تعلیق روند پذیرش پناهجویان افغان در آلمان

براساس آمار وزارت خارجه آلمان، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ تاکنون، برای بیش از ۲۸ هزار تن از پناهجویان افغان ویزا صادر شده است

روند بررسی پرونده پناهجویان افغان بعد از  بازجویی‌‌های اضافی امنیتی در روزهای آینده، از سر گرفته می‌شود- پناهجویان افغان در رامشتاین، آلمان در اوت ۲۰۲۱- Olivier DOULIERY / POOL / AFP

وزارت خارجه آلمان پذیرش پناهجویان افغان در سفارت‌های آلمان در پاکستان و ایران را به‌دلیل نشانه‌هایی از تلاش برای سوءاستفاده احتمالی، موقتا به حالت تعلیق درآورده است.

منابع آگاه در وزارت خارجه آلمان به رسانه‌های این کشور گفتند که در هفته‌های گذشته نشانه‌هایی از تلاش‌های احتمالی برای سوءاستفاده آشکار شده است و به همین دلیل، روند بررسی پرونده‌های پناهجویان افغان در سفارت آلمان بازنگری می‌شود.

وزارت‌ کشور و دفاع آلمان توافق کردند که یک مورد دیگر بازجویی امنیتی در روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان افغان اضافه شود تا از جعل احتمالی جلوگیری شود.

روند بررسی پرونده پناهجویان افغان بعد از اجرای بازجویی‌‌های اضافی امنیتی در روزهای آینده، از سر گرفته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که شماری از شهروندان افغان با اسناد جعلی توانستند از فیلتر سفارت‌های آلمان در پاکستان و ایران بگذرند و خودشان را به این کشور برسانند.

براساس آمار وزارت خارجه آلمان، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ تاکنون، برای بیش از ۲۸ هزار تن از پناهجویان افغان ویزا صادر شده است که حدود ۴۱۰۰ تن از این افراد، کارمندان پیشین نهادهای آلمانی‌اند.

وزارت خارجه آلمان گفته که تاکنون درمجموع به ۴۴ هزار افغان وعده پذیرش پناهندگی در این کشور را داده است.

فیروز نام مستعار یکی از اهالی رسانه است که با اعضای خانواده خود در ایران به سر می‌برد. او در صحبت با ایندیپندنت فارسی می‌گوید که درخواست پناهندگی‌اش در آلمان پذیرفته شده و امیدوار است که هر چه زودتر به این کشور سفر کند.

او می‌افزاید که از ترس طالبان کشور را ترک کرده و رفتن دوباره به افغانستان «خطرناک» است: «من در رسانه‌های مختلف کار کردم و از وقتی طالبان حکومت را گرفتند، زندگی برای ما خیلی سخت شد. شمار زیادی از خبرنگاران بیکار شده‌اند و طالبان اجازه فعالیت به خبرنگاران آزاد را نمی‌دهند. امیدوارم که هر چه‌ زودتر به آلمان بروم.»

تقاضا برای دریافت پناهندگی کشورهای اروپایی و آمریکایی در میان شهروندان افغانستان در دوران حاکمیت طالبان افزایش یافته است. هم‌اکنون هزاران تن از شهروندان افغان در دو کشور همسایه، ایران و پاکستان، در انتظار دریافت ویزا به سر می‌برند و اعتبار ویزای بسیاری‌ از این افراد به پایان رسیده است و در خطر اخراج قرار دارند.

بیش از یک سال و نیم از حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت طالبان به نقض حقوق شهروندی، سرکوب، بازداشت و کشتار شهروندان اقدام کرده‌اند. هر روز تقاضا برای خروج از افغانستان بیشتر می‌شود.