فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی: از ورود عناصر داعش و طالبان به ایران جلوگیری کردیم

رژیم طالبان ادعا می‌کند که در یک ماه گذشته دو بار در استان نیمروز و یک بار در استان هرات با نیروهای داعش به درگیری پرداخته‌اند

سرتیپ امیر غلام‌علیان، فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه، ۲۰ فروردین (۹ آوریل) ادعا کرد که در روزهای گذشته طی چند مرحله با عناصر طالبان و داعش به درگیری پرداخته‌اند. 

او در یک کنفرانس خبری به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران (۲۹ فروردین) گفت که نیروهای نظامی ایران از ورود عناصر داعش و طالبان به داخل ایران جلوگیری کرده‌اند. 

او افزود: «اینک نیروهای یگان قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق ارتش در نوار مرزی و در حساس‌ترین شرایط به نگهبانی و حراست از مرز و جلوگیری از اشرار و گروهک‌ها مشغول هستند و ۵۰ هزار نفر از افراد ترددکننده غیرمجاز مرزی نیز دستگیر شده‌اند.»

او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رژیم طالبان نیز ادعا می‌کند که در طول ماه گذشته، نیروهای این گروه دو بار در استان نیمروز و یک بار در استان هرات افغانستان با نیروهای داعش به درگیری پرداخته‌اند و قرارگاه‌های آنان را تخریب کرده‌اند. استان‌های هرات، فراه و نیمروز،  با ایران مرز مشترک دارند. 

هرچند طالبان هرازچندی از حمله نیروهای خود به قرارگاه‌های شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) خبر می‌دهند، گزارش‌های متعددی حاکی از آن است که برخی از این حمله‌ها در واقع ‌درگیری‌های درون‌گروهی طالبان، یا علیه مخالفان و منتقدان حکومت آنان است. گمان می‌رود که طالبان به بهانه مبارزه با داعش، می‌کوشند از جمهوری اسلامی ایران امتیاز بگیرند.

جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد روابط خود را در ابعاد امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، با حکومت طالبان گسترش دهد و امیدوار است که طالبان نیز تهدید داعش را در مرزهای شرقی ایران برطرف کنند. این در حالی است که که در طول حکومت ۲۰ ماهه طالبان، چندین بار نیروهای مرزی این گروه حریم زمینی ایران را نقض کرده و با مرزبانان این کشور به درگیری نظامی پرداخته‌اند. 

خطر داعش هر روز بیش از پیش در افغانستان افزایش می‌یابد. قدرت گرفتن داعش در افغانستان، تهدیدی جدی علیه ایران و کشورهای آسیای میانه است و در دوران حکومت طالبان، این تهدید شدت یافته است. با این حال، طالبان ادعا می‌کنند که در استان‌های شمالی هم‌مرز با تاجیکستان و ازبکستان و استان‌های غربی هم‌مرز با ایران، حمله‌های داعش را دفع کرده‌اند.