نوشیدنی‌های شیرین را به یک وعده در هفته محدود کنید

هر ۲۵ گرم افزایش مصرف فروکتوز در روز، خطر بروز سرطان لوزالمعده را ۲۲ درصد بالا می‌برد

احتمال بروز اضافه‌وزن در افرادی که به میزان زیادی نوشیدنی شیرین می‌نوشند، بیشتر از کسانی است که بسیار کم نوشیدنی شیرین می‌نوشند- Canva

هرچند وجود مقدار زیادی قند در برخی از نوشابه‌ها بدیهی است، نمی‌دانیم که بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی‌های دیگر نیز ممکن است حاوی مقدار زیادی قند باشند که روی سلامتی ما تاثیر منفی می‌گذارد. مطالعه‌ تازه‌ای، از ارتباط بین مصرف بالای قند و طیف وسیعی از بیماری‌ها حکایت دارد. 

پژوهشگران با بررسی نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده است، پیشنهاد می‌کنند که نوشیدن نوشابه‌های شیرین را به یک وعده در هفته محدود کنیم، چون با هر بار مصرف بیشتر این نوشابه‌ها، احتمال بروز چندین بیماری در بدن افزایش می‌یابد و در مجموع، ضرر قند برای بشر بیشتر از فایده آن است.

یاهو نیوز به نقل از پی‌ای‌مدیا گزارش می‌دهد که نویسندگان این مطالعه با استناد به نتایج این پژوهش که حاکی از ارتباط بین مصرف بالای قند و سرطان بود، خواستار بررسی بیشتر این ارتباط شدند. 

پژوهشگران در چین و ایالات متحده آمریکا نیز با «مرور چتری» (بررسی گزارشی شامل شواهد مختلف از بررسی‌های دیگر) درباره تاثیرات مصرف قند بر سلامتی، شواهد موجود در چندین مرور نظام‌مند را ارزیابی کردند. به عبارت دیگر، ۷۳ فراتحلیل از هشت هزار و ۶۰۱ مطالعه را بررسی کردند و از داده‌های موجود در این مطالعات، برای یافتن ارتباط بین مصرف شکر و سلامتی بهره گرفتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شواهدی که در نشریه بریتانیایی «بی‌ام‌جی» (BMJ) منتشر شده است، نشان می‌دهد که مصرف بیشتر قند با ۴۵ پیامد برای سلامتی مرتبط است. 

این پژوهشگران به ارتباط مهمی بین مصرف قند و بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت، نقرس، چاقی، فشارخون بالا، سکته قلبی، سکته مغزی، آسم، پوسیدگی دندان، ‌افسردگی، مرگ زودرس و برخی از سرطان‌ها، ازجمله سرطان پستان، پروستات و لوزالعمده، دست یافتند.  

آنان مشخصا نوشیدنی‌های شیرین را بررسی کردند و دریافتند که احتمال بروز اضافه‌وزن در افرادی که به میزان زیادی نوشیدنی شیرین می‌نوشند، بیشتر از کسانی است که بسیار کم نوشیدنی شیرین می‌نوشند. 

افزون بر این، هر بار مصرف نوشیدنی شیرین‌شده با شکر اضافی در هفته، احتمال ابتلا به نقرس را چهار درصد بالا می‌برد و هر بار مصرف آن در روز، خطر بروز بیماری قلبی عروقی را ۱۷ درصد، و خطر مرگ را چهار درصد افزایش می‌دهد. 

این بررسی همچنین نشان می‌دهد که هر ۲۵ گرم افزایش مصرف فروکتوز در روز، خطر بروز سرطان لوزالمعده را ۲۲ درصد بالا می‌برد. 

نویسندگان این مطالعه‌ که به سرپرستی کارشناسان دانشگاه سیچوان چین انجام شد، گفتند که این یافته‌ها، درکنار رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت، بنیاد پژوهش‌های جهانی سرطان و موسسه آمریکایی پژوهش‌های سرطان، نشان می‌دهد که بهتر است مصرف قند/شکر را به زیر ۲۵ گرم در روز، یعنی حدود شش قاشق چایخوری کاهش دهیم و مصرف نوشیدنی‌های شیرین را به کمتر از یک بار در هفته محدود کنیم. 

سازمان سلامت ملی بریتانیا نیز می‌گوید که بزرگسالان نباید روزانه بیش از ۳۰ گرم، حدودا معادل هفت قاشق چایخوری، شکر مصرف کنند. این سازمان توصیه می‌کند که افراد باید مصرف قند را از طریق نوشیدنی‌ها کاهش دهند و به جای آن آب، شیر کم‌چربی یا نوشیدنی‌های بدون قند، رژیمی، کم‌شیرینی، یا بدون شکر افزوده بنوشند. 

در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سلامت ملی بریتانیا آمده است که اگر به نوشیدنی‌های گازدار علاقه دارید، می‌توانید آب گازدار را با نوشیدنی‌های بدون قند ترکیب کنید. 

تغییر الگوهای مصرف قند، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، نیازمند ترکیبی از آموزش‌های بهداشت عمومی و راهکارهای گسترده در سراسر جهان است که باید به سرعت عملی شود.