اعتراض روسیه به «اقدامات تحریک‌آمیز» نیروهای آمریکایی در سوریه

روسیه اقدامات اتئلاف بین‌المللی «علیه شبه‌نظامیان داعش» در سوریه را «تحریک آمیز خواند» و به  نیروهای آمریکایی اعتراض کرد

نیروهای روسی در نزدیکی روستای عین دیوار در سوریه. بشار اسد خواستار حضور نظامی دائمی روسیه در سوریه شده است- Delil SOULEIMAN / AFP

دریاسالار اولگ گورینوف، رئیس مرکز روسی «آشتی برای طرف‌های متخاصم» گفت:«ما با رصد اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای آمریکایی در استان حسکه، اعتراض خود را به ائتلاف آمریکا اعلام کردیم.»

خبرگزاری تاس به نقل از دریاسالار اولگ گورینوف، رئیس مرکز روسی «آشتی برای طرف‌های متخاصم» نوشت که اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای آمریکایی در استان حسکه در شمال شرق سوریه رخ داده، منطقه‌ای که ایالات‌متحده از هشت سال پیش نیروهای خود را برای «مقابله با داعش» در آنجا مستقر کرده است.

به گفته این مقام ارشد روسیه، نیروهای روسی دست‌کم دو بار نیروهای آمریکایی را در جاهایی خارج از مناطق عملیاتی مورد توافق مشاهده کرده‌اند.

او به جزئیات بیشتری در این زمینه از جمله زمان آن اشاره نکرد.

گفته می‌شود که در جریان گشت‌زنی‌های مشترک روسیه و ترکیه، دو گشت‌زنی نیروهای موسوم به «ائتلاف ضد تروریستی» در مسیرهایی در نزدیکی دیرونا-آقا و سارامسک ردیابی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ائتلاف «ضد تروریستی» به رهبری ایالات‌متحده در گرماگرم جنگ داخلی در سوریه خود را «متعهد» به مبارزه با تروریسم کرده بود. اما با مداخله روسیه و جمهوری اسلامی موازنه قدرت به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور تغییر کرد. پس از آن مسکو در حال گسترش پایگاه هوایی و دریایی خود در سوریه بوده است. این اقدام انتظار رئیس‌جمهوری سوریه را نیز برآورده می‌کند.

دو هفته پیش، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، با استقبال از گسترش حضور روسیه در خاک کشورش، پیشنهاد کرد حضور نظامی مسکو در سوریه دائمی شود. او در مصاحبه‌ای با ریا، خبرگزاری دولتی روسیه، گسترش حضور روسیه در خاک سوریه را «امر خوبی» ارزیابی کرد و گفت: «حضور نظامی روسیه در هیچ کشوری نباید موقتی باشد.»

اعتراض روسیه به «اقدامات تحریک‌آمیز» نیروهای آمریکایی درست در اوج تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا در خاک سوریه صورت می‌گیرد. یک هفته پیش از آن نیز  وزارت امورخارجه سوریه حملات آمریکا به نیروهای مورد حمایت ایران در این کشور را محکوم کرد و گفت که دولت سوریه خود را متعهد می‌داند که به «اشغال» خاکش به دست ایالات‌متحده پایان دهد.

تنش نظامی اخیر پس از آن روی داد که یک پهپاد «با سر منشاء ایرانی» به نیروهای ایالات‌متحده در خاک سوریه حمله کرد. در این حمله، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد. در مقابل واشنگتن نیز به نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه حمله کرد که در جریان آن ۱۹ تن از نیروهای مورد حمایت حکومت ایران کشته شدند. پس از آن پایگاه نیروهای ائتلاف یک‌بار دیگر هدف حملات پهپاد‌های «نیروی مقاومت» قرار گرفت.

کاخ سفید می‌گوید حملات به نیروهای این کشور باعث عقب‌نشینی آمریکا از سوریه نمی‌شود. در تازه‌ترین تحولات منطقه، ایالات متحده تصمیم گرفته تا ماموریت ناو هواپیمابرِ جورج. دبلیو. بوش را در منطقه خاورمیانه تمدید کند.

بیشتر از جهان