نظرسنجی: جوانان آمریکا بیش از هر زمانی طرفدار اتحادیه‌های کارگری‌اند

قوانین موجود آمریکا سازماندهی اتحادیه کارگری را دشوار کرده است

تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در ایالت نیوجرسی ـ  SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via   AFP

نظرسنجی‌ای در آمریکا نشان می‌دهد نسل جوان کنونی موسوم به «نسل زد» (متولدان بازه زمانی اواسط دهه ۹۰ میلادی تا اوایل ۲۰۱۰)، بیش از نسل‌های پیشین از اتحادیه‌های کارگری حمایت می‌کنند. این در حالی است که این اتحادیه‌ها در سال‌های اخیر با چالش‌های متعدد و کاهش اعضا روبرو بوده‌اند. 

رادیو «ان‌پی‌آر» آمریکا در گزارشی به این پدیده پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که آیا پشتیبانی جوانان این نسل از اتحادیه‌های کارگری، به سازماندهی موثر آن‌ها نیز منجر خواهد شد، یا خیر؟

هفته گذشته ۹ هزار کارگر در دانشگاه راتگرز نیوجرسی پس از بیش از یک سال مذاکرات ناموفق در مورد قرارداد خود، اعتصاب کردند. این نخستین بار در تاریخ این دانشگاه دولتی است که حتی استادان آن هم در اعتصاب شرکت کرده‌اند. اعتصاب‌کنندگان خواهان بهبود دستمزد و مزایا و ثبات شغلی‌اند. در ماه‌های اخیر شاهد اعتصاب کارگران و استادان در دانشگاه‌های مختلفی در سراسر آمریکا بوده‌ایم؛ از دانشگاه‌ کالیفرنیا و ۵۵ شعبه آن در این ایالت غربی آمریکا، تا دانشگاه‌های کلمبیا و نیویورک. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر موسساتی که کارگرانش ماه‌ها است می‌کوشند اتحادیه‌ کارگری تشکیل دهند، شرکت معروف صاحب کافه‌های «استارباکس» است. مقام‌های دولت فدرال اخیرا حکم دادند که این شرکت در چندین مورد، از جمله با تعطیلی شعبه‌هایی که کارگران آن‌ها قصد تشکیل اتحادیه دارند و اخراج کارگرانی که برای سازماندهی همکاران خود تلاش می‌کنند، قوانین مربوط به اتحادیه‌های‌ کارگری را زیر پا گذاشته است. 

اما بسیاری از تلاش‌های مشابه در آمریکا برای تشکیل اتحادیه، ناکام مانده‌ است. آندریا شو، خبرنگار کارگری رادیو ان‌پی‌آر، اشاره می‌کند تلاش‌های مشابه در شرکت‌هایی همچون اپل، آمازون، نیویورک‌تایمز و کند ناست (ناشر رسانه‌های مهمی مثل مجله نیویورکر)، به بن‌بست خورده است، و عامل اصلی این امر را قوانین موجود دانست که کار را برای شرکت‌ها در مقابل کارکنان، راحت‌تر کرده است.

گزارش این رسانه اشاره می‌کند که طبق آخرین داده‌ها، فقط ۱۰ درصد از مردم آمریکا اینک عضو اتحادیه‌های کارگری‌اند؛ رقمی که در ۱۹۸۳ دو برابر بود. اما اینک که طبق نظرسنجی‌ها بیش از ۶۴ درصد جوانان «نسل زد» طرفدار اتحادیه‌های کارگری‌اند، آیا این اوضاع در سال‌های پیش رو تغییر خواهد کرد؟ 

بیشتر از جهان