رنگین دادفر سپنتا: «صدور» دموکراسی به کشورهایی مانند افغانستان شکست خورده است

مشاور پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که کشورهای غربی باید از خروجشان از افغانستان درس بگیرند

سپنتاتاکید کرد که همکاری کشورهای غربی با طالبان نباید فراتر از کمک‌های بشردوستانه باشد- SHAH MARAI/AFP

دکتر رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان، در گفت‌وگویی با نشریه‌ آلمانی «دویچلندفونک» گفت که کشورهای غربی باید از خروجشان از افغانستان درس بگیرند. او افزود که تلاش برای صدور دموکراسی به کشورهای دیگر شکست خورده است. 

سپنتا در این مصاحبه گفت که افغانستان، عراق، سوریه و لیبی نمونه‌‌هایی از این شکست است. به گفته‌ او، در همه‌ این کشورها، وضعیت بدتر شده و ازدست‌رفتن جان صدها هزار نفر را به همراه داشته است. 

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در پاسخ به این پرسش که چه معیارهایی باید درمورد ماموریت‌های نظامی خارجی که ممکن است بوندسوهر (نیروهای مسلح آلمان) نیز در آن شرکت داشته باشد، در آینده چه معیارهایی باید در نظر گرفته شود، گفت که چنین ماموریت‌هایی باید آخرین گزینه باشند. سپنتا تاکید کرد: « این ماموریت‌ها فقط باید در موارد اضطراری و استثنایی صورت گیرد. من معتقد نیستم که ماموریت‌های نظامی در آفریقا یا آسیا نتیجه می‌دهد.»

این سیاست‌مدار افغانستان که جایگاه وزیر خارجه را نیز در کارنامه‌اش دارد، تاکید کرد که همکاری کشورهای غربی با طالبان نباید فراتر از کمک‌های بشردوستانه باشد.

رنگین دادفر سپنتا، که اکنون در آلمان زندگی می‌کند، درمورد تعامل با طالبان گفت که ممکن است کشورهای اقتدارگرایی مانند چین برای کنارآمدن با طالبان راحت‌تر باشند. به گفته‌ او، در چنین کشورهایی مسئله حقوق بشر، جامعه مدنی یا زنان، عنصر اصلی سیاست نیست، اما کشورهای غربی باید بارها و بارها در سیاست خارجی یا توسعه خود به این موضوع فکر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، او همچنان این احتمال را رد نمی‌کند که هم غرب و هم چین، تحت شرایط خاصی با طالبان کنار بیایند. این سیاست‌مدار افغان تصریح کرد: « تاکید ما بر این است که همکاری غرب با طالبان در محدوده کمک‌های بشردوستانه باقی بماند. افغانستان تحت حاکمیت طالبان کشوری بدون قانون اساسی و حاکمیت قانون است. بنابراین، نباید به این رژیم (طالبان) مشروعیت داده شود.»

سپنتا پیش از این نیز از سیاست‌های غرب، به‌ویژه آمریکا، در افغانستان انتقاد کرده بود. او در ماه فوریه سال گذشته نیز در صفحه توییترش نوشت که آمریکا هرگز با افغانستان دوست نبود و حالا «افغان‌ها مجبورند تاوان سیاست‌های نادرست ایالات متحده را بپردازند.»

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان با اشاره به تاریخ آن کشور، گفت که دولت آمریکا در گذشته به‌نفع «رادیکال‌ترین رادیکال‌ها در افغانستان تبلیغ و آن‌ها را در جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی تقویت کرد.»

سپنتا همچنین افزود که بعد از تقویت رادیکال‌ها، ایالات متحده دست پاکستان را در افغانستان باز کرد و پاکستان با همکاری و پول غرب «بر مقاومت افغانستان مسلط شد» و طالبان را ابزار هژمونی خود در افغانستان کرد.

این سیاست‌مدار افغان آمریکا را متهم کرد که به نام «مبارزه با تروریسم» در بیست سال گذشته ​​در افغانستان جنگی برافروخت که هزاران زن، کودک و غیرنظامی جان خود را در آن از دست دادند.

سپنتا گفت: «ما در گذشته فکر می‌کردیم جنگ امریکا در افغانستان، مبارزه با تروریسم است.» اما او در ادامه مدعی شد که «آمریکا با ۳۶ میلیارد دلار از پاکستان حمایت کرد».