تیراندازی در شهر لوئیزویل آمریکا ۵ کشته و ۸ زخمی برجای گذاشت

تیراندازی کورِ روز دوشنبه در لوئیزویل، پانزدهمین تیراندازیِ ماه آوریل و صدوچهل‌وششمین تیراندازیِ سال ۲۰۲۳ بود که در خاک آمریکا رخ داد

به‌گزارش شبکه خبری «سی‌.ان.ان» پس از تیراندازی کور (Mass Shoting) در یکی از بانک‌های شهر لوئیزویل، واقع در ایالت کنتاکی آمریکا، ۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۸ تن دیگر نیز به‌دلیل شدت جراحات‌شان به بیمارستان منتقل شدند. این شبکه خبری در عین‌حال از قولِ پلیس محلی نوشت فرد ضارب نیز در جریان تبادل آتش با نیروهای پلیس محلی جان خود را از دست داد. 

پلیس فدرال آمریکا نیز وقوع این حادثه تیراندازی در لوئیزویل را تایید کرد و از مقام‌ها و اهالی این شهر خواست تا از محل وقوع حادثه تیراندازی دور بمانند. 

بر پایه اطلاعات موجود یکی از افسران پلیس جزو پنج فردی قرار دارد که در جریان تیراندازیِ روز دوشنبه، ۱۰ آوریل ۲۰۲۳، جان خود را از دست دادند؛ خبری که در لحظه نگارش این گزارش نیز از سوی مقامات پلیس محلیِ شهر لوئیزویل تایید شد.

پس از وقوع این حادثه، یکی از سازمان‌های مردم نهاد (Gun Violence Archive)، که آمارهای مربوط به خشونت‌های ناشی از تیراندازی در ایالات متحده را ثبت‌وضبط می‌کند، اعلام کرد تیراندازی روز دوشنبه صبح در لوئیزویل پانزدهمین تیراندازی کور در ۱۰ روز اولِ ماه آوریل ۲۰۲۳ در خاک آمریکا به‌حساب می‌آید. 

این سازمان مردم نهاد، همچنین تاکید کرد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دست‌کم ۱۴۶ تیراندازی کور در سراسر ایالات متحده آمریکا ثبت شده است. 

این سازمانِ مردم نهاد اصطلاح «تیراندازی کور» را در توصیف خشونت‌های مسلحانه‌ای به کار می‌برد که، بدون احتساب فرد ضارب، حداقل چهار قربانی (کشته یا زخمی) داشته باشد؛ آماری تکان‌دهنده که نشان می‌دهد شمار تیراندازی‌های کور در ایالات متحده آمریکا می‌تواند به مراتب بالاتر از آمارهای رسمی اعلام شده در این زمینه باشد. 

از این‌رو ناظران مسائل داخلی آمریکا، بر این باورند که شمار بالای تیراندازی‌های کور در ایالات متحده، احساس امنیت را از شهروندهای این کشور دزدیده است و هر مکانی در آمریکا می‌تواند، به صورت بالقوه، محلی مناسب برای وقوع چنین تیراندازی‌هایی باشد. این گروه از ناظران در عین حال تاکید دارند آمار تیراندازی‌های کور در هیچ‌یک از جوامع توسعه‌یافته جهان به‌اندازه آمریکا بالا نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر برخی منابع «سی.ان.ان» در کاخ سفید، به این شبکه خبری اطلاع دادند جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، از تیراندازی روز دوشنبه در لوئیزویل مطلع شده و کاخ سفید به‌زودی در مورد این حادثه، اطلاعات بیشتری در اختیار افکار عمومی قرار خواهد داد. 

با این حال تا این لحظه برخی سیاستمداران شناخته شده آمریکا، از جمله دو سناتور ایالت کنتاکی، نسبت به تیراندازی در لوئیزویل واکنش نشان دادند. میچ مک‌کانل، یکی از دو سناتور منتخب ایالت کنتاکی و رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا، در زمره سیاستمدارانی بود که نسبت به این پرونده واکنش نشان داد. 

مک‌کانل با انتشار توییتی در این زمینه نوشت پس از آنکه خبر تیراندازی در لوئیزویل را شنید، به‌لحاظ روحی «ویران» شد. این سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، همچنین از شجاعت افسران پلیس محلی تقدیر کرد و در ادامه نوشت او و همسرش برای قربانیان این حادثه و خانواده آنها دعا می‌کنند.    

رند پال، یکی دیگر از دو سناتور منتخب مردم ساکن ایالت کنتاکی، نیز در ارتباط با حادثه روز دوشنبه توییتی منتشر کرد و همدردی خود و اعضای خانواده‌اش با قربانیان این واقعه را اعلام کرد.

در لحظه نگارش این گزارش پلیس محلیِ لوئیرویل، با برگزاری یک نشست خبری در این مورد، برخی اطلاعات پرونده و گمانه‌زنی‌های کارآگاه‌های پلیس را با افکار عمومی به اشتراک گذاشتند. 

به‌عنوان مثال، پلیس محلی در نشست خبری موردنظر اشاره کرد، بسیار احتمال دارد که ضارب پیش‌تر جزو کارمندهای بانکی بوده باشد که تیراندازی روز دوشنبه در آن رخ داد.

بیشتر از جهان