بایدن هنوز هم به دنبال توافق با آیت‌الله‌ها است

دولت باید نه به دنبال حل مشکل هسته‌ای، بلکه به دنبال مدیریت آن است

جو و جیل بایدن در مراسم عید پاک در کاخ سفید-ALEX WONG / Getty Images via AFP

درحالی که حمله پهپادی اخیر شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی منجر شده است، تحلیلگران فاکس‌نیوز بر این گمانند که دولت بایدن هنوز هم به دنبال توافق هسته‌ای با رژیم آیت‌الله‌ها در تهران است. توافقی که می‌تواند خونی تازه در رگ‌های جمهوری اسلامی منزوی شده به جریان بیاندازد.

براساس این گزارش، کاخ سفید همچنان متعهد به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام است که در سال نخست اجرا ۲۷۵ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۰، یک تریلیون دلار منابع مالی برای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند.

بسیاری بر این گمانند که باتوجه به رفتار ستیزه‌جویانه جمهوری اسلامی شامل حمله‌های پهپهادی در منطقه، و کشف اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۴ درصد که تنها شش درصد با غنی‌سازی در سطح تسلیحاتی فاصله دارد، توافق از هم گسسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته جیسون برادسکی، دبیر سیاسی سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، برنامه جامع اقدام مشترک یک چارچوب معتبر برای آمریکا نیست و آنهایی که بر دیپلماسی به عنوان تنها گزینه قابل اجرا تاکید دارند، سوابق جمهوری اسلامی را از یاد برده‌اند.

هرچند وزارت خارجه آمریکا می‌گوید احیای برجام اولویت نیست، گزارش اخیر اکسیوس حاکی از‌آن است که کاخ سفید در تلاش برای نوعی توافق موقت با جمهوری اسلامی است که بر اساس آن برخی تحریم‌ها لغو و بخشی از فعالیت‌ هسته‌ای تهران متوقف شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش فاکس‌نیوز در این زمینه گفت که آمریکا و شرکایش شامل اتحادیه اروپا جزئیات بحث‌های دیپلماتیک را فاش نمی‌کنند و به شایعه‌هایی که بسیاری از آنها اشتباه است، پاسخ نمی‌دهند.

به گفته این سخنگو که فاکس‌نیوز نام او را فاش نکرده است، برجام از ماه سپتامبر، زمانی که تهران به توافق روی میز پشت کرد، روی میز نیست اما درِ دیپلماسی باز است.

او بار دیگر تکرار کرد، همانگونه که رئیس‌جمهوری گفته است، آمریکا به جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای متعهد است و دیپلماسی در این مسیر بهترین گزینه است.

او درباره نشست اخیر مقامات آلمان، فرانسه و بریتانیا با نمایندگان جمهوری اسلامی در نروژ هم، موضع‌گیری تکراری و غیرشفاف داشت.

این سخنگو بار دیگر به نگرانی واشینگتن از پیشرفت فعالیت‌های هتسه‌ای ایران شامل غنی‌سازی با سانتریفیوژ‌های پیشرفته اشاره کرد.

بهنام طالب‌لو، از بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها نیز بر این باور است که دولت باید نه به دنبال حل مشکل هسته‌ای، بلکه به دنبال مدیریت آن است.

سیاستی که به رغم نقض حقوق بشر و دست داشتن تهران در کمک به روسیه در جنگ اوکراین و غنی‌سازی در سطح نزدیک به نظامی، همچنان ادامه دارد.

به گفته طالب‌لو، سیاست دفاع حداکثری دولت بایدن از حاکمان جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ ماه گذشته به وضعیتی منجر شده است که هم اکنون در آن قرار داریم. شرایطی که موجب شد تهران به دستاوردهای غیرقابل بازگشتی در برنامه تسلیحات هسته‌ای برسد.

در مقابل دولت بایدن، مانند بسیاری موضوعات دیگر دولت ترامپ را مسول شرایط فعلی معرفی می‌کند.

این درحالی است که برخی در منطقه بر این گمانند که دولت بایدن تصویری ضعیف از آمریکا به نمایش گذاشته است. تصویری که در آن آمریکا نمی‌خواهد از متحدانش حمایت کند.

برخی کارشناسان بر این باورند که بازگشت به برجام این تصور را به جمهوری اسلامی می‌دهد که در زمینه‌های دیگر، علاوه بر مساله هسته‌ای، می‌تواند از خط قرمزها عبور کند و امتیاز بگیرد.

راهکار این گروه از تحلیلگران برای دولت بایدن این است که همه گزینه‌ها را روی میز بگذارد و به‌طور روشن به تهران اعلام کند که همه گزینه‌ها شامل گزینه نظامی روی میز است. حمایت حداکثری از مردم ایران و تحت فشار قرار دادن جدی‌تر جمهوری اسلامی نیز راهکارهای دیگری است که در این زمینه ارایه می‌شود.