دانشمندان شرایط حیات در مریخ را در داغ‌ترین نقطه زمین بررسی می‌کنند

مریخ سه میلیارد سال پیش تا حدی شبیه پارک ملی دت ولی که امروز می‌شناسیم به نظر می‌رسید

دانشمندان ناسا برای بررسی شرایط اقلیمی حیات در مریخ، به یک پارک ملی در نزدیکی مرز کالیفرنیا و نوادا توجه ویژه‌ای دارند.

این پارک ملی که به پارک ملی «دت ولی» (Death Valley) مشهور است، داغ‌ترین مکان روی زمین محسوب می‌شود و دمای سایه آن در تابستان به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

آنجلی گابریل در گزارشی برای نیویورک‌پست، با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در این مکان کمتر از پنج سانتی‌متر است می‌نویسد این موضوع پارک ملی دت ولی را به‌عنوان خشک‌ترین مکان آمریکای شمالی، به مکانی ایده‌آل برای تحقیق درباره شرایط اقلیمی ناسازگار با حیات تبدیل کرده است.

به گفته سازمان پارک‌های ملی، مریخ سه میلیارد سال پیش تا حدی شبیه پارک ملی دت ولی که امروز می‌شناسیم به نظر می‌رسید. از این‌رو دانشمندانی که در‌پی شناخت بیشتر شرایط اقلیمی و زیست‌پذیری سیاره سرخ‌اند، از این پارک برای آزمایش تجهیزات و بررسی فرضیه‌‌های مربوط به برنامه‌‌های فضایی مریخ استفاده می‌کنند.

ازجمله این آزمایش‌ها به‌عنوان مثال می‌توان به آزمایش ناسا روی یک مدل مهندسی به نام «لندر ویژن سیستم» (ال‌وی‌سی) در مه ۲۰۱۹ اشاره کرد که در ماموریت فضایی پرسویرنس، به دور نگه داشتن این مریخ‌نورد از نواحی خطرناک سیاره‌ سرخ کمک کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر تجهیزات آزمایشی در پارک ملی دت ولی، دانشمندان زمین این پارک را نیز برای شناخت بهتر توپوگرافی مریخ بررسی کردند. از آنجایی که این پارک پوشش گیاهی بسیار اندکی دارد، ویژگی‌های توپوگرافی آن در دسترس دانشمندان قرار گرفته است تا روی آن تحقیق و بررسی لازم را انجام دهند.

ازجمله این ویژگی‌های محیطی می‌توان به رودخانه یا مخروط افکنه (بادبزن آبرفتی) اشاره کرد. آب‌های جاری‌شده از تنگه‌ها در دت ولی بادبزن‌های آبرفتی قدیمی را ایجاد کرده‌اند که با سرازیر شدن از تپه‌ای‌ شیب‌دار،‌ رسوبات را به شکل مثلثی یا شبیه بادبزن پراکنده کرده‌اند.

دانشمندان ناسا این فرسایش و حرکت در رسوبات را با نمونه‌های مشابه آن در دهانه گیل در مریخ مقایسه می‌کنند. از سایر ویژگی‌هایی که دانشمندان در پارک ملی دت ولی بررسی کرده‌اند، می‌توان به دهانه آتشفشانی یوبی‌هی‌بی (Ubehebe) اشاره کرد؛ دهانه‌ای با عمق ۱۸۰ متر که به‌درستی، «تپه مریخ» نام گرفته است.

[توضیح: دهانه آتشفشانی یوبی‌هی‌بی در فاصله ۲۲۵ کیلومتری شمال غرب لاس‌وگاس قرار دارد و در سال ۱۹۳۲ شناسایی شده است. ریشه دقیق این واژه مشخص نیست، اما در زبان افراد قبیله بومی آمریکایی مونو در سیرا نوادا کالیفرنیا، این کلمه به معنای پستان زن است، اما گاه به‌اشتباه، سبد بزرگ ترجمه شده است]

به گفته دانشمندان، دهانه آتشفشانی یوبی‌هی‌بی دارای سنگ‌های بازالتی است که از گذشته‌ای آتشفشانی در این دره به جا مانده‌اند و از این‌رو به سیاره سرخ سه میلیارد سال پیش که در آن فعالیت‌های آتشفشانی جریان داشت، شباهت زیادی دارد.

بیشتر از علوم