شاهزاده رضا پهلوی: نسل مهسا اهمیت آینده سکولار را کاملا درک می‌کند

شاهزاده رضا پهلوی درسی را که جامعه از انقلاب ۵۷ و حاکمیت جمهوری اسلامی گرفت، بسیار مهم ارزیابی کرد

شاهزاده رضا پهلوی در سخنانش، اهمیت نگاه نسل کنونی را یادآور شد - AFP

شاهزاده رضا پهلوی روز چهارشنبه ۲۹ مارس در نشست زنان، اقتصاد و جامعه در واشنگتن دی‌سی، سخنرانی کرد و خواستار حمایت جامعه جهانی از خیزش انقلابی ایرانیان شد. او از کشورهای جهان خواست از حمایت از جمهوری اسلامی دست بردارند و سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند.

شاهزاده رضا پهلوی در این نشست، با مقایسه وضعیت زنان ایران در دوران پیش و پس از انقلاب ۵۷، گفت که جایگاه زنان در دوران جمهوری اسلامی پسرفت داشته است.

به گفته او، در دوران محمدرضا پهلوی، شاه فقید ایران، زنان بر مسند قضاوت و وزارت هم تکیه زده بودند و مشاغلی نظیر خلبانی جت‌های جنگنده خالی از حضور زنان نبود؛ حال آنکه امروزه و پس از انقلاب، جایگاه آن‌ها به‌شدت تنزل پیدا کرده است.

شاهزاده در ادامه سخنانش، درسی را که جامعه از انقلاب ۵۷ و حاکمیت جمهوری اسلامی گرفت، بسیار مهم ارزیابی کرد. به گفته او، جامعه پی برد که «یکی از بزرگ‌ترین موانع پیشروی زنان به‌ویژه در خاورمیانه و به‌ویژه در جهان اسلام، دین سیاسی است و رژیم جمهوری اسلامی از همان ابتدا به نام دین با زنان دشمنی و خصومت ورزید».

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از سخنانش، اهمیت نگاه نسل کنونی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: «نسل مهسا اهمیت آینده سکولار را کاملا درک می‌کند؛ آینده‌ای که در آن، دین از دولت جدا خواهد بود؛ آنچه پیش‌نیاز دموکراسی محسوب می‌شود.» 

فرزند شاه فقید هدف این آینده سکولار را دستیابی به حقوق بشر واقعی در همه سطوح اعلام کرد و افزود: «منظور حقوق قومیت‌ها و جنسیت‌ها است، به‌ویژه جامعه دگرباشان جنسی که تحت آزار و اذیت قرار دارند و سرنوشتشان با آزار مذهبی گره خورده است.»

به باور شاهزاده رضا پهلوی، جامعه پس از سال‌ها حاکمیت جمهوری اسلامی، از نظر «بلوغ سیاسی پیشرفت عظیمی کرده است» چرا که «صحبت از دین دیگر همچون گذشته تابو نیست و معنا و پیامدهای آن درک شده است».

شاهزاده با اشاره به جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» تاکید کرد که آینده را «بسیار روشن» می‌بیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این‌ باره گفت: «فکر می‌کنم چشم‌انداز بسیار روشنی پیش رو است. چرا که از نظر من، این نخستین انقلاب زنان بود که خود زنان آن را رهبری می‌کردند و پدران، برادران و پسرانشان نیز آن‌ها را حمایت کردند.»

او اضافه کرد: «چهار سال گذشته ناظر دوره‌های مختلفی بودیم که ایرانیان تظاهرات یا اعتراض می‌کردند، اما این بار واقعا متفاوت است. می‌‌دانیم که یا باید آن را به سرانجام رساند یا بمیریم و می‌دانیم که چاره‌ای جز موفقیت نداریم.»

شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر اهمیت «درک جهان از ایستادن در سمت درست تاریخ»، خواستار حمایت‌های بین‌المللی از جنبش انقلابی ایرانیان شد. ا

و در این مرحله، نخستین و مهم‌ترین خواسته این جنبش از جامعه جهانی را فراهم‌ کردن امکان دسترسی ایرانیان به اینترنت اعلام کرد و با اشاره به تلاش رژیم جمهوری اسلامی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات و اعمال محدودیت در دسترسی به اینترنت، فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی و تشدید کنترل و جاسوسی از افراد، دسترسی امن و بدون خطر ایرانیان به اینترنت را «حیاتی» توصیف کرد.

شاهزاده رضا پهلوی تاثیر ویدیو‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده از ایران از جمله با موضوع مسمومیت دختران در مدارس را در سطح جهانی گسترده خواند و یادآور شد که «دسترسی هرچه بیشتر به این نوع فیلم‌ها و اطلاعات امکان اطلاع‌رسانی بیشتر را فراهم می‌کند» و در نتیجه، «افکار عمومی آگاه و مطلع از آنچه در ایران روی می‌دهد، می‌تواند همچون اهرم مهمی عمل کند و با انگشت نهادن بر نقش پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری نهادهای قانون‌گذار، آن‌ها را به اقدام علیه ادامه وضعیت‌ موجود وادارد».

در ادامه، او با اشاره به سوالات و ابهام‌هایی که بسیاری درباره خلاء پس از رژیم مطرح می‌کنند، به ویژگی شاخص جامعه ایرانی مهاجر در دنیا اشاره کرد و گفت: «ترکیب جامعه ایرانی ساکن کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده، کانادا، فرانسه، آلمان، سوئد از نظر تحصیلات و از نظر تاثیر آن‌ها بر بخش‌های مختلف جامعه میزبان اغلب از متخصصان، پزشکان و کارآفرینان تشکیل شده است. در صورت تغییر رژیم در ایران، بسیاری از آن‌ها احتمالا به ایران بازمی‌گردند و به بازسازی کشور کمک می‌کنند. این‌ها از آن دسته افرادی‌اند که به دلیل بی‌توجهی رژیم به پیشرفت ایران، کاملا از حقوق سیاسی‌شان محروم یا کاملا نادیده گرفته شدند. در صورت تغییر رژیم، آن‌ها بهترین سفیران ایران در این کشورها خواهند بود تا ایران را دوباره به آن مسیر پیشرفت وصل کنند.»

او با انتقاد از حاکمان رژيم جمهوری اسلامی گفت: «آن‌ها ترجیح می‌دهند به حزب‌الله در لبنان کمک مالی کنند تا اسرائیل را با موشک بزند. آن‌ها به رفاه ایران علاقه‌ای ندارند.»

شاهزاده رضا پهلوی در پایان، از جامعه جهانی خواست سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. او همچنین خواستار آن شد که جامعه جهانی از حمایت جمهوری اسلامی دست بردارد؛ رژیمی که به گفته او، «با روسیه در حمله به اوکراین و آسیب رساندن به غیرنظامیان این کشور همکاری کرده است. رژیمی که دی‌ان‌ای آن با ارزش‌های جامعه دموکراتیک و آنچه خواست بیشتر ایرانیان است، در تضاد کامل قرار دارد.»

نازنین بنیادی، بازیگر و کنش‌گرسیاسی نیز که در این نشست حضور داشت به نقش زنان در جنبش انقلابی ماه‌های اخیر در ایران اشاره کرد و گفت: «زنان ایرانی توانسته‌اند جامعه ایران را در کل به سوی درک برابری جنسیتی در هر شکل آن و سایر حقوق اولیه انسانی مردم ایران سوق دهد.»

او همچنین با اشاره به تجربه دهه ۸۰ میلادی کشورهای مختلف از جمله آرژانتین، ‌شیلی، برزیل گرفته تا فیلیپین و لهستان، بخت موفقیت جنبش‌های زن‌ محور را بیشتر از انوع دیگر آن دانست.

او بر «عامل مهم» موفقیت جنبش انقلابی زن، زندگی آزادی تاکید کرد. به گفته او این عامل همان «به رسمیت شناختن تبعیض جنسیتی (آپارتاید جنسیتی) از سوی جامعه جهانی» و تعریف «سازوکارهای قانونی» در این زمینه است. 

نازنین بنیادی با اشاره به تحولات اخیر در خاورمیانه تاکید کرد که تلاش‌ها برای «مشروعیت‌زدایی» از جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی ادامه دارد.

او همچنین گفت که «در این زمینه هنوز اقدامات زیادی باید انجام شود و در تعامل با مقامات کشورهای غرب هستیم».