیحی مجوز شرکت در مراسم آتش مقدس را داده است

حضور مسیحیان ارتدکس در مراسم آتش مقدس در کلیسای مقبره مقدس در شهر قدیمی بین‌المقدس (شنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۳، در آستانه عید پاک) - AFP

زائران مسیحی ارتدوکس روز شنبه، در آستانه عید پاک، برای برگزاری مراسم «آتش مقدس» در کلیسای مقبره مقدس در بیت‌المقدس گرد آمدند. این تجمع امسال با حضور سنگین نیروهای پلیس اسراائیل تنش‌آلود گزارش شده است.

پیش‌تر، رهبران کلیسا در بیت‌المقدس با انتقاد از «محدودیت‌های سرکوبگرانه و غیرضروری» پلیس اسرائیل برای دسترسی به یکی از مناسک مهم عید پاک ارتدوکس گله داشتند.

پلیس اسرائیل با اعمال تدابیری، تعداد کسانی را که می‌توانند در مراسم آتش مقدس روز یکشنبه در کلیسای مقبره مقدس شرکت کنند تنها به ۱۸۰۰ نفر محدود کرده است. در حالی که در سال‌ گذشته تا حدود  ۱۰ هزار نفر می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند.

پلیس با استناد به حوادثی که پیش از این روی داده، دلیل این سخت‌گیری را حفاظت از امنیت عمومی اعلام کرده است. در سال ۱۸۳۴ در اثر ازدحام جمعیت، صدها نفر جان باختند. دو سال پیش هم در اثر ازدحام جمعیت در زیارتگاهی یهودی در شمال کشور، ۴۵ تن کشته شدند. مقام‌های اسرائیل می‌گویند مصمم‌اند که جلو تکرار چنین حوادثی را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال، اقلیت مسیحی بیت‌المقدس نگران‌اند از اینکه آتش تنش اسرائیل و فلسطین و اختلاف‌های مسلمانان و یهودیان دامن آن‌ها را نیز بگیرد. آن‌ها از این هراس دارند که مبادا اسرائیل به بهانه تدابیر امنیتی فزاینده وضعیت آن‌ها را در شهر قدیمی بیت‌المقدس به نفع یهودیان تغییر دهد و از دامنه دسترسی مسیحیان به این مکان مقدس بکاهد.

مناسک آتش مقدس با چندین قرن قدمت، به روال معمول با حضور جمعیتی فراوان در کلیسای مقبره مقدس، یکی از مکان‌های مقدس مسیحیت، برگزار می‌شود. در این مراسم که نماد رستاخیز مسیح است، زائران وارد تالار کوچکی می‌شوند که بنا به اعتقادشان مقبره حضرت عیسی بوده است. به باور مسیحیان، در این مکان شمع‌ها با معجزه‌ای روشن و شعله‌های آن‌ها به سرعت در میان جمعیت حاضر قسمت می‌شود و آن‌ها را متبرک می‌کند.

مسیحیان بیت‌المقدس می‌گویند که دولت به‌غایت راستگرای اسرائیل به طرز بی‌سابقه‌ای به تندروهای یهودی قدرت داده است تا جایی‌که آن‌ها به تخریب مکان‌های مذهبی، غارت اموال آن و آزار روحانیون دست می‌زنند. این در حالی است که دولت اسرائیل ادعای دموکراسی دارد و با معرفی اسرائیل به‌عنوان جزیره تسامح در خاورمیانه، خود را در تضمین آزادی عبادت برای یهودیان، مسلمانان و مسیحیان  متعهد می‌داند.

بخشی از ازدحام جمعیت ناشی از حضور زائران مسلمان، یهودی و مسیحی در بخش قدیمی بیت‌المقدس است. هم‌زمانی عید پاک مسیحیان، عید پسح یهودیان و شنبه چهارم ماه رمضان مسلمانان جمعیت زیادی از زائران را به منطقه کشانده است.

از سوی دیگرِ، بیت‌المقدس از هفته گذشته و در پی ورود نیروهای پلیس اسرائیل به مسجد‌الاقصی و حمله خشونت‌بار به صف نمازگزاران مسلمان تنش‌آلود شد. انتشار تصاویر ویدیویی از حمله پلیس به نمازگزاران، واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به همراه داشت.

بیشتر از جهان