آزادی، یک مبارزه دائمی ست

جنسیت‌گرایی بی‌شک گریبان طرفداران دموکرات‌ها را هم سخت گرفته است

سناتور الیزابت وارن در حال صحبت کردن در کارزار انتخاباتی‌اش، 25 نوامبر 2019 - SCOTT OLSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

 انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده برای سوم نوامبر ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است و رای‌گیری در روز چهاردهم دسامبر ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد تا مردم آمریکا پنجاه و نهمین رئیس جمهوری خود را انتخاب کنند. در حال حاضر شانزده نفر از حزب دموکرات و سه نفر از حزب جمهوری‌خواه در فهرست کاندیداهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ باقی مانده‌اند که ۵ نفر از آنها زنان مطرح حزب دموکرات هستند. پس از باخت هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، و پیروزی دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده، آمریکا، سراسر جهان با اعتراضات گسترده ای از سوی زنان مواجه شد و بسیاری از سیاستمداران زن شکست کلینتون را پایان قصه نمی‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای بسیاری این سئوال مطرح است که با توجه به افزایش چشمگیر شمار نامزدهای زن ریاست جمهوری - که در تاریخ انتخابات آمریکا کاملا بی سابقه بوده، آیا می‌توان به برنده شدن و پیشتازی زنان در انتخابات ۲۰۲۰ امیدوار بود؟ وقتی این سئوال از سناتور الیزابت وارن، که خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رقابت می‌کند، پرسیده شد، در پاسخی اعتراضی گفت: «هیچ‌وقت نشنیده‌ام کسی بپرسد آیا مردی می‌تواند برنده شود؟» سناتور کامالا هریس هم که یکی از نامزدهای انتخابات ۲۰۲۰ بود، به پرسشی پیرامون مسائل زنان، پاسخی مشابه داد و گفت: «معمولا پاسخ می‌دهم خیلی خوشحالم دوست دارید درباره مسائل زنان حرف بزنید، پس بیایید درباره اقتصاد حرف بزنیم.»

شاید نامزد‌های زن این نوع پرسش‌ها را بدبینانه بخوانند، اما ظلم و ستم تاریخی به زنان و به حاشیه راندن آنها از موقعیت‌های سیاسی، واقعیتی غیر قابل انکار است. با وجود این که برخی از این زنان نظیر وارن، در حال صعود هستند، فکر کردن به این که آیا جنسیت گرایی وکلیشه‌های تبعیض‌آمیز جنسیتی در اجتماع و سیاست آمریکایی، هنوز هم پیروزی زنان در انتخابات ریاست جمهوری را دشوارتر می‌کند، به هیچ وجه اشتباه نیست.

جنسیت گرایی بی‌شک گریبان طرفداران دموکرات‌ها را هم سخت گرفته است.

تحقیقات سم لوکس و برایان شافر، برای واشینگتن پست، نشان می‌دهد که گرچه بسیاری از رای‌دهندگان اولیه حزب دموکراتیک مترقی هستند، نمی‌توان گفت نگرش جنسیتی ندارند. آنها بر این باورند که بسیاری از رای‌دهندگان در انتخابات مقدماتی و تشکل‌های دموکراتیک، دیدگاه‌های کاملا جنسیت‌زده دارند. با توجه به تحقیقات لوکس و شافر، دیدگاه ۲۵٪ از کل رای‌دهندگان اولیه دموکرات جنسیت‌زده است.

بدین ترتیب، می‌توان گمانه زنی کرد که جنسیت انتخابات ۲۰۲۰ را تعریف خواهد کرد. از سوی دیگر، بسیاری از طرفداران حزب دموکرات نگران تکرار شدن تجربه انتخابات سال ۲۰۱۶ هستند و معتقدند که آمریکا هنوز برای برگزیدن یک زن به سمت ریاست جمهوری آماده نیست.

تصویری که از کارزارها‌ی انتخاباتی می‌بینیم حاکی از این واقعیت است که تنها جمهوری‌خواهان نیستند که باورهای ضد زن و جنسیتی دارند. بنابراین زنانی که نامزد سمت‌های مهم سیاسی هستند، چند برابر همتایان مرد خود مجبور به مبارزه و تابو شکنی می‌شوند و این کشمکش، راه را برای پیروزی آنها در انتخابات دشوارتر و گاه صعب‌العبور یا غیرممکن می‌کند. پل والدمن در این باره می‌گوید: « جنسیت در انتخابات مقدماتی و انتخابات عمومی‌۲۰۲۰ یک عامل مهم و اساسی خواهد بود. این موضوع کاندید شدن برای زنان را، نه تنها به دلیل میزان جنسیت‌زدگی رای‌دهندگان دموکرات، بلکه به این دلیل که حوزه انتخابی گسترده‌تر جنسیت گراست، بسیار دشوارتر می‌کند. از این رو، نامزد شدن یک مرد انتخابی مطمئن‌تر است.»

هنگامی ‌که به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و راه یافتن یک زن به کاخ سفید فکر می‌کنیم، بایستی برخورد و نوع پوشش سیاسی رسانه‌های آمریکا علیه کاندیداهای زن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. امروزه، اکثر میکروفن‌های سیاسی در دست گزارشگران مرد قرار دارد و بدین‌سان زن‌ستیزی و همچنین تبلیغات سوء علیه زنان سیاستمدار گسترش می‌یابد. بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز رسانه زنان، ۷۰٪ پوشش سیاسی و ۷۴٪ از اخبار انتخابات در رسانه‌های خبری آنلاین، توسط گزارشگران مرد انجام می‌شود. بنابراین باید به خاطر داشته باشیم که صنعت رسانه و نظام سیاسی حاکم، با دیدگاه مردانه شکل گرفته و سیاست‌های آن‌ها همیشه در راستای تحقق اهداف سیاسی مردان صاحب قدرت و با هدف شکست زنان مترقی به کار گرفته شده است.

راه یافتن یک زن به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهوری امری پیچیده است. با نزدیک شدن به انتخابات در ماه‌های آینده درک بهتری از نقش جنسیت در سیاستگذاری‌ها و روند انتخاب رئیس جمهوری آینده آمریکا پیدا خواهیم کرد. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده، حتی اگر به انتخاب یک زن ختم نشود، به معنای شکست مبارزات زنان برای حقوق برابر و علیه تبعیض جنسیتی نیست. زنان در آمریکا و دیگر نقاط جهان، همچنان جمله معروف آنجلا دیویس را باور دارند که: « آزادی، یک مبارزه دائمی‌ست.» آنجلا دیویس، فعال سیاسی، محقق، نویسنده و از رهبران سابق حزب کمونیست آمریکا است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه