استقبال سردار جلالی از تاکید روحانی بر اینترنت ملی

«جای موتور جستجوی ملی هم خالی است»

غلامرضا جلالی از دولت خواسته تا پایان سال ۱۳۹۹ شبکه ملی اطلاعات را تکمیل کند/عکس از تسنیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه، در حالی که بودجه سال ۱۳۹۹ را به مجلس شورای اسلامی ارایه می‌داد، ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر اینترنت ملی برقرار شود تا مردم به اینترنت بین‌المللی احتیاجی نداشته باشند.

امروز (دوشنبه) سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل ضمن استقبال از اظهارات روحانی گفته است که گفتمان اینترنت ملی بین مسئولان دولت نهادینه شده و من شخصا از آقای رئیس‌جمهور بابت این رویکرد تشکر می‌کنم. او همچنین از دولت خواست تا پایان سال ۱۳۹۹ شبکه ملی اطلاعات را تکمیل کند.

جلالی در مصاحبه با فارس گفت که اکنون بهترین زمان برای مکلف کردن همه دستگاه‌ها به تکمیل شبکه ملی اطلاعات است و یکی از مهمترین بخش هایی که در آن ضعف وجود دارد، موتور جستجوی ایرانی است که در داستان قطع اینترنت اخیر نیز جاری آن خیلی خالی بود.

او در بخش دیگری از اظهارات‌اش ابراز امیدواری کرد که سازمان پدافند غیر عامل به بازوی نظارتی مجلس تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح برقراری شبکه ملی اطلاعات که از سال ۱۳۸۴ مطرح بود، با روی کار آمدن دولت حسن روحانی با جدیت دنبال شد. روحانی با پیشینه ۱۶ سال ریاست شورای عالی امنیت ملی و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات او با سابقه فعالیت در وزارت اطلاعات، ترکیب موثری برای پیشرفت اینترنت ملی ایجاد کردند.

در جریان سرکوب خشن اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه، برای نخستین بار شبکه ملی اینترنت به طور گسترده و دست‌کم به مدت پنج روز به بوته آزمون گذاشته شد.

باوجود کاستی‌های متعددی که در این سیستم وجود داشت، به نظر می‌رسد نتیجه این مانور به اندازه‌ای برای مقامات جمهوری اسلامی ناامید‌ کننده نبوده که از تقویت و گسترش آن دست بردارند.

در همین راستا، علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر روحانی در توییتر نوشت که شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت و زیستن در عصر حجر نیست.

از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از سخنگوی دولت نوشت که شبکه ملی را برای مواقعی مانند تحریم در نظر داریم تا با توسعه زیرساخت‌ها، مقاومت را هم افزایش دهیم. اشاره‌ای به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای و تاکید او بر مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان. علی ربیعی در عین حال مدعی شد که برنامه‌ای برای قطع اینترنت در دست نیست. 

این در حالی است که در جریان اعتراض‌های مردمی اخیر عملا ارتباط مردم در داخل ایران با خارج از کشور قطع بود و علاوه بر زیان‌هایی که به کسب‌ و  کارها، دانشجویان و حتی بیماران وارد شد، زمینه سرکوب گسترده معترضان در فضای ایزوله شده از جهان خارج فراهم آمد.

در جریان این اعتراض‌ها صدها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت و زخمی شدند. عفو بین‌الملل در آخرین آمار به روز شده خود از تعداد کشته شدگان، آمار آنها را ۲۰۸ نفر اعلام کرده است. نیویورک‌تایمز هم تعداد بازداشتی‌ها را ۷ هزار نفر برآورد کرده است.

مردم از ۲۴ آبان‌ماه و پس از افزایش سه برابری بهای بنزین در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی در بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر ایران به خیابان‌ها آمدند.

از همان روز نخست به روی معترضان تیراندازی شد و از دومین روز اعتراض‌ها نیز اینترنت تقریبا به طور کامل قطع شد و سطح دسترسی به آن به زیر ۴ درصد رسید.

بیشتر از