افزایش فشار امنیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان؛ مادران دادخواه می‌گویند بی‌فایده است

مادر کیان پیرفلک بار دیگر گفت عباس کورکوری قاتل فرزندنش نیست و مادران داغدار دیگر نیز همچنان بر محاکمه عادلانه قاتلان فرزندان خود اصرار دارند

مادران کشته‌شدگان خیزش سراسری - 

Instagram/zeynab_molaei.rad

در شرایطی که مقامات جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند تا با افزایش فشارهای امنیتی و بازداشت خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری اخیر و اعتراضات آبان‌ماه، آن‌ها را از دادخواهی خون نزدیکان خود منصرف کنند، این خانواده‌ها همچنان به حضور بر مزار کشته‌شدگان و برگزاری تجمع‌های مختلف جهت انتقاد از نظام سرکوبگر جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.

زینب (ماه منیر) مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله کشته‌شده در ایذه نیز امروز ۱۹ فروردین در اینستاگرامش، تصویری از خود و مادر عباس کورکوری را بر مزار کیان منتشر کرد و نوشت: «یارب روا مدار که باز خونی بی‌گناه ریخته شود.» او اضافه کرد: «هر دو از یک‌جا زخم می‌خوریم.»

روز گذشته قوه قضائیه اعلام کرد که عباس کورکوری معروف به مجاهد کورکور، به اتهام قتل کیان به اعدام محکوم شده است. اتهامی که خانواده پیرفلک آن را رد کرده و اعلام کرده‌اند شلیک به آنها از سوی ماموران جمهوری اسلامی انجام شده است.

پس از اینکه علی روحی، پدر حمیدرضا روحی، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به همراه شوهرعمه این جان‌باخته، در تهران به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند، آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی که او نیز در جریان اعتراضات کشته شد، گفت چند روزی است کاربرانی ناشناس اطلاعات «هولناکی» از شیوه و زمان بازداشت و شکنجه خواهرزاده‌اش برای او ارسال می‌کنند.

خانم شاکرمی خبر داد از زمانی که او تصاویر «همان لوکیشینی که در پرونده نیکا به عنوان محل پیدا شدن پیکر او ثبت شده بود» را در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد، سیل این پیام‌ها به حساب کاربری وی سرازیر شده است.

او اضافه کرد که هدف از سرازیر شدن این اطلاعات به دایرکت وی، پس از گذشت شش ماه از مرگ نیکا، این است که «ازپا دربیایم و دیگر قادر به تسلط بر ذهنم و افشای لااقل بخشی از حقایق نباشم.»

نیکا شاکرمی ۱۷ ساله شامگاه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد، اما ماموران نظام تلاش کرده‌اند تا اینطور القا کنند که مرگ نیکا به دلیل خودکشی بوده است. ادعایی که بارها از سوی خانواده شاکرمی رد شده است و خاله نیکا دیروز بار دیگر تاکید کرد که «در گواهی فوت، علت مرگ، ضربات متعدد جسم‌ سخت بر سر و صورت عنوان شده و نه سقوط از ارتفاع.»

همچنین روز گذشته مادر عرفان رضایی، جوان ۲۱ ساله‌ای که در آمل با دو گلوله نیروهای امنیتی کشته شد، در پستی اینستاگرامی از دیدارش با مادر سینا لوح موسوی، کودک ۱۶ ساله کشته‌شده با شلیگ گلوله ماموران سرکوبگر در آمل خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مادر عرفان رضایی نوشت: «گفت فرزانه جان بابای حمیدرضا و‌ جواد رو گرفتن، گفتم واسه اینه که ما بترسیم، تو ترسیدی؟ گفت عصبانی‌تر و مصمم‌ترم... تولد عرفان یازدهم شهریوره، تولد سینا کی؟ محمدجواد؟ غزاله؟ گفت اگه امید دادن مردم نبود، می‌مردم.»

این مادر تصویری از خود و مادر سینا لوح موسوی را نیز در استوری اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «بترسید بترسید، ما همه باهم هستیم.»

در ادامه‌ لیلی مهدوی، مادر سیاوش محمودی، نوجوان ۱۷ ساله کشته‌شده در اعتراضات سال ۱۴۰۱، در صفحه اینستاگرام خود و در واکنش به بازداشت پدر حمید‌رضا روحی، با اعلام این موضوع که «صدای پدر حمید‌رضا باشیم» نوشت: «یکی به من بگه کجای این دنیا تولد گرفتن برای بچه‌ات جرم است. تهدید، زور، بازداشت! ما همه با هم هستیم.»

همچنین روز جمعه ۱۸ فروردین ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که روایتگر حضور پدر ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان ۱۷ ساله کشته‌شده در مشهد، بر مزار پسرش و دعوت از مردم برای حمایت از خانواده‌های داغدار بود. آقای آدینه‌زاه در این ویدیو از مردم درخواست کرد تا خانواده‌های «حمیدرضا روحی» و «جواد حیدری» را تنها نگذارند.

خواهر جواد حیدری، جوان کشته‌شده در قزوین، نسبت به وضعیت جسمی پدر هفتاد ساله خود که از سه روز پیش بازداشت شده، هشدار داد و همزمان تاکید کرد که با وجود بازداشت پدر و برادرش، همچنان دادخواه خون برادرشان خواهند بود. فاطمه حیدری در توییتی نوشت: «پدر ۷۰ ساله‌ام را که فشار خون و قند خون دارد به انفرادی بردند. همچنین برادرم روح‌الله هم در انفرادی است. حتی تصور شرایط پدر و برادرم آتش به جانم می‌کشد اما هزار بار گفتیم باز هم می‌گوییم ما پای خون برادرم جواد ایستاده‌ایم و کوتاه نمی‌آییم.»

او شامگاه جمعه در توییتی دیگر با اشاره به اینکه «از زندان تماس گرفت‌اند که برای پدرتان قرص فشار بیاورید»، هشدار داد که حال پدرش خوب نیست و پدرش را با وجود «مریضی و فشار خون» بازداشت کرده‌اند.

جواد حیدری، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در تظاهرات شهر قزوین با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و در ماه‌های گذشته فشارهای متعددی بر خانواده او وارد شده است. ابتدا خواهرش، فاطمه حیدری از شغل خود به عنوان «کارشناس ارزیابی و عملکرد» سازمان نقشه‌برداری کشور، اخراج شد. سپس روح‌الله حیدری، برادر جواد حیدری، چهاردهم فروردین بازداشت شد و دو روز بعد نیز پدر ۷۰ ساله این معترض کشته شده را بازداشت کردند.

افزایش بازداشت‌ها و فشارهای امنیتی علیه خانواده کشته‌شدگان خیزش سراسری اخیر نشان می‌دهد که دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از فریاد اعتراض این شهروندان و تلاش برای دادخوای خون فرزندان خود، هراس دارند و آن را زمینه‌ساز آغاز اعتراضات گسترده دیگری تعبیر می‌کنند. با این حال، تلاش‌های ماموران علی خامنه‌ای در این زمینه تاکنون بی‌فایده بوده است.