شاهزاده رضا پهلوی: ماموریت من روزی پایان می‌یابد که ایرانیان در صندوق رای آینده سیاسی خود را تعیین کنند

شاهزاده رضا پهلوی به نشریه فایننشال تایمز گفت که وظیفه‌اش تشکیل ائتلافی از گروه‌های سیاسی است

نشریه فایننشال‌ تایمز در مقاله‌ و گفت‌وگویی با شاهزاده رضا پهلوی به بازگشت فعالانه او به عرصه سیاست در چند ماه گذشته و تلاش‌های بی‌وقفه او پرداخته و نوشته است که ولیعهد در تبعید ایران با هواداران فراوانش در داخل و خارج از کشور، معتقد است که زمان تغییر رژیم در ایران فرا رسیده است.

این گزارش به رشته سفرهای شاهزاده رضا پهلوی در اروپا برای متقاعد کردن آنان به افزایش حمایت از جنبش اعتراضی ایرانیانی که خواستار تغییر رژیم دینی‌اند، اشاره می‌کند. 

شاهزاده رضا پهلوی به فایننشال تایمز گفت که تکمیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی با اقدام‌هایی چون «توانمند کردن» ایرانیان مخالف رژیم نقش زیادی در افزایش توان آن‌ها در «اعمال فشار از داخل» دارد. 

فايننشال‌ تایمز نوشته است که چنین اظهارنظرهایی نشان‌دهنده اطمینان مخالفان رژیم در خارج از کشور از این است که اعتراض‌های گسترده‌ای که پس از کشته شدن مهسا امینی در ایران آغاز شد، وضع را متحول کرده است و همچنین امید آنان به تغییر سیاست غرب در قبال ایران را مورد تاکید قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشریه به حضور شاهزاده رضا پهلوی در کنفرانس مونیخ و دعوت نشدن از مقام‌های جمهوری اسلامی به این نشست امنیتی و همچنین دیدارهای او با قانونگذاران در لندن، پاریس و بروکسل اشاره کرده و از قول او می‌نویسد که فرصت دیدار با مقام‌های ارشد قبلا نیز بود، اما تفاوت در اینجا است که این بار مردم نیز مشارکت دارند. او گفت: «بعد از ۴۳ سال جهان دارد می‌گوید که بهتر است با مردمی صحبت کنیم که جایگزین [رژیم] و بخشی از راه‌حل‌‌اند.»

فایننشال‌ تایمز نوشته است که علی‌رغم فروکش کردن اعتراض‌ها و در شرایطی که ایران تحت فشارهای اجتماعی و اقتصادی است، مخالفان پیش‌بینی می‌کنند که ناآرامی‌های بیشتری در راه است و در این مسیر، شاهزاده رضا پهلوی و دیگر فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور در تدارک زمینه‌ای برای دوران گذارند. 

این نشریه نوشت که به دنبال دهه‌ها اختلاف در میان ایرانیان خارج از کشور که تمایل چندانی به حضور در فعالیت‌های سیاسی نداشتند، اکنون شاهزاده رضا پهلوی و دیگر چهر‌ه‌های فعال صدای خود را تا سطح بی‌سابقه‌ای در عرصه بین‌المللی به گوش می‌رسانند که بخشی به‌دلیل ماهیت و دامنه گسترده‌ اعتراض‌ها و سرکوب خشن جمهوری اسلامی و بخشی از آن هم به‌دلیل تنش‌های میان جمهوری اسلامی و غرب و همچنین حمایت نظامی تهران از مسکو در جنگ اوکراین است. 

 شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگو با فایننشال‌ تایمز گفت که در تماس مداوم با فعالان داخل کشور است و هدفش متقاعد کردن غرب برای کمک به ایرانیان برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی و همچنین جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کارگران اعتصاب‌کننده است. او گفت: «تلاش می‌کنیم همه این‌ها را در قالب تغییرات غیرخشونت‌آمیز و نافرمانی مدنی و بدون توسل به خشونت یا مداخله خارجی انجام دهیم.» 

در ایران، تحلیل‌گران و دیپلمات‌ها می‌گویند که در میان فعالان سیاسی خارج از کشور که از جمله شامل بازیگران، روزنامه‌نگاران و فوتبالیست‌ها می‌شود، شاهزاده رضا پهلوی به عنوان فرزند پادشاه فقید ایران دارای درجه‌ و سطح ویژه‌ای است، ولی در عین حال، سابقه خانوادگی‌اش نیز گاهی به‌عنوان نقطه ضعف او عمل می‌کند. 

شاهزاده رضا پهلوی یک بار دیگر درباره تمایل خود به بازگشت سلطنت ابراز تردید کرد و گفت: «از این مناظره کنار می‌کشم تا خود را درگیر طرفداری از شخص خاصی نکنم.»‌ او تاکید کرد که وظیفه‌اش «تشکیل ائتلافی از سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی و زمینه‌سازی برای پس از براندازی است». 

او تاکید کرد که نقش‌آفرینی‌اش به‌عنوان رهبری گذار بستگی به تصمیم مردم خواهد داشت و گفت:‌ «ماموریت من در زندگی در روزی که مردم ایران پای صندوق‌ رای بروند و نظام آینده خود را انتخاب کنند، پایان می‌یابد.»