مراقبت از پوست در ماه رمضان

دلیل اینکه برخی از مردم معتقدند در ماه رمضان پوستشان بدتر می‌شود، این است که رژیم غذایی‌شان به طرز قابل‌توجهی تغییر می‌کند

وقتی روزه‌اید، همچنان می‌توانید از محصولات معمولی مراقبت پوست خود استفاده کنیدــ Canva

ماه رمضان برای میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان نماد فداکاری، تعمق و نظم است. عمل روزه‌داری نوعی فداکاری جسمی و توبه معنوی است که طی آن، مسلمانان از طلوع تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند. با این حال، به هم ریختن برنامه خواب، ننوشیدن آب کافی و رژیم غذایی نامناسب عواملی‌اند که می‌توانند بر بدن و پوست روزه‌داران تاثیر بگذارند.

دکتر منیب شاه پزشک متخصص پوست است که در رسانه اجتماعی تیک‌تاک بیش از ۱۷ میلیون دنبال‌کننده دارد. به گفته دکتر شاه، برخی بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس و آکنه حاصل نوعی التهاب در بدن‌اند و برخی مطالعات نشان می‌دهند که این موارد در افرادی که ماه رمضان روزه می‌گیرند، کاهش می‌یابد.

دکتر شاه در گفت‌وگو با شبکه آسیایی بی‌بی‌سی، درباره شیوه مراقبت از پوست هم‌زمان با روزه‌داری به نکاتی اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید.

رطوبت‌رسانی، رطوبت‌رسانی، رطوبت‌رسانی

در طول ساعاتی که روزه‌اید، پوست به‌راحتی رطوبتش را از دست می‌دهد و دکتر شاه توصیه می‌کند افراد بیشتر از پیش از محصولات آبرسان استفاده کنند.

او می‌گوید هر بار وضو گرفتن برای نماز خواندن می‌تواند پوست بسیاری از افراد را واقعا خشک کند. بنابراین مهم است که بعد از هر بار شستن صورتتان، مرطوب‌کننده بزنید؛ در غیر این صورت ممکن است سد دفاعی پوستتان تحریک شود.

رژیم غذایی متعادل

به گفته دکتر شاه، دلیل اینکه برخی افراد معتقدند در ماه رمضان پوستشان بدتر می‌شود، این است که رژیم غذایی‌شان به طرز قابل توجهی تغییر می‌کند؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که وقت افطار چه می‌کنند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه می‌گوید که خوردن زیاد هنگام غروب آفتاب و قبل از طلوع آن و از دست دادن گروه‌های غذایی مغذی به دلیل محدود بودن زمان غذا خوردن می‌تواند بر پوست تاثیر منفی بگذارد. او مردم را تشویق می‌کند روزه خود را با آنچه دوست دارند باز کنند اما اعتدال را در نظر بگیرند.

به گفته دکتر شاه، مصرف غذاهای سرخ‌شده هیچ ارتباطی با آکنه ندارد اما اگر هر چیزی را بیش از حد مصرف کنید، می‌تواند روی پوستتان تاثیر بگذارد.

برنامه مراقبت از پوست ساده

در طول ماه رمضان، رژیم غذایی و الگوی خواب افراد به میزان قابل‌توجهی تغییر می‌کند، بنابراین برخی افراد ممکن است برنامه مراقبت از پوست روزانه خود را اصلاح یا به‌روز کنند.

دکتر شاه می‌گوید وقتی روزه‌اید، همچنان می‌توانید از محصولات معمولی مراقبت از پوست خود استفاده کنید. به عقیده دکتر شاه، روال سه مرحله‌ای و ساده مراقبت از پوست شامل تمیز کردن صورت، مرطوب کردن آن و استفاده از ضدآفتاب برای روز، در این ایام بهترین برنامه مراقبت است. برای شب نیز تمیز کردن صورت، استفاده از رتینول و رطوبت‌رسانی مجدد یک برنامه کامل محسوب می‌شود.

بیشتر از زندگی