یونسکو خواستار تحقیقات در مورد مسمومیت‌های سریالی شد

مدیرکل یونسکو، ضمن ابراز نگرانی عمیق از وقوع مسمومیت‌های سریالی در ایران، گفت این اقدام ناقض حق تحصیل امنِ دانش‌آموزان دختر است

در ادامه واکنش‌های جهانی به پرونده مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه در ایران، یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، نیز در روز چهارشنبه، ۸ مارس ۲۰۲۳، نسبت به این پرونده ابراز نگرانی کرد و خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شد.

یونسکو با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، اظهارنظر آدری آزولای، مدیرکل این سازمان، در مورد مسمومیت‌های سریالی را به اشتراک گذاشت و از قول او چنین نوشت:«عمیقا از گزارش‌ مربوط به مسمومیت دانش‌آموزان دختر طی سه ماه گذشته در ایران نگرانم. این اقدام نقض حق آنها برای برخورداری از آموزشِ امن است.»

مسمومیت‌های سریالی در ایران واکنش‌های منفی بین‌المللی را به همراه داشت. به‌عنوان مثال، در ادامه سلسله واکنش‌های مقام‌های دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه خود از سازمان ملل متحد خواست تا در روند تحقیقات مربوط به پرونده مسمومیت‌های سریالی دخالت کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرین ژان‌ پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در نشست مذکور گفت کرد اگر مسمومیت‌های سریالی به‌دلیل حضور این گروه از دختران نوجوانان در اعتراضات خیابانی مربوط به جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» باشد، لازم است تا تحقیقات در مورد آن نیز به یک «کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی» سپرده شود که تحقیقاتش را تحت نظارت سازمان ملل متحد انجام دهد.

به‌گفته ژان‌ پی‌یر احتمال دارد مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه ایران به‌علت جلوگیری از حق تحصیل آنها انجام شده باشد؛ اقدامی که کرین ژان پی‌یر آن را «شرم‌آور» توصیف کرد. 

پیش از این نیز جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در روز سوم مارس نسبت به مسمومیت‌های سریالی در ایران واکنش نشان داده بود و در این مورد گفت اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود «عمیقا نگران‌کننده» است. 

جان کربی روز سوم مارس گفت:«در این مرحله هنوز دقیقا نمی دانیم موضوع چیست و قبل از قضاوت زودهنگام باید منتظر نتیجه تحقیقات باشیم.»

از میان سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در زمره سازمان‌هایی بود که حمله به مدارس دخترانه در ایران را محکوم کرد و با انتشار توییتی در روز سوم مارس، نوشت حمله‌هایی اینچنینی به‌ مدارس تاثیراتی منفی بر حق تحصیل، به‌ویژه حق تحصیل زنان، دارد.